ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Nowy silnik ETEK-R 450$
Autor Wiadomość
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Hm to co znalazłem wygląda całkiem ciekawie i z tego co widzę sprawność ma fajną :]

Jeden taki modulik i sprawa załatwiona

http://ixdev.ixys.com/Dat...d29854b693c.pdf



Doczepiamy mikrokontroler i potem "tylko" to oprogramować ;)

 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

A tutaj inna bardzo przyjemna zabawka i chyba od takiego czegoś zacznę,
choć ma tylko 12A ale można się będzie nauczyć zasad sterowania tymi złomami ;)

http://www.apexmicrotech..../pdf/SA305U.pdf


Tylko podpiąć mikrokontroler i wio!

Pzdr.
L.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

P. Zbyszku - wystarczy moim zdaniem bocznikowy pomiar prądu jako zabezpieczenie przed przepaleniem tranzystorów, generator PWM to przecież mikrokontroler, jedyna zabawa to oprogramowanie tego, na początku mozna nawet oprogramować bez zabezpieczeń, bez amperomierza, zwykłe PWM sterowane przez potencjometr, do testów "na sucho".
Bocznikowy pomiar pradu także wystarczy do zrobienia ograniczenia prąd by nie spalić silnika :] A to co się umieści w kodzie programu, to już "cud, niewidy" moga być :], który z kontrolerów wyświetla w postaci cyfrowej pobór pradu, napięcie, przewidywany zasięg? Który np gdy zostanie tylko 10 km zasięgu normalnie pozwoli na przełączenie w tryb "econo" który np wydłuży ten zasięg do 15 km?


ps. Ile zastawów akumulatorów TROJAN Pan wyeksploatował ?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Już kiedyś tu pisałem o tym.
Chodzi o to, że przy jakiejś dziwnej awarii spalą się tranzystory (jak jest tylko jeden duży to wytrzyma, albo zespawają się półprzewodniki) i maszyna stoi. Przy dziwnych awariach silnik ma tak duży moment napędowy, że prze do przodu i nie zwraca uwagi na zaciśnięte hamulce, a przed pojazdem mogą być dzieci.
Dlatego producenci używają od 13 do 35 mosfetów równollegle.
Raz miałem takie zdarzenie (wówczas przełączałem napięcie stycznikami), stycznik nie puścił i auto po 30 metrach zatrzymało się na ścianie. A dwa razy (to już z regulatorami) przy awarii próbowałem zablokować hamulce, ale za chwilę auto stanęło - tylko mosfety się spaliły (wystarczyło je wymienić). Prąd 450A bezpiecznik musi wytrzymać, ale coś musi puścić jeśli ten prąd płynie zbyt długo przy prawie stojącym silniku.
Różne próby skrajne już robilem.
Nie wiem czy też tak jest zbudowany regulator z procesorem, nie było potrzeb rozbierania jego, a zresztą jest tak zalany, że jest nierozbieralny.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

p. Zbyszku - nie dostałem odpowiediz co do ilości zestawów akumulatorów :]

A co do zabezpieczeń to po to są styczniki :] można też zrobić wyłącznik awaryjny czysto mechaniczny (i taki tez zrobie, bo jednak nie ufam do końca własnym umiejętnościom, jak będe robił sam kontroler)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008   

Samochodów trochę, a kilometrów elektrycznymi bardzo wiele) to i zestawów TROJANÓW trochę, oprócz wielu innych typów akumulatorów.
O styczniku przecież rzed chwilą pisałem (mają prawo skleić przy wielkim prądzie), na początku też używałem dodatkoweg wyłącznika prądu, ale w takim nagłym stresie zanim się wszystko skojarzy to taki wyłącznik się wyłącza, jak już musztarda po obiedzie (a jestem kierowcą już od 38 lat i jeździłem bardzo różnymi maszynami, nawet zawodowo, co kiedyś nie było takie proste).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

u mnie stycznik mechaniczny będzię połączony z hamulcem ręcznym, to najrozsądniejsza opcja...
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Vein napisał/a:
u mnie stycznik mechaniczny będzię połączony z hamulcem ręcznym, to najrozsądniejsza opcja...


Znaczy się że jak szarpniesz ręczny to rozłączysz stycznik?

Jaki w ogóle samochód klecisz? Jaki silnik, baterie itp?

Pzdr.
L.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Przecież napisałem, że jak sklei stycznik, to żaden hamulec nie pomoże ( a ręczny zawsze jest słabszy), a wystarczy, że do tego zakleszczy się linka "gazu". Czytaj chłopie wszystko dokładnie i przemyśl każde słowo, szkoda kasy na doświadczenia, które już inni sprawdzili.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Liściasty - tak, szarpie ręczny, wyrywa zwore
silnik - bułgar do 10 kw
baterie - trojan 105 bo inne są drogie
sterownik - home-made
samochód - albo kitcar albo czegoś innego ciekawego poszukam, w zależności od kosztów

P. Zbyszku - nikt nie mówi by hamować ręcznym, bo to bez snesu, chodzi o wyrwanie zwory, np takiej:

 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Możesz zapodać to zdjęcie albo linka do zwory? Bo nie widać.

Pomysł takiego fizycznego wyrwania zwory jest ciekawy :>
Ja myślałem na początku o awaryjnym czerwonym wyłączniku
takim do walnięcia piąchą, ale on by co najwyżej wyłączył cewkę
stycznika co by niewiele pomogło na zespawany stycznik...


A właśnie, co do sklejonego stycznika... To pewnie wina źle dobranego
bezpiecznika, nędznej sprężyny w styczniku albo stycznika na za mały prąd
długotrwały, bo tak sam z siebie dobry stycznik chyba nie ma prawa się
skisić???
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Wszystko ma prawo się stać, nawet samoloty bezawaryjne spadają.
Bezpiecznik nie ma związku ze sprawą.
Np.: Może zaciąć się przekaźnik załączający stycznik i nie wyłączy.
Stycznik jest tylko przykładem, wystarczy, że (jak już pisałem) noga ma chwilowy przykurcz i linka się zatnie w pancerzu, spalinowiec się zadusi na hamulcu, a elektryczny pójdzie.
Jak dobrze sprawdziłem elektronikę - sterowniki (CURTIS i ALLTRAX), to dodatkowe zabezpieczenia (wyłączniki główne z aku.) powyrzucałem.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

p. Zbyszku - to w sumie jakim cudem kontroler ma wiedzieć czy kierowca chce po prostu "deptać gaz do oporu" (np jechać na trasie z górkami) a kiedy zatnie się pancerz?
Co do rysunku to myslałem że go będzie widać :] niestety narazie nie znalazłem zdjęcia czegoś podobnego, mimo że wiem że coś takiego jest
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Może mechanizm załączania rozrusznika w starych maluchach byłby ok, mechaniczne wyłączniki na duuże prądy są też w kombajnach marki Bizoooon ;)
A swoją drogą załóżcie Panowie osobny wątek, bo Rudzik gotów się na serio wkurzyć :evil:
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

mechanizm załączania rozrusznika ? niewiem czy by się to sprawdziło, jednak mimo że prądy są duże, to jedna nie tak duże jak mogą być w pojazdach elektrycznych, i napięcie jest wysokie, więc mimo próby rozłączenia może zapalić się łuk elektryczny... chociaż nigdy nic nie wiadomo :]
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group