ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pocket Bike - na prad
Autor Wiadomość
brat_hanki 
początkujący
amateur


Wiek: 42
Dołączył: 08 Lip 2014
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 08 Lip, 2014   Pocket Bike - na prad

Hej!

Mój pierwszy post na tym forum. Generalnie super wiele się dowiedziałem, masa fajnych projektów super się przegląda projekty ludzi z pasją :)

Chciałbym dokonać konwersji pocket-bike, konwersja typowo pod fun samej przeróbki, po to, abym się mógł bawić na zaludnionych obszarach (fabryczny silnik jest piekielnie głośny) oraz jako poligon do ew dalszych konwersji (z tym, że bardziej bym myślał o aucie niż o rowerze) i dlatego zwracam się do Was z takim pytaniem: jaki silnik i sterownik?

Założenia: musi mieć "wyjście z progu", v-max chciałbym ze 30kmh (na benzynie się rozpędza do około 40kmh) będzie używany do zabawy, więc trwałość nie jest jakimś strasznym kryterium, a na 100% nie do latania maxem pod górki. Silnik oczywiście nie w koło, musi być zewnętrzny, ze względu na zabawową formę tego przedsięwzięcia może być jakiś słabszy, który dobrze znosi przewoltowanie, mogę na chwile przerwać zabawę, żeby ostygł ;)
Oczywiście, im lżejszy tym lepszy.


Do zasilania chciałbym użyć, wspominanych tu na forum, LiPoli Turnigy 5Ah 14,8V 20C (ciągłego) myślę o 3-4 takich pakietach. To daje potencjalnie 5x14,8x20 = 1480W do pociągniecia z pakietu, czyli teoretycznie dla 3 prawie 4,5kW dla 4 prawie 6kW może mieć nawet silnik, ale wiadomo, że lepiej mieć zapas na akumulatorach.

Mam dostęp do warsztatu, także mechanicznie sprawę ogarnę, dorobienie zębatek aby dostosować przełożenie też dam radę. Z elektroniką także nie powinno być problemu, wprawdzie już jestem niepraktykujący elektronik, ale narzędzia i wiedza pozostały.

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
_________________
--
pozdrawiam
Kuba
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 08 Lip, 2014   

A ile cali mają koła bo przy 60 nm i 3kw to ten bike robiłby pewnie backflipa z miejsca. 20 C jest progiem o chyba nikt tu tyle z nich nie wyciągał - np chyba, że nie doczytałem
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 08 Lip, 2014   

Chcesz odejścia to szukaj najmocniejszego silnika w Magmie na mały łańcuch (1/4cala albo jak kto woli 6,35 mm.... ) Ew. czegoś na grubszy łańcuch żeby małego nie porwać. Chcesz mieć mega odejście i duży V-max - trzeba by doświadczalnie dobrać przekładnię.. Największy moment na starcie da Ci przełożenie 11:80 . Silniki najpotężniejsze w Magmie chyba po 1,5 kW widziałem jeszcze na DC - http://www.magmapolska.pl/1020-1000w/
Tu masz linka do 1000W silnika DC.

Jeśli chcesz kopyto potężne to poszperaj w sieci za ogromnymi mocowo silnikami modelarskimi - tylko że tam probleme będzie przekładnia - jeden stopnień redukcji nie wystarczy - trzeba będzie ze dwóch conajmniej.

Druga sprawa - dziwnie liczysz pakiety.. Jeden pakiet owszem wyda z siebie blisko 1,5 kW ale ten czs będzie baaaardzo krótki w jednym pakiecie masz raptem 74Wh energi... Pełnej mocy użyjesz przez max kilka minut jeśli nie sekund. Silnik zazwyczaj potrzebować będzie ok. 48V więc pakiety musisz spinać szeregowo by podnieść napięcie. Zepniesz pakiety w popularne 16S to prąd nadal będzie 20C tyle że 60V a pojemność 5Ah... Energi będziesz mieć jakieś 300Wh - prosty rachunek - wystarczy ci jej idąć pełnym gwizdkiem na mniej niż 1/5 godziny czyli... ok 12 minut...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 09 Lip, 2014   

Taki silnik chyba byłby idealny. Można by go podłączyć bezpośrednio zamiast silnika i pozostawić resztę elementów przeniesienia napędu.
http://www.hobbyking.com/...Above_50mm.html
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
brat_hanki 
początkujący
amateur


Wiek: 42
Dołączył: 08 Lip 2014
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 09 Lip, 2014   

Hej, dzięki za odpowiedzi!

Koło ma trochę ponad 0,8 obwodu z tego co pamiętam. Więc dla 30kmh będzie się musiało kręcić jakieś 600-650rpm. Te silniki z magmy to widzę, iż mają ~3000rpm pod obciążeniem więc przełożenie nie wychodzi koszmarnie wielkie (obecnie przy spalinie jest większe).

