ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zmiana ze sterowania napieciowego na prądowe
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   Zmiana ze sterowania napieciowego na prądowe

Wiadomo, że sterownik sterujący pracą silnika wartością prądu ma znacznie lepsze walory użytkowe niż klasyczny sterownik sterujący pracą silnika poprzez regulację napięcia.
Niestety sterowniki "prądowe" są drogie. Ale możliwe, że istnieje sposób na przeróbkę klasycznego sterownika na prądowy.

Całość ogranicza się do znalezienia na płytce dzielnika napięcia obok wzmacniacza odpowiedzialnego za odczytywanie spadku napięcia na rezystorze pomiarowym.

Należałoby zewrzeć wejście na manetkę na 5V aby na stałe dawała pełną prędkość, a następnie podpiąć się pod jeden z rezystorów w dzielniku napięcia tak, aby zerowe wychylenie manetki zmieniało dzielnik na 0A, a pełne wychylenie manetki zmieniało go tak, by prąd odpowiadał maksymalnemu. Kwestią do ustalenia by było, czy manetka mogłaby być hallowa, czy wymagana by była z potencjometrem oraz czy w pozycji zerowej nowa manetka odcinałaby np zwarte wejście manetki w sterowniku. Wychylenie manetki sterowało by maksymalną wartością prądu, czyli nie prędkością, ale wartością przyśpieszenia tak, jak jest to rozwiązane w drogich sterownikach.

Co o tym myślicie?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Czyli wypełnienie ma być 100% a chcesz regulować wartością prądu?
Teoretycznie do zrobienia. Zamiast bocznika pomiarowego sterowanie z manetki, przez jakiś dzielnik na wejście do którego jest podłączony ów bocznik. Można spróbować.Tylko co to zmieni w samej jeździe?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Wpadnę na zlot z bajkiem mającym taki kontroler to obadasz różnicę.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

To potrwa. Opisz słowami :P
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Płynność sterowania, ekonomia jazdy, czas reakcji, brak szarpania, ogólnie pojęty komfort i kontrola nad samą jazdą, łatwość ograniczania mocy bez wpływu na prędkość.
Rozpiszę się o tym dokładniej przy okazji małej recenzji napędu sinus vs blok za jakiś czas.
A tutaj bardziej chciałbym się skupić na tym temacie co opisałem wyżej, bo wydaje mi się to ciekawą opcją i nie trzeba wydawać kilkaset zł za nią.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Manetka daje napięcie od 0.8V do 4.6V mniej więcej. Trzeba zmierzyć napięcie na boczniku pomiarowym przy maksymalnym prądzie i tak dobrać dzielnik napięcia, by uzyskać podobne z manetki. Dolne jest zero i tu może być mały problem dla hallotronu. Dla potencjometru będzie OK.
Wywalamy wtedy bocznik (zwieramy go) a ścieżkę z bocznika od strony układu przecinamy i dajemy na dzielnik i dalej na manetkę, zamiast na bocznik.
Typowe wejście sygnałowe z manetki od kontrolera zwieramy do 5V, a sygnałowe od manetki na dzielnik i do układu ograniczającego. W sumie parę cięć i odrobina lutowania. Manetkę wykorzystujemy do sterowania prądem.

EDIT

Źle...
To nie zadziała. Trzeba dać MOSFET-a w miejsce bocznika i bramkę sterować z manetki.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Ej chwila coś tu nie pasuje. Przez wypełnienie PWM regulujemy średnie napięcie, zgodnie z prawem Ohma wartość prądu jest wprost proporcjonalna do napięcia. Więc dla mnie jeżeli wypełnienie będzie równe 100% to prąd również będzie 100% czyli nie może być mowy o żadnej regulacji prądu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Ale ja nie chce oszukiwać i modyfikować rezystancję bocznika tylko sam pomiar na nim.

Zastanawiam się jak oszukać wzmacniacz, żeby myślał, że ma prąd 50A a w rzeczywistości szło 0.1A, przy którym rower stoi na manetce pozostawionej na 0)
Trzeba by było wzrosnąć rezystancję bocznika czyli zwiększyć mierzony sadek napięcia. Zatem trzeba by podać wyższe napięcie na wzmacniacz/procka, on pomyśli, że już płynie duży prąd i ograniczy go do 50A (czyli do 0.1A w rzeczywistości).
Im wyższe napięcie się poda tym ograniczenie będzie na mniejszy prąd rzeczywisty.
Im niższe napięcie tym wyższy prąd rzeczywisty.

