ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
bateria Gazelle
Autor Wiadomość
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   bateria Gazelle

Witam!
Zakupiłem uszkodzoną baterie od roweru gazelle:
http://allegro.pl/rower-e...4178312277.html
Bateria wygląda faktycznie na nieużywaną, ale padnięty jest bms.
Posiadam baterię li-ion
http://forum.arbiter.pl/download.php?id=755
, która po około 1000 ładowań pomału dokonuje żywota, ale ma sprawny bms.
Bateria gazelle składa się z pakietów aku 18650 zgrzanych tak, że ma 42V i nieznaną, ale chyba około 9-10Ah pojemność.
Chciałbym sprawny bms przełożyć do "nowej" bateryjki. Z tym nie ma problemu, ale pytanie dotyczy tego, że uzyskanie wymaganej pojemności wymaga złączenia równolegle 4 ogniw 18650 sterowanych jednym odgałęzieniem bms. Czy ma sens odprowadzenie z każdego 4 ogniwowego pakietu dodatkowego wyjścia do ładowarki Imax B6 i np. raz w tygodniu ładowanie każdego pakietu niezależną ładowarką czy też połączone równolegle ogniwa same się unormowują. Chodzi o żywotność baterii.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

Te baterie wychodziły w różnych wersjach. - twoja to zapewne GOLD. (Znam tego sprzedawcę) Kwestia tego typu że albo masz 4 lub 5. oogniw równolegle. co da Ci odpowiednio ok 8 lub 10ah. Bms możesz spokojnie wykorzytać. Ja oprócz BMS'a wyprowadziłem złącze do balansowania zewnetrznymi ładowarkami. czy np do pomiaru napięc na celach.
Można tu dyskutować o wydolności bms'ów w kwesti balansowania. Z mojego doświadczenia ... od czasu do czasu dobrze to wybalansować i tak ładowarką modelarską, dzieląc pakiet na pół (5s) Sam BMS widzę, że nie jest wstanie zapewnić idealnych warunków np po 10 cyklach.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

W moim zestawie kupowanym z tego samego zrodla ogniwa są równe i połączone po 4 równolegle. Do kazdej sekcji dochodzi kabelek złącza który możesz wykorzystać do ladowania z balancerem, pomiaru napięc sekcji 3,7 V lub do BMS.
Ponieważ kabelek ten jest b.cienki oraz posiada nietypowy wtyk, warto więc go zmienić na solidniejszy.
Z uwagi na dobry stan ogniw oraz równe napiecia, BMS nie uważam za konieczny.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Sob 26 Kwi, 2014, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

Ostatnio przerobiłem tą samą baterie od tego kolesia. Mimo ze umówiłem sie z nim na 10S5P (50 ogniw) dostałem 10S4P (40 ogniw) a potem w ramach rekomensaty wysłał mi jeszcze 12 ogniw osobno. Zostawiłem je sobie do innego projektu bo ciężko by tą wersje przerobić. Trzeba było jeszcze oprócz bmsa wymienic wszystkie kable balansujace bo standartowo byly strasznie cienkie.
Ładowanie od zera wykazało dokładnie 8Ah i wszystko śmiga ładnie. Tak wiec pomijajac fakt ze troche trzeba podłubac i tak warto nabyć baterie w takiej cenie.
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

WojtekErnest,

Widzisz a ja zbudowałem z pomierzonych ogniw baterię 10s9p i róznice po ok 10 ładowaniach - uwaga z BMSem - sa takie 4,25v/4,13v.
Różnica pojemności cel <300mAh

Pierwszą w życiu baterię na li-ionach też ładowałem bez żadnej elektroniki z przerobionego zasilacza. Po pewnym czasie cele jednak zaczeły padać.

Zgodzię się że im lepszy aku - równiejszy, to można sobie balansowanie poodpuszczać ale żeby z tego zrezygnować to bym raczej nie polecał.


Mi dla 4p rozładowanie wyszło 8,6Ah 5A-2,8V
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

Moja"metoda" polega na tym ze ładuję pakiet 36 V (bez bms) typowym zasilaczem rowerowym do li-ionow 36-42V z wtykiem cinch. Najcześciej zasilacz sam kończy ładowanie gdy pakiet osiąga ok 42 V. Jednocześnie w trakcie ładowania jest włączony 8 kanalowy miernik napięcia ( https://www.hobbyking.com..._2_8S_Lipo.html ) który ma alarm i gdy na którejkolwiek sekcji napięcie dojdzie do 4, 22 V wtedy zasilacz wyłączam.
Jeśli różnica między sekcjami jest poniżej 30-40 mV nic nie robię tylko jeźdze :-) .
Jesli zaś po naładowaniu jest większa różnica, wtedy najsłabszą sekcję doładowuje ładowarką z balancerem ale najczęściej 1 czasem 2 sekcję.
Taki sposób w praktyce robię raz na 5-7 razy. Przy takiej metodzie WBUDOWANY w pakiet BMS okazuje się zbędny, a ponadto widze w rzeczywistości która sekcja ma sukcesywnie gorsze wyniki i nie ma mowy bym był zaskoczony nagłym, niekontrolowanym padem pakietu co może mieć miejsce gdy jesteśmy "uspokojeni" działaniem BMS który stara się wyrównywać ogniwa.
No i to wbrew pozorom , w praktyce najszybsza metoda ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Sob 26 Kwi, 2014   

Po namyśle zdecydowałem, że od nowa zaprojektuję baterię. Z dwóch płytek sklejki, z wklejonymi stykami zdobię bazę balansera (mam 2 imaxy b6) pozwalającą od razu formatować 12 ogniw. Dzienny czas na ładowanie całego pakietu 36V obliczam na 90 s pracy (samego ładowania nie liczę). Optymalnie zakładam, że z laminatu zrobię obudowy 2 baterii 36V 12Ah, na jednej pojadę na maxa, a na 2 wrócę. Na razie na powroty mam bateryjkę 36V10Ah Lifepo4, która nigdy mnie nie zawiodła.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

Te baterie teraz wróciły na allegro. Przestrzegam was przed bateriami z rawicza i milicza. Chciałem Zrobić porządną baterię i pomyślałem zakupię 3 to będzie 1 bateria. Liczyłem na realną pojemność z 11,5Ah może z 7Ah będzie. No cóż. Złożyłem jedną na próbę i od razu do ichargera 208B prąd rozładowania na18A wraz z obniżeniem napięcia spadał; icharger pokazał z jednej baterii 3Ah, druga miała 5,5Ah, a trzecia była rozładowana do 0,001V tyle mi miernik pokazał, więc nawet jej nie mierzyłem.

Niestety jest to szmelc. Kiedyś można było kupić dobrą baterię za te 150zł, a teraz Panowie z allegro się wycwanili i mierzą ogniwa. Jak bateria jest coś warta sprzedają na allegro/olx na ogniwa, albo wkładają do rowerów po wymianie BMSa (jak np pan Kazimierz z dalborowic, który handluje tymi bateriami)
Efekt: wydane 450zł + 30zł wysyłka. Rezultaty: bateria 8,5Ah o wadze 2x większej niż 11Ah na nowych ogniwach. Zakup ogniw z forum po 6zł/2200mah żeby złożyć pakiet 10S6P na 12Ah to 60 ogniw po 6 zł + trochę cyny lutownica kabel i BMS. Wiemy, że są to dobrej jakości ogniwa. Waga schodzi do połowy

Tego szmelcu z allegro nie zbyt opłaca się kupować nawet po 100zł/11Ah, chyba, że ktoś napiszę, że jest sprawne i zmierzy pojemność; także Panowie przestrzegam, bo nie warto :wink:

Dobre ogniwa ma też użytkownik woytazo na forum.swiatelka.pl po 5zł można wyrwać porządne testowane ogniwa prądem 1,5C o pojemności 2200mah sanyo, lg, panasonic itp.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

glebor napisał/a:
Dobre ogniwa ma też użytkownik woytazo na forum.swiatelka.pl po 5zł można wyrwać porządne testowane ogniwa prądem 1,5C o pojemności 2200mah sanyo, lg, panasonic itp.

Skończyły mu się, nie ma już ani jednego :???:

A co do kupowania baterii ebajkowych z allegro to można było przewidzieć, że handlarze się wycwanią dość szybko. Inna sprawa to nadal baterie laptopowe. Coraz czesciej w laptopach są ogniwa wyższych pojemności i może za 2-3 lata bedzie można dostać ogniwo za 1zł/szt ;) Miejmy nadzieje, że układziki w tych bateriach szybko padną :lol:
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

Jeżeli chodzi o ogniwa z baterii laptopowych, to jeżeli udało ci się trafić faktycznie na baterię w której jakiekolwiek ogniwa są dobre to powiem ci "SZACUN":D

Ja z doświadczenia wiem, że w bateriach są BMSy. Jeżeli bateria pada to od ilości cykli, rzadko kiedy elektronika zawodzi przynajmniej o używkach mowa. Jeżeli nawet bierze się chińską baterie na ogniwach bonaqai i innych (pełno wartościowych) nie jakis ultrafire itp.

To wewnętrzny BMS powoduje, że bateria jest rozładowywana równo. Nawet jeżeli jest słabsze jedno z ogniw, to bms przekazuje niewielki prąd na tą celę z innych ogniw. W efekcje po roku baterie mają 1/2 sprawności a ogniwa jak mierzyłem ichargerem to każde ma dokładność +/- 50mA. Ogniwa miały 250-320mA z tych co udało mi się ostatnio wyciągnąć. Zarówno z firmowych baterii LG/sanyo/panasonic/sony jak i chińskich zamienników, także jeżeli ktos ma źródło nowych baterii z uszkodzoną elektroniką jest krok na przód ode mnie :D Ale też pieczołowicie szukam i pewnie znajdę niedługo. Była okazja z niemiec facet likwidował powerbank li-ion do zasilania awaryjnego biurowca aku miały 4/5 nominalnej pojemności to była okazja :) natomiast z laptoów raczej nic nie idzyskałem.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

Ja rok temu kupiłem 70baterii laptopowych za 180zł i 50% byla jak nowe. Latwo przeliczyć, że dość tanio za ogniwo wychodziło :razz: Najlepsze zazwyczaj były baterie dell'a - ogniwa 2600 do 4.2 lub 2800 ladowane do 4.3. Tyle że testowania bardzo duużo więc teraz nie bawię się w takie akcje bo zwyczajnie szkoda czasu.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

a może masz jakiś sprawdzony sposób do testowania baterii większej ilości, bo wiadomo ładowanie na tp4056 na 20 kanałach 5 godzin i 20 baterii. Natomiast ciekawy jestem czym to rozładowujesz. Po kolei pojedynczo można i w tedy icharger ma prąd 5A, więc 2C, i co pół godziny zmiana, ale mam dosyć siedzenia nad tym :) kombinowałem zrobić kontroler na arduino wielokanałowy, który po spadku napięcia poniżej 2,7V odcinałby obciążenie. Arduino kontroluje ci napięcie od 0-5V wystarczy ogarnąć program i dać przekaźnik na 5V załączający i rozłączający obciażenie. Sterowanie programem. Nie wiem, czy na jdenej płytce się uda. 10 kanałowego testera chyba się nie kupi, ale zrobić można...
Pokombinuję coś z tą rozładowywarką.

Tym czasem zastanawiam się, czy nie warto kupić imax quattro (79$ + free shipping). Na discharge ma 10W 4 kanały czyli w godzinę 4 baterie są przetestowane. 10W to jakieś 2,5A więc koło 1C, a to już w miarę miarodajny pomiar w porównaniu do imaxb6 i tego typu. Podejrzewam, że dałoby się to przeprogramować na 15W na kanał. Przy ebajku na li-ionach pilnuję żeby prądy były 0,75C 1C max! w tedy bateria wystarcza na wiele cykli i ogniwo się nie grzeje nawet w upał zamknięte w skrzynce pomalowanej na czarno powyżej 40 stopni, więc oddaje pojemnośc taką jak przy pomiarze 0,75-1C.

Dla pewności wymodzony pakiet ładuje z balansowanie ichargerem 208b i potem baterię rozdzielam po 5-6 celi i mierzę zbiorczo pakiet 6S przy amperażu 19,8-15A bo zchodzi przy opornicy amperaż zawsze. Zrobiłem przełącznik z dodatkowym rezystorem i jak spada poniżej 17A włączam rezystor i znowu dobija do 19A i na 17 się kończy :)

Metoda którą stosuję ostatnio, jeżeli baterie są z pewnego źrudła modze pakiet skłądam w całoś i mierze rozjazd na końcu. Jeżeli jakaś cela odjeżdża to rozpoławiam ją na pierwsze akumulatory i podmieniam jeden gorszy na jeden lepszy aż nie śmiga perfekt :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

glebor napisał/a:
T Przestrzegam was przed bateriami z rawicza i milicza. :wink:

Pomiar całego pakietu nie ma sensu jeśli przynajmniej 1 segment jest uszkodzony, słaby albo ma zly kontakt. Stąd pytanie : czy mierzyles ogniwa po rozebraniu, sprawdzeniu styków ? Czyżby wszystkie egz to były trupy ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

wojtek. Sprawdzałem to ichargerem, z przewodami od balancera. Cele są idealnie równe, żadnej śniedzi nie ma środek wewnętrznie - nówka sztuka. Z resztą tam jest bardzo dobrej jakości BMS na atmedze, który równa wszystkie zespoły idealnie. Po naładowaniu pakietu 5S i rozładowaniu go przy pomocy ichargera i opornicy własnej konstrukcji zespoły cel 5P są idealnie równe względem siebie. Na ogniwa nie rozkręcam, bo nie ma sensu. Gdyby ogniwa były rozjechane, to można się bawić, ale są idealnie równe. te 2 baterie trzymają z dokładnością do 3 miejsca po przecinku. Ta bateria, która miała 0,001V to nawet nie ma sensu testować. Robiłem kiedyś takie testy, to akumulator miał ogromną RW i zwarcie wewnętrzne. Rozgrzał się i zaczął syczeć, a pojemności nie miał żadnej. Jeżeli bateria ma sprawny BMS to zazwyczaj cele są idealnie równe. Wiem, ponieważ kiedyś brałem te baterie po 10szt jak miałem źrudło, chłopaki z poddębic przywozili z wystawek, ale teraz oni nie zwożą, a jedyne źródło to allegro, ale kompletnie nie opłacalne. Z ciekawośi pewnie rozbiorę tą baterię co ma 0,00V ale raczej nawet ogniw do najgorszej latarki się z niej nie wymodzi. tym czasem zamówiłem partię porządnych nowych ogniw sanyo, a te pójdą na testy prądem 0,75C i do latarek. Do roweru zbyt mało wydajne.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015   

A co do della. Testowałem wnikliwie baterie 6 letnią z laptopa dell d420. Tam były płaskie ustrojstwa takie w różowych koszulkach - pojemność po od 490mah do 1200mah. To były najbardziej rozjechane bateryjki jakie testowałem z laptopa.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group