ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Nowy silnik ETEK-R 450$
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pon 21 Sty, 2008   

Lisciasty napisał/a:
Mi nie chodzi o straty w tranzystorze, tylko w silniku.
Co z tego że na tranzystorze są małe straty, jak sygnał generowany
przez układ jest do dupy i powoduje obniżenie sprawności silnika?

Jak będziesz miał super extra wtryskiwacz do paliwa to nic to nie da
jak ktoś zrobi badziewny układ sterujący i paliwo będzie trafiać do silnika
przy nie do końca otwartym zaworze.


Vain dobrze pisze, a ty sprecyzuj, bo nie rozumiem o co Ci chodzi??
Na straty w silniku nic nie poradzisz. Możesz go właczyć na stałe do akumulatora. Jaki sygnał generowany przez jaki układ jest do du..py??
Zakładamy, że mamy idealny sterownik, a Ty piszesz co z tego ,ze jest idealny sterownik..jak s astraty w silniku bo układ (sterownik idealny? ? ) jest do dupy?? masło - mąslanne??

Wiesiek

PS. A tak po za tym...zaśmiecacie mi mój temat ETEK ;)
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 21 Sty, 2008   

rudzik6 napisał/a:
Mi nie chodzi o straty w tranzystorze,
Vain dobrze pisze, a ty sprecyzuj, bo nie rozumiem o co Ci chodzi??
Na straty w silniku nic nie poradzisz. Możesz go właczyć na stałe do akumulatora. Jaki sygnał generowany przez jaki układ jest do du..py??
Zakładamy, że mamy idealny sterownik, a Ty piszesz co z tego ,ze jest idealny sterownik..jak s astraty w silniku bo układ (sterownik idealny? ? ) jest do dupy?? masło - mąslanne??


To może nauczcie się czytać ze zrozumieniem? Wszystko wyłożyłem jak krowie na rowie :]

Zacznijcie może od teorii i zobaczcie na czym polega zasilanie silnika bezszczotkowego. Bez poznania teorii nie ma o czym dyskutować.
Powiem tylko że nie polega to na "włączeniu na stałe do akumulatora" bo to nie jest silnik prądu stałego w potocznym rozumieniu tego słowa.
Trzeba mu zapodać kilka faz (w zależności od konstrukcji) i o odpowiednich przebiegach, w ściśle określonych przedziałach czasu.
Jak jest to zrobione źle lub na odwal (chińska prostota) to efektem tego jest niska sprawność takiego silnika, bo nie wykorzystamy jego możliwości.

rudzik6 napisał/a:

PS. A tak po za tym...zaśmiecacie mi mój temat ETEK ;)

No bo przestałeś pisać więc wypełniamy lukę :]
Weź się w końcu za ten silnik, kup i dłub bo ciekawy jestem efektu :>

Pzdr.
L.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 21 Sty, 2008   

Vein napisał/a:

Co nie zmienia fakt że chciałym isę dowiedzieć o cene u Pana Zbyszka :]
szkoda, że niestety są takie chore ceny części do EV :(


Cena silnika to 5 tysięcy złotych monet ;) brutto.

A czy chore ceny? Po jakiś 4-5 latach jeżdżenia samochód się zwraca
(porównując z eksploatacją spaliniaka) więc raczej nie jest to drożyzna.

Chyba że chcesz zbudować i postawić żeby stał :]


A zdjęcia na stronie Zbyszka zasysasz prawym klawiszem, zapisujesz
na dysk i już są większe

Pzdr.
L.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sty, 2008   

Kolego Liściasty, jestem juz w trakcie ustalania formy płatnosci, zamawiam silnik ETEK-R, odmiany mocniejszej, za 499$ podobno ma 19HP w peak'u przez 2 minuty.
Wyczytałem, że bawisz się w regulatory BLDC, moze zrobiłbyx sterownik do silnika MARS (odmiana ETEK bezszczotkowa), silnik 450$, gdyby ci sie udało, może zastosowałbym dwa takie silniki do mojego pojazdu...jednak brak szczotek to wielka zaleta, takie eleganckie rozwiazanie, nic się nie zużywa, tylko łozyska :)

Wiesiek
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sty, 2008   

Panie Zbyszku - brzydka miska też nie nakarmi, ale jak o wiele przyjemniej je sie z ładnej :]
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 22 Sty, 2008   

rudzik6 napisał/a:
Kolego Liściasty, jestem juz w trakcie ustalania formy płatnosci, zamawiam silnik ETEK-R, odmiany mocniejszej, za 499$ podobno ma 19HP w peak'u przez 2 minuty.