Zatem można by bezpośrednio podłączyć się pod procka/wzmacniacz i podać mu napięcie w zakresie na przykład:
[100mV = 0.1A] do [5mV = 50A]

Przynajmniej tak mi się wydaje :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

To ciekawe zagadnienie. Masz może tas jakiś opis czy link do takiego prądowego? Myślisz że warto sprawdzić koncepcję na sterowniku dc?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Jeździłem na obu typach sterowania napięciowego i prądowego i jestem przekonany, że warto powalczyć o to w zwyczajnym sterowniku i nie płacić za tą funkcję kilkaset zł. Mnie na tym nie zależy, bo mój sterownik to ma, ale jakby udało się to rozgryźć, a sposób był uniwersalny na każdy sterownik to by była niemała rewolucja :)
Z tym, że jazdy na takim czymś trzeba się naumieć, bo nie jest to intuicyjne, kiedy można jechać pełną prędkością na manetce wychylonej o 20% :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

No własnie, to tak będzie. Po przyspieszeniu zapotrxebowanie na prąd spada i trzeba by zdejmować gaz. Zobacze jak to dziala w dc. Problem jak zwykle w schemacie, jakby był to spoko.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014   

Nie trzeba zdejmować gazu właśnie, bo się samo stabilizuje jeśli ilość Amperuf potrzebna do jazdy jest mniejsza niż aktualna nastawa manetki. Inaczej działa taka manetka właśnie, ciężko to jest słowami opisać :P

No schematu nie mam, przecież to tylko koncepcja :)
W tym sterowniku co mam sterowanie jest wyskalowane logarytmicznie (i do tego parametry tej krzywej można w pewnym stopniu modyfikować zmieniając zachowanie manetki) . Zatem normalnie odpowiada za to procesor, a w takiej przeróbce klasycznego sterownika musiałoby to być robione sprzętowo (do pełni szczęścia).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 17 Paź, 2014   

W silnikach PM zależności są stosunkowo i z grubsza proste. Prąd decyduje o momencie, a napięcie o prędkości. Moc jest proporcjonalna do prędkości i jeżeli silnik ma 6 kW przy 60km/h i 60V to przy 10km/h ma 1kW i 10V (prawa fizyki, nie da się ich "interpretować")
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 17 Paź, 2014   

tas napisał/a:
Nie trzeba zdejmować gazu właśnie, bo się samo stabilizuje jeśli ilość Amperuf potrzebna do jazdy jest mniejsza niż aktualna nastawa manetki.

Coś mi tu nie pasuje. Jeśli sterownik daje do silnika powiedzmy max 50A to jak damy na max gazu manetką, pojazd rozpędzi się szybko i w miarę rozpędzania prąd będzie spadał. Przy prędkości maksymalnej zapotrzebowanie jest np 10A i do takiej wartości spadnie prąd silnika. Jeśli teraz będę ruszał sterownikiem prądowym i ustawię manetką ileśtam procent tak, że prąd w początkowe fazie rozpędzania wyniesie 20A to co? pojazd będzie rozpędzał się wolniej niż przy 50A na początku ale bez odjęcia gazu osiągnie prędkość maksymalną tyle, że w dłuższym czasie. Chcąc jechać wolniej musiałbym w czasie przyspieszania ująć gazu do np 5A. Nie mam racji? Może to sterowanie nie jest czysto prądowe?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Paź, 2014   

Dokładnie tak to działa, w tym konkretnym przypadku rozpatrujemy prędkość maksymalną.
Ale żeby jechać z prędkością mniejszą nadal trzeba wychylić manetkę mniej lub popuścić po osiągnięciu jakiejś tam prędkości, ale tylko przy dynamicznym ruszaniu. Czyli ruszasz ostro, wychylasz manetke o 50%, moment duży, rozpędzasz się szybko i kiedy osiągasz prędkość zamierzoną redukujesz np na 20% i jedziesz. Ale jak od początku ustawisz 20% to będziesz przyśpieszać zdecydowanie płynniej i tak samo płynnie osiągniesz prędkość jaką chcesz i już nie musisz nic redukować.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group