|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Projekt uniwersalnej ładowarki aku żelowych 12-48V 3A |
Autor |
Wiadomość |
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009 Projekt uniwersalnej ładowarki aku żelowych 12-48V 3A
|
|
|
Uzbierało mi się już trochę sprzetów na różne napięcia, są jakieś plany na przyszłość. W efekcie coraz bardziej pili mnie zrobienie uniwersalnej ładowarki, najlepiej obsługującej napięcia 12V, 24V, 36V i 48V, ewentualnie