|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
problem a akumulatorem li-ion |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 22 Gru, 2014 problem a akumulatorem li-ion
|
|
|
Hej. Kupiłem aku li-ion z ładowarką na 36V.
Jest problem, bo na wyjściu z aku nie ma napięcia.
Wszystkie ogniwa połączone szeregowo dają całe 5V.
Bateria trochę leżała... Chciałbym ją jakoś uruchomić.
Bateryjka również nie chce się ładować. Po podłączeniu do ładowarki miga czerwona diodka i zaraz zapala się z powrotem zielona.
Myślę, że na początek trzeba jakoś pobudzić ogniwa, bo może balancer ich nie wykrywa?
Nie ukrywam, że za bardzo się na tym nie znam, nie mam tez ładowarek modelarskich.
posiadam kilka zasilaczy na różne napięcia, miernik i podstawowe narzędzia. Poradźcie co można zrobić, żeby akumulator ożył? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 22 Gru, 2014
|
|
|
Może jest uszkodzony balancer ale warto podładować choć do 3V na ogniwo. Może wtedy balancer lub ładowarka nie będą obrażone. Podłącz zasilacz z ograniczeniem prądu albo taki co go nie ma ale przez żarówkę. Zarówka żeby ograniczyć prąd. Jak nie masz zasilacza co da przynajmniej 30-40V to może pobudzaj ogniwa pojedyńczo. Prąd najlepiej mały, np. 100mA. Kontroluj napięcie na pojedyńczych ogniwach. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Cała bateria ma 5V? Kiepsko to brzmi. A próba regeneracji litowego aku, co ma 0V może się skończyć zrobieniem sobie krzywdy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
zasilacz się zrobi na LM 338, ewentualnie na tranzystorze i potencjometrze, da 40V
Mogę spróbować także naładować pojedynczo ogniwa
Fajnie tylko, gdyby to nie wybuchło.
Jeszcze spytam jakie są objawy padniętego balancera? |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Ja bym dał na początek tej bateryjce jakieś 20V i jechał powolutku do góry z napięciem mierząc co jakies pół godziny napięcie na poszczególnych celach, jeżeli na któreś przekroczy 4.2V muszę się przesiąść na łądowanie równoległe (każde ogniwo osobno)
Oczywiście najchętniej bym ładował oddzielnie każde z ogniw, tylko nie wiem jaka najtańsza łądowarka będzie dobra. (najtańsza, bo jak ogniwa są strupiałe, i/albo bms padnięty to za dużo sie nie wymyśli z tą baterią) |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Jesli jest 5 V to i tak nie wiadomo co jest uszkodzone. Masz woltomierz, umiesz zrobic zasilacz wiec domyślam się że masz conajmniej podstawową wiedzę elektryczno/elektroniczna, więc rozbierz caly pakiet, starannie rysujac schemat połączeń i rób zdjecia. To sie przydaje.
Musisz byc PEWIEN co jest źle. Może być BMS, styki gniazda, moze przekaźnik/stycznik niektóre ogniwa lub de facto wszystko naraz. Osobiście nie wierzę aby bateria 36 V li-ion miała wszystkie cele tak pouszkadzane aby suma byla 5 V TYLKO z powodu ogniw.
Jak to otworzysz i odlączysz BMS, wtedy sprawdz rzeczywiste napięcie każdego segmentu. Powinno być tam 10 szeregowych zespołów z ogniw równoległych o nominalnym napięciu ok 4V.
tak naprawdę można je podladowac 'byle czym' sprawdzajac /ograniczając prąd do kilkuset mA, no i sprawdzajac napięcie czy rośnie podczas ladowania do max 4,25 V
Czy to firmowa bateria ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Joki
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Cze 2013 Posty: 81 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Obawiam się, że dałeś się wrobić w padnięty pakiet.
Takie napięcie na tylu ogniwach oznaczać może tylko ich zużycie i uszkodzenie z powodu długotrwałego pozostawania rozładowanym.
Prawdopodobnie masz drogi złom? |
_________________ Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Co do baterii to zrobiłem pomiary juz na samym początku, odłączyłem kostkę od BMS,
Tam jest 10 pakietów po 4 li-iony 18650. baterię można łatwo rozdzielić na 4 części (to firmowa bateria gazelle) mierząc dokładnie napięcie na każdym z kompletów ogniw jest od 0.47 do 0.83V.
Na razie zrobiłem tak:
podłączyłem pod ogniwo bezpośrednio ładowarkę od telefonu samsung. Prąd ładowania wynosi 0.75A
pojemność baterii 8.8AH, więc na pewno nie jest to dla niej za duży prąd, li-iona do 20% pojemności spokojnie można ładować i się nie przegrzeje z tego co wiem.
napięcie na zespole jest 3.28V, i powoli rośnie, w sumie miło, bo ogniwa jak są zupełnie padnięte to dobiły by szybko do końca - działałyby jak kondensator z tego co wiem.
Zamiezam poczekać do osiągnięcia 4.2V na zespole i ładować kolejny zespół. W ten sposób dobije tą baterię, żeby coś trzymała (żeby balancer ją wykrył) potem pozostają 2 opcje albo bateria wstanie, albo wymienie balancer jeżeli dalej nie będzie łądowania. Dobrze myślę?