Jeśli chodzi o dziwne liczenie baterii to "w tym szaleństwie jest metoda", jak wspomniałem chcę zacząć od 3-4 pakietów czyli mało, ale chcę uzyskiwać relatywnie duże moce, więc pakiety muszą mieć taką wydajność bo nie chcę, żeby one były wąskim gardłem. Zasięgów wiadomo, że z tego nie wyciągnę wielkich, ale nie o to mi chodzi. Jeśli brałbym 20C to pakiety rozładuję w 3 min ;) , ale wydaje mi się, że ciągnąć 6kW ciągiem przez 3min w pocket bike to trochę niemożliwe. Jak zabraknie mi zasięgu to dołożę kolejne pakiety równolegle (co wyjdzie z zyskiem dla samych pakietów bo prąd spadnie w przeliczeniu na pakiet), ale chcę zacząć od 3-4.

Te silniki z magmy to np http://www.magma.sklep.pl...o-skutera-.html

będzie ok? Jakby go puścić z 60V ?

Czy lepiej taki http://www.magma.sklep.pl...do-skutera.html i go puścić z 60V ?


Tas, który dokładnie z HK byłby ideał bo rozstrzał tam jest do 13USD do prawie 500USD, do tego potrzebowałbym sterownik do BLDC, tylko, że te modelarskie są bez czujników, może być problem ze startem z tego co wiem, chyba, że jakiś tuning...

Do szczotkowych to rozumiem, że sterownik można zrobić na mosfetach, czy warto kupić jakiegoś gotowce? czy może są jakieś OpenSourceowe?
Do BLDC to rozumiem, że muszę kupić jakiegoś gotowca?

pozdrawiam

PS możecie coś doradzić co do mocy, czy 1kW na takiego pocket bike'a to będzie już dużo czy tak sobie?
_________________
--
pozdrawiam
Kuba
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Lip, 2014   

Przerabiałem taki motorek. Dałem silnik 500W i 24V
Latało to do 25 km/h dość żwawo. Na forum jest gdzieś opis mojego autorstwa ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 09 Lip, 2014   

Musisz być świadomy, że napęd elektryczny względem spalinowego generuje gigantyczny moment obrotowy.
Możesz sobie obliczyć jak wygląda 14Nm/8000RPM z pocketa vs 80Nm (za przekładnią i to bez majtania biegami!) z silnika pędzonego na 60A (jak się znajdzie wystarczająco wytrzymały) i to praktycznie od kilku km/h :)
1kw (a w praktyce około 2kw) powinno być w pełni zadowalające na taki leciutki pojazd.

No i nie musisz się upierać tak na tych 60V. Można znaleźć silnik, który przy 36V będzie mieć 8kRPM i można by użyć przekładni z pocketa. 130-170Kv mógłby być idealny.

Przykładowo dla 48V ma 7500RPM:
http://www.hobbyking.com/...0_80cc_Eq_.html + zwyczajny sterownik rowerowy do silników bezczujnikowych.

Tu masz przykładowy montaż napędu:
https://www.youtube.com/watch?v=WKAPwFplw_k
https://www.youtube.com/watch?v=bFyKRV_RGws

Odlecisz na tym pocketciku :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
brat_hanki 
początkujący
amateur


Wiek: 42
Dołączył: 08 Lip 2014
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

hej,

zeeltom: a możesz podrzucić link? wpisywałem w szukajke pocket bike i jakoś mi nic nie wyskoczylo, a chętnie obejrzę.

tas:
no właśnie nie mam odniesienia i 1kW nie brzmi, musiałbym porównać jedną i drugą charaktrerystykę i wtedy pewnie coś bym wywnioskował, chociaż to dalej na papierze.
Co do silnika ten co podałeś mi się nie podoba bo płaszczyzna montażowa jest dość daleko od miejsca, gdzie miałbym założyć zębatkę, bałbym się, że na takim ramieniu coś pęknie. Z podobnych z HK to lepszy wg mnie (z punktu widzenia mechanicznego) jest ten
http://www.hobbyking.com/...nner_Motor.html

Tylko widzę dużo mniejszy prąd, ale czy by się nadał?
I do tego sterownik np taki http://kellycontroller.co...regen-p-59.html
Czy może coś innego ?

Jakbym chciał szczotkowe na takie moce to warto patrzeć na te z magmy? Przy szczotkowcu bym samemu popełnić nawet sterownik do niego.

