ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Skuter EV - zmiana zasialania żele na li-po
Autor Wiadomość
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2014   Skuter EV - zmiana zasialania żele na li-po

Cześć, na forum jest dużo zwolenników żeli, a jeszcze więcej li-po.
W moim przypadku wygląda to tak. Kupiłem w dokładnie rok temu skuter 3kw zasilany GreenSaver 27Ah/60v ( na liczniku 2300km). Na tych akusach nie bez problemów dobiłem do 5000km i koniec. Nie byłem już w stanie dojeżdżać do pracy 11km i z powrotem. A i tak jeździłem 40-45km/h max bo i po 30km/h bywało.
Zasilanie zmieniłem na Li- po 4c 4s5p hardcase pack 25Ah/60v – około 1500km na nich przejechane. Różnica jest powalająca. Nie znam tak dokładnie zasięgu muszę zrobić sobie pikacza. Ale jadę do pracy manetka full odkręcona do 70km/h. Po powrocie 22km mam spadek napięcia na każdej celi od 4,1-3,8v ( ładuję w trybie Li-ion). Skuter zrobił się żwawy z dwóch przyczyn – mniejszej wagi i lepszej wydajności prądowej aku.
Podstawowe porównanie
Waga – żele 27Ah 58kg >> 11kg Li-po
Wydajność prądowa Li-po >> żele
Realna pojemność, zasięg (przy dość ostrym traktowaniu) Li-po >> żele
Cena Li-po = 2000zl >> żele = 800zl
Trwałość Li-po (zobaczymy) >> 5000km żele
Frajda z jazdy Li-po >>>> żele
Trudność eksploatacji Li-po > żele
https://drive.google.com/file/d/0Bw2Jq8LEh_ilQVVoeTJzSGhaTmc/edit?usp=sharing
Li-po
https://drive.google.com/file/d/0Bw2Jq8LEh_ileC15ZjhMb3lqdVE/edit?usp=sharing
żele
https://drive.google.com/file/d/0Bw2Jq8LEh_ilNDZVWUh3QkJZa2c/edit?usp=sharing
w skuterze pozostaje mnóstwo miejsca na rozbudowanie zasięgu (około 2/3 wolnego miejsca) ;)
 
 
matii000 
stażysta


Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 108
Skąd: Bielsko Biala
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2014   

Cześć! Na żywotność aku w twoim przypadku też ma wpływ w jaki sposób były wcześniej użytkowane przez poprzedniego właściciela/właścicieli, czyli ładowanie po każdej jeździe najlepiej. Nie rozładowywanie do "końca". Masz zamontowane do tych li-po jakieś alarmy czy bms? 3kw w nominale to musi się nieźle zbierać.
 
 
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2014   

Z akumulatora jest wyprowadzone 2x JST-XH 8s do balansowania i mogę w każdej chwili wpiąć w to alarm, ale na stałe z nimi nie jeżdżę. No bo tylko do pracy i z powrotem. Zamontuje na dniach alarmy na stałe.
Na pewno i ja dobiłem te stare aku bo jak wracałem to juz słabe bardzo były. Nie wiem jak zachowywały by się nowe, ale pewnie nie aż tak bardzo lepiej.
Gdybym kupował teraz skuter to z padniętymi aku i od razu na li-po (wtedy byłby tańszy)
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2014   

To jest kolejny przykład na to co potrafi nowoczesna elektrochemia. Sam przechodziłem przez aku ołowiowe i przejście na li-ion lub li-po pokazuje jaka lipa jest na ołowiu. Jeżeli ktokolwiek planuje budowę roweru na aku ołowiowym to zawsze proponowałbym odłożyć budowę do czasu uzbierania na nowoczesne akumulatory. Ja sam obawiałam się skomplikowanej technologii ładowania. W końcu zbudowałem własną ładowarkę z balanserami i problem przestał istnieć.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

A ja wolę nadal żele :P Jeśli ktoś chce jeździć tanio, to tylko żele. Jak ktoś chce jeździć wyczynowo, to niech bawi się w resztę akumulatorów :P
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

zeeltom napisał/a:
A ja wolę nadal żele :P Jeśli ktoś chce jeździć tanio, to tylko żele. Jak ktoś chce jeździć wyczynowo, to niech bawi się w resztę akumulatorów :P