Pytanko od razu, czy ktoś nie chandluje balancerami od nas na forum, bo najprawdopodobniej będzie potrzebny.
|
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
glebor napisał/a: | ..
Tam jest 10 pakietów po 4 li-iony 18650. baterię można łatwo rozdzielić na 4 części (to firmowa bateria gazelle) mierząc dokładnie napięcie na każdym z kompletów ogniw jest od 0.47 do 0.83V.
|
Znam tę baterię.
Jesli jest takie napięcie na kazdym ogniwie po odpięciu BMS - kabelek z wtykiem 13 pinowym (bo termistor) jest wypięty to ... dobrze nie jest.
Czy NA PEWNO jest to dobrze połaczone ? CZwarty segment jest tam nietypowo podzielony na dwa i moze któś jednak poknocił połaczenia.
W kazdym razie ładuj pojedyńcze segmenty. Wystarczy je podładować do 3,3-3,5 V.
Pytanie czy ładowałeś cały pakiet firmowym zasilaczem który ma 42 V ?
W kazdym razie nie ładuj całości przez BMS. One - te oryginalne się nagminnie uszkadzają. Te baterie krązą na rynku bez tego "wynalazku".
Potem możesz sprawdzić czy podładowane segmenty trzymają napięcie przez przynajmniej 24 godz.
Ostatnia próbę zrobił bym tak : podłaczył szeregowo przez żarówkę samochodową 12 V 20W lub opornik dużej mocy 4,7 - 8 ohm do zasilacza 42 V (BEZ BMS) i obserwował napiecie na zaciskach pakietu oraz pojedynczych segmentach, tak by napiecie było okolo 10 x 4,1 V.
Poczytaj : http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3109
Ps. To fajna mechanicznie, konstrukcyjnie i serwisowo obudowa ale chyba Cię czeka wymiana aku. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Wto 23 Gru, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Tak mam i co więcej nawet pasują do tej obudowy. Jeden już pakiet nawet przerobiłem i działa bardzo dobrze.
Problem w tym że szczerze powiedziawszy nawet jeśli uda ci sie podnieść te ogniwa do nominalnego napięcia to niespodziewałbym się pojemności wyższej niż 3Ah. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
qaz33 napisał/a: |
Problem w tym że szczerze powiedziawszy nawet jeśli uda ci sie podnieść te ogniwa do nominalnego napięcia to niespodziewałbym się pojemności wyższej niż 3Ah. |
Powiem więcej, obawiam się że szkoda kolejnego BMS jesli te baterie są złe.
Trzeba być w 100 % pewnym ogniw ZANIM zamkniemy w obudowie BMS i na zewnatrz jedynym objawem będzie kolor lampki zasilacza. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Heh, ładuje się tą nędzną ładowarką 5v 0.75A, wydaje mi się, że zleżałe ogniwa im dłużej i im mniejszym prądem będą ładowane, tym większa szansa, że wstaną.
Miło, że qaz33 ma BMS do tej baterii, jak podładuję wszystkie pakiety do 4.2V to będzie czas na test z żarówką, obliczę pobór mocy miernikiem w odstępach co pół godziny, narysuje wykres i zobaczę ile czasu poświeci - tak najprościej zbadam realną pojemność (przy spadku do 2.5V odłączę żarówkę i jeszcze raz podładuje ten pakiet, myślę, że jak przetestuje jeden to w zupełności wystarczy, jeżeli będzie kiepski to reszta pewnie też padnięta, ale jak będzie działać normalnie, to w tedy przetestuje jeszcze ze 2 pakiety. Jeżeli wszystko będzie w miarę ok, to kupię balancer, podładuje to już normalną ładowarką (ładowarkę do baterii mam firmy magma, pewnie nie jest oryginalna), potem rozładuje i zobaczę jak mniej więcej przy końcówce rozładowania mają się spadki napięć na poszczególnych segmentach.
jutro po nocy zmierzę, czy ten segment co dzisiaj ładuję jeszcze trzyma, najchętniej kupiłbym jakąś ładowarkę ze 3-4A na 5v, to by to ładowanie szybciej poszło... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Mozesz ładować wstępnie do 3-3,5 V . Jeśli wszystkie będa miały po tyle to potem po całości zasilaczem 42V. Pewnie że przydał by Ci się zasilacz inny ale raczej ładuj te ogniwa małym prądem. One jednak miały znacznie ponizej Vmin, więc to nie są pełnosprawne ogniwa i mogą się grzać nawet przy małym prądzie.
Sprawdz czy ogniwa nie mają sladów rdzy. B dużo pakietów tej firmy zostało wycofanych z rynku z powodu tej wady, prawdopodobnie zawilgocenia, przechowywania. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Wto 23 Gru, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Wto 23 Gru, 2014
|
|
|
Mam wrażenie, że umiesz obchodzić się z woltomierzem, ale napiszę to na wszelki wypadek:
W baterii tego typu niektóre połączenia są wykonane metodą gniazdo-wtyk. U mnie w takiej baterii takie właśnie złącze (gdzieś w połowie łańcucha) było kompletnie skorodowane!
Jeżeli Twoja bateria też nie miała tylnego reflektorka, to mogły pochodzić z jednego źródła (krążyły potem po Allegro z coraz większą ceną). |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|