Latać nie musi, wystarczy, że będzie chociaż trochę strasznie ;)
_________________
--
pozdrawiam
Kuba
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

48V 150A? Hmm. "Nie musi latać", ale chcesz pchać w silnik 7kw? Czyli jakieś 10KM. Wiesz ile to jest 10 koni mechanicznych?
Jednak nie pomogę, nie ogarniam Twojego planu. Na razie proponuję dużo poczytać, bo zdecydowanie sam nie wiesz jeszcze czego chcesz/potrzebujesz. :wink:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
smdrwf12300
[Usunięty]

Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

Tas jesteś pewien że kontroler "zwyczajny sterownik rowerowy do silników bezczujnikowych" będzie wstanie rozkręcić silnik modelarski do 80tys obrotów ??? ... sprawdzałeś to fizycznie ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

no przeleciałem po YT i po ES i tam stosują zwyczajne sterowniki. Jasne, że nie 80kRPM, ale do takich 8k widać, że nie ma z tym problemów.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Czw 10 Lip, 2014   

tu masz porzadny silnik w dobrej cenie
http://www.hobbypartz.com...5335-245kv.html
polecany na wielu forach. Nic lepszego w tej cenie nie znajdziesz.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 11 Lip, 2014   

A co sądzicie o takim silniku:
http://hobbyking.com/hobb...idProduct=22036
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 11 Lip, 2014   

8 mm ośka jest, sam od wiosny przymierzam się do zakupu tego silnika ale bardzo mało wiem o sterowaniu i to mnie powstrzymuje.
 
 
brat_hanki 
początkujący
amateur


Wiek: 42
Dołączył: 08 Lip 2014
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 12 Lip, 2014   

tas napisał/a:
48V 150A? Hmm. "Nie musi latać", ale chcesz pchać w silnik 7kw? Czyli jakieś 10KM. Wiesz ile to jest 10 koni mechanicznych?
Jednak nie pomogę, nie ogarniam Twojego planu. Na razie proponuję dużo poczytać, bo zdecydowanie sam nie wiesz jeszcze czego chcesz/potrzebujesz. :wink:


Wybacz, ale nie rozumiem Ciebie także, podsyłasz mi silnik 50V 200A, ja wybieram słabszy, ale który mi bardziej odpowiada mechanicznie 48V 70A, pytam czy do tego styknie sterownik 48V, max 150A, 2,0kW, co rozumiem jako, nie więcej niż 48V nie więcej niż 150A (chwilowo, ciągiem 70A) i z iloczynu nie może wyjść więcej niż 2kW.

Wiem co chce, wiem jaki chcę uzyskać efekt, niestety nie mam doświadczenia z takimi napędami.
Wiem jak się mają charakterystyki silników spalinowych z mocami w samochodach, tym się zajmowałem przez pół życia zawodowego. Natomiast z elektrycznych nie mam wyczucia. Jak mam wsadzić od pocketa coś co go "odepchnie", ale 5 latki na hulajnogach będą szybsze to nie ma to sensu dlatego raczej wolę przestrzelić (oczywiście w jakiś granicach finansowych). W samochodzie 100KM na tonę szału nie robi, a tu będzie 3KM na 110kg, oczywiście w spalinie 100KM to moc max, a tu zupełnie inna charakterystyka, ale nie miałem z tym doświadczenia, więc nie mam wyczucia.
Dlatego pytam się jaki sterownik do tego zastosować.
Ze szczotkowym nie byłby problemu bo odpowiednią końcówkę mocy to nawet może mam gdzieś gotową (robiłem kiedyś układy sterowania PWM z końcówkami na duże prądy). Domyślam się, że samolotowe sterowniki BLDC się nie sprawdzą przy niskich obrotach, a te co są do samochodów RC to zwykle są na 3-4S.
Znalazłem sterownik rowerowy to jest najsłabszy jaki mają na stronie (chociaż zaszalałem i rzuciłem link z odzyskiem) i zapytałem czy taki ok, czy sugerujecie coś innego. Nie widzę tu nigdzie 7kW, chociaż jakbym tyle mógł mięć to czemu nie... zawsze można ograniczyć.

Rafał napisał/a:
tu masz porzadny silnik w dobrej cenie
http://www.hobbypartz.com...5335-245kv.html
polecany na wielu forach. Nic lepszego w tej cenie nie znajdziesz.


Taka cena mi bardzo odpowiada, jaki do tego sterownik, skoro ten co znalazłem (fakt, że cena trochę wysoka - wydawało mi się, że to silnik będzie droższy) jest za duży? Nie mam doświadczenia w takich napędach, więc potrzebuję coś na start co będzie działać, bez fajerwerków, bez walki o każdy % sprawności, bez tego, że musi to przejechać 10k km rocznie. Mogę go nawet samemu wykonać jeśli będzie schemat.

Reasumując mam dwa pytania:

Jaki sterownik do tego silnika:

http://www.hobbypartz.com...5335-245kv.html

?

Oraz,

Czy dobrze rozumuje Szczotkowy vs BLDC,

BLDC
+ waga
+ trwałość
+ sprawność
- skomplikowany driver
- sumaryczna cena
- problemy ze startem od zera

Szczotkowy
+ cena
+ prosty driver
+ moment od zera (?)
- waga
- trwalosc

i czy ktoś kto śmigał i na DC i BLDC może się wypowiedzieć czy faktycznie jest taka przepaść na rzecz BLDC?
_________________
--
pozdrawiam
Kuba
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group