|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
bateria Gazelle |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
Rozumiem, że te felerne pakiety Gazeli mialy segmenty 4P. Pytałem o to czy mierzyles przynajmniej pojedyncze segmenty. I one złożone z 4P miały 3Ah ?
Te z 0V szkoda się zajmować, zresztą wtedy BMS będzie odcinal taki pakiet i nie ma sensu jego pomiar jako pakietu ale trzeba się skupić na pomiarze segmentu w trybie 1S z wypietym BMS.
Mimo wszystko ilość tych pakietów na rynku wtórnym jest moim zdaniem podejrzana i obawiam się że swój udział w uszkodzeniach ogniw ma jednak ten BMS. Bo jednak calkiem pokaźna ilosc tych pakietow miała sprawne, trzymające pojemność i równe ogniwa. A jednak je przeznaczano do utylizacji. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
Znaczy ja myślę, że te baterie pochodzą z rowerów z holandii itp.
w holnadii rower musi być sprawny bo jest często głównym środkiem transportu. Widzę co oni przywożą za rowery jak brałem baterię i widać, że to jest szmelc. Wszystko złużyte do 50%. Oni to umyją mają ciecia, czyszczą karcherem z pianą, polerują ramy pastą i sprzedają błyszczy się to pójdzie, a że ma luzy na amortyzatorze, biegi nie wchodzą, polak odda do serwisu i sobie zrobi, albo tam jest serwis; rower wystawiają od złotówki i często ludzie biorą taki żeby podjechać raz na tydzień po bułki lepszy nie potrzebny. Holender jak ma kupić baterię i zrobić taki rower, to czasami taniej wyjdzie kupić nowy... a te baterie średnio mają tak 4-6Ah one mają już ileśset albo znacznie więcej cykli.
Icharger rozładowanej do 0V nie naładuje, ale moduł tp4056 i owszem i zdarza sie, że pare baterii wstanie. Nie będzie miała dużej sprawności ale do zasilenia diody 1W wystarczy. i przy tym prądzie odda z 1,6Ah.
Cóż mierząc baterię mniejszym prądem np 7A okazywało się że ma 9Ah. Praktyka mówi że na sterowniku 16A szło pojechać 2 km do sklepu a jak sie wracało bateria bardzo ciepła, sterownik i silnik zimny, napięcie dość wysokie. Ale wystarczy dodać gazu i z 42V robi się 33,4-34V a przy 30 BMS odcina pod warunkiem, że cele są równe. Przy średnio 17A pojemność spada do 3Ah z tych 9 pod większym prądem, czyli duża RW gniwa już. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Ale nadal nie napisałes " czy mierzyleś pojedyncze segmenty".
Bo w jakimś sensie pakiet jest tak słąby jak najsłabszy szeregowy segment.
Wiec ciekawe jest, czy są wszystkie równo złe, czy jednak z powodu jednego czy dwóch segmentów, całość tak się zachowuje.ł |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Jeżeli piszę że podłączyłem złacze od balancera w icargerze, to każda cela jest monitorowana osobno. Napięcie z celi zjeżdża bardzo równo więc nie jest to kwestia pojedynczego pakietu tylko całej baterii - pewnie ma ze 2 tys cykli albo lepiej... |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Chciałbym nieco rozwinąć temat.
Przeczytałem, że baterie potrafią puchnąć jeżeli są w pakietach, dlaczego tak się dzieje?
Podobno jeżeli zakupię ogniwa nawet nowe powinienem naładować je na full i odłożyć na minimum 14 dni. Jeżeli okażę się, że któreś ogniwo nie trzyma napięcia podobno będzie puchło w pakiecie. Czyli takie ogniwo ma wewnętrzne przebicie zwarcie itp? |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Puchną bez powodu stare pryzmatyczne cele z demontażu bliżej nieokreślonych akumulatorów tabletowo-laptopowych, a nie nowoczesne i nowe cele LiIon czy LiPo.
Było kilka przypadków samoistnego puchnięcia używanych cel rozprowadzanych na forum swiatelka.pl i w sumie tyle. Poza tymi przypadkami nie ma doniesień o samoistnych awariach "od samego leżenia". |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
No dobra, ale teraz te cele są chyyba testowane lepiej przez sprzedających. Na początku sukcesów w branży nie mieli pojęcia o tym, ale po zgłoszeniu paru przypadków chyba są testowane i nie puchną |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
A myślisz, że skąd ktoś ma dla przykładu 10000 baterii do laptopa czy tam innego tableta?
Był błąd fabryczny, aku się same zapalały, puchły itp itd, producent wycofał całą linie, oddał na przemiał, tutaj pojawia się przedsiębiorca janusz, otwiera, dłubie, segreguje i sprzedaje z 100% zyskiem innym januszom. Biznes się kręci.
Oczywiście to skrajny przypadek, ale z życia wzięty.