Jeżeli ktoś chce jeździć tanio to tylko LiFePO4.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

400 zł za 24Ah 48V, przebijesz to? :P
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

I tak co pol roku.. :P
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

W razie uszkodzenia elementu pakietu jakim zest zestaw akumulatorow, pojedynczy zel 12 v to koszt ok200 zl a typowe ogniwo 3, 7 V 6-10 zl lub nawet pakiety po kilkadziesiat zl. I to w perspektywie kilkuletniej eksploatacji decyduje o rzeczywistych kosztach.
A poza tym zestaw cech wad/zalet jak w 1-szym poscie napisal kubuskubus.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Zeeltom, z całym szacunkiem wiem, że jesteś zwolennikiem ołowiu, ale to jest trochę tak jak kiedyś jęździliśmy F126p bo były tanie i wogóle były. Wiedzieliśmy, że są lepsze, ale nie stać nas było na to. Jak komuś dane było przejechać się golfem I to nagle zmieniał się światopogląd.
Zapewne dla niektórych pojazdów jest ołów jest ok, dużo zależy od oczekiwań, ale apetyt rośnie w miarę jedzenia a szególenie jak jest okazja do porównania. Tu kolega nie miał wyjścia, musiał wymienić akumulatory i "zaryzykował". Teraz wie ile warta jest stara technika Pb.
Ja jeszcze raz będę powterzał przestrogę dla nowych konstruktorów rowerków: prędzej czy później i tak skończy się na pakietach li-ion lib li-po więc poco płacić 2 x inwestując na poczatek w mało perspektywiczne żelowce Pb.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Nie neguję zalet innych akumulatorów w stosunku do żeli, ale proponuję sprawdzenie GreenSaverów od kolego z forum. Jak komuś nie zależy na masie ogólnej, to będzie zadowolony ;) Odpada masa kłopotów z ładowaniem i rozładowaniem, upraszcza całą sprawę związaną z obsługą. Jak zrobią akumulatory litowe w podobnej cenie i łatwości obsługi, to z pewnikiem się przesiądę na takowe ;) Na razie jeżdżę z przyjemnością na żelowych :)
 
 
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Żele są raczej dla pojazdów wolnobieżnych. Jak jeździłem na żelach to dużo nerwów mnie kosztował dojazd do pracy. Bo jak się słyszy nerwowy warkot ciężarówki za plecami i widzi się w lusterku, że cię wyprzedza na szpilkę - koszmar. Teraz poruszam się mniej więcej z podobną prędkością co inni.
Mam cichą nadzieję, że poza względami radości z jazdy to i pod względem wydatków się to opłaci.
A jeszcze cichszą nadzieję mam, że pod względem wydatków przebije napęd spalinowy ;) (a to będzie trudne)
Po sezonie będzie juz ponad 10 tys km to wtedy pomierzę ogniwa.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Obecnie mam rower i ten słoneczny napędzany żelami i oba spokojnie jadą ponad 30 km/h. Jak dla mnie, to w zupełności wystarcza. Zasięg roweru jest rzędu 60 km, słoneczny, nie miałem okazji sprawdzić na samych żelach, ale ze 40 powinien przelecieć, a z panelami, to liczę na jakieś 150 km ;)
 
 
kubuskubus
stażysta


Dołączył: 06 Gru 2012
Posty: 169
Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Ciężko to porównywać bo ja jeżdżę teraz koło 60-70 km/h. Czyli wychodziło by, że traktujesz te żele prądem 0,5 C i wtedy faktycznie technologia litowa może się nie opłacać.
A wiesz mniej więcej jaka jest żywotność twojego pakietu w km? ( nie tego solarnego;) )
Bo ja też miałem GreenSaver, ale dobiły je zbyt duże moce pobierane.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Kwi, 2014   

Przy spokojne jeździe prądy są w granicach 5 - 10A. Nie wiem na ile wystarczą GS, wcześniej jeździłem na Chilwee i po 3 latach miały około 80% pojemności.
70 km dla roweru to samobójstwo ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group