Pisz od razu ile to wyszło z przesyłką, haraczami itp :]
rudzik6 napisał/a:

Wyczytałem, że bawisz się w regulatory BLDC, moze zrobiłbyx sterownik do silnika MARS (odmiana ETEK bezszczotkowa), silnik 450$, gdyby ci sie udało, może zastosowałbym dwa takie silniki do mojego pojazdu...jednak brak szczotek to wielka zaleta, takie eleganckie rozwiazanie, nic się nie zużywa, tylko łozyska :)

Na razie macam temat :/ A do zrobienia czegokolwiek jeszcze daleko,
ale mam nadzieję zdziałać coś w tym temacie. Ostatnio bezszczotkowce
się panoszą, w Katowicach zaczynają je klecić, niedaleko u nas pod Wrockiem
też fabryczka jest ale mniejsze mają. Niestety przypuszczam że wcześniej
jak za 3-4 miechy nic nie wskóram...

Pzdr.
L.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Sty, 2008   

Liściasty - klej, klej, ale jeżeli to byłyby silniki np 6 fazowe, a jeden tranzystor kosztuje 200 zł.... uoj ale kasa na to pójdzie :(
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Śro 23 Sty, 2008   

Z reguły w większości przypadków potrzeba 6 tranzystorów, więc koszt
nie byłby aż taki straszliwy :]

A te 200zł to kosztuje jaki tranzystor i gdzie? Bo coś sporo mi to wychodzi :>

Pzdr.
L.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

fakt, można kupić taniej, np
http://allegro.pl/item301...b120_nowe_.html
tutaj masz prąd 150A ciągłej przy 80*C i 1200V, 210A przy 25*C (w peak 300A/420A)
podwójny tranzystor (half bridge) za 80 zł :]
Tylko wiadomo, przy sterowaniu silnika BLDC to trzeba ich kilka... w sumie to można zrobić na mikrokontrolerze ATMEGA128 albo ostatecznie ATMEGA32 :]
Będzie działało, odpowiedni kod, a elektronika to już nie problem...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Przypominam:
Jest dużo bezpieczniej użyć w pojeździe kilka tranzystorów równolegle (tak też robią renomowane firmy). Do tego kilka sztuk jest tańsze niż jeden, np.: RFP40N10.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Zbyszek - ale łatwiej sterowac jednym tranzystorem i w razie problemów mieć bezpiecznik i stycznik
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Steruje się tak samo, tylko na każdej bramce daje się po 1 osobnym oporniku (przeważnie 75ohm) do jednej ścieżki, z niej zaś 2 zenerki lub więcej, no i sterujące tranzystory (najczęściej mosfety) muszą mieć taką wydajność prądową, żeby podać odpowiednie ładunki (trzeba zachować stromość kluczowania impulsów).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Vein napisał/a:
Zbyszek - ale łatwiej sterowac jednym tranzystorem i w razie problemów mieć bezpiecznik i stycznik

Łatwiej? Sprecyzuj gdyż nie kumam :]
Zamiast wystawienia sygnału na 1 wyjście kontrolera wystawiasz
na 2 czy 3, co za różnica? Drobna modyfikacja kodu :]
Poza tym jak chcesz sterować to atmegą to i tak wolnych portów zostanie od groma :>

Wysterować tranzystor, zrobić układ itp. to banał przy problemie podania
właściwego sygnału o właściwym czasie...

Pzdr.
L.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

czym układ bardziej skomplikowany, tym bardziej zawodny, a nie lepiej zamiast np użycia 10 mosfetów, 10 rezystorów, minimum 20 diód zenera i 10 tranzystorów użyć jednego tranzystora IGBT, jednego drivera jednego tranzystora i mikrokontroler?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Jakieś dziwne ilości elementów.
Na 10 mosfetów trzeba 2 lub 3 zenerki, 10 oporników na bramkach, 1 układ sterujący (2 do 3 tranzystorów); muszą być i tak inne elementy sprzężeń, zabezpieczeń, generatory itp..
IGBT ma małą sprawność w takich układach.
Niby banał, a w polskich takich sterowników nie ma i nikt nowego (taniego) nie zrobił.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group