Jakieś 6 lat temu samsung wycofał kilkaset tys akumulatorów do laptopów po tym, jak w ONZ jednemu z przedstawicieli na wizji zapalił się laptop.
Po pół roku aku były do kupienia u prywaciarza janusza w Pszczynie po 10-12zł/szt z 8 sanyo 2.2Ah w środku. Nowe, zapakowane, zaplombowane. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | u prywaciarza janusza w Pszczynie |
Na rybkę wpisałem "18650 Pszczyna" do Googla - bingo!!! |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
|
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
No tas ładnie strzelił z tymi akumulatorami w dziesiątkę
Cóż przydałoby mi się jakieś źródło mam jakiś sprzęt do testowania tylko akumulatorów nie mam. |
Ostatnio zmieniony przez glebor Wto 15 Gru, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Współczesne ogniwa pryzmatyczne tez puchną. Szczególnie gdy są przeciązanie i otoczone innymi ogniwami które utrudniają chlodzenie. Stąd pakiety ciasno upchane, najczęściej się uszkadzaja w środkowej części. Ale to nie dotyczy ogniw 18650 które są w Gazelle. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 15 Gru, 2015
|
|
|
Nigdy nie upycham ogniw na chama, zawsze z tych kwadracików składam pakiet np 10P i taki klocek oddzielam od następnego 10P przekładką 3 warstwy 2mm pianki z podkładu panelowego. Może to prowizorka, ale skuteczna - tłumi drgania jakie generuje rower bez amortyzacji, nie ugniata się mocno samoczynnie, a gdy jest na nią długotrwały nacisk lekko się odkształca. Ponadto mam 5 zasad przed złożeniem baterii, które moge polecić innym:
1. pomiar pojemności - rzecz oczywista.
2. pomiar RW ładowarka modelarską
3. jeżeli mamy więcej niż jeden akumulator polecam pomierzyć sówmiarką, czy któryś nie jest spuchnięty, bo jak jest to będzie puchnął dalej i może uszkodzić cały zespół 1S10p
4. Naładowanie pojedynczych ogniw na max do 4.2V (li-ion) i pozostawienie ich W STANIE NAŁADOWANYM! na minimum 14 dni. potem dokonać pomiaru napięcia. Powinien być w granicach 4,15-417 minimum 4,13V. Te poniżej 4,10V powinniśmy odrzucić. (te o wyraźnie niższym napięciu niż pozostałe), gdyż takie ognio może mieć zmniejszona rezystancję wewnętrzną i wewnątrz ogniwa są jakieś straty prądu, które powodują jego samorozładowanie i puchnięcie, co niekorzystnie wpływa na cały zespół.
5. Pomiar pojemności i temperatury podczas rozładowywania. Jeżeli któryś akumulator rozgrzeje się bardziej niż inne zazwyczaj spada jego pojemność, w każdym razie wyższa temperatura jest podejrzana, może spowodować niekontrolowane reakcje chemiczne, które po kilkunastu, kilkudziesiędziu cyklach mogą spowodować wewnętrzne zwarcie.
na koniec oględziny i czasami wącham aku, czy nie wali typowym litowym kwasem - czy nie jest rozszczelniony, to się niestety też zdarza w tańszych wycofanych z produkcji. Na 100szt 2 były ewidentnie rozszczelnione, z czego jedno miało lekka wgniotkę w na jej środku mikro dziurkę tak jakby wbił się okruszek piasku i tamtędy był wyciek.
Kiedy wykonamy te 5 kroków mamy jakieś 90% pewności, że akumulator będzie służył bezawaryjnie a pakiet nie będzie się rozjeżdżał bez powodów.
Można jeszcze poddać akumulator trybowi 5X charge / discharge i zobaczyć, czy nie traci pojemności, to też jest ieizły sposób ale trzeba mieć dobrą ładowarkę i główna zasada - akumulatory nawet 1S rozładowujemy zawsze z kontrolą napięcia na balancerze, nawet jak przewód główny ma średnicę 6mm, bo i tak na nim są pewne straty 0.0X V |
|
|
|
|
wiciu_r
stażysta
Wiek: 52 Dołączył: 10 Sty 2013 Posty: 160 Skąd: Szamotuły
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
Właśnie za grosze kupiłem dwie niesprawne "brązowe" Gazelle 36V7Ah.
Po rozmontowaniu wyszło, że sama bateria jest jak najbardziej OK (41,8V) tylko bms się sfajczył w zaznaczonym na fotce miejscu. W drugiej baterii DOKŁADNIE to samo. Bateria sprawna tylko bms w tym samym miejscu padł. Obstawiam planowane "zużycie" produktu. W tygodniu przyjdzie nowy XTAR VP4 to przetestuję parę ogniw.
bms-gazelle.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 396 raz(y) 160,11 KB |
|
_________________ Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor... |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2016
|
|
|
A jak wyglada bateria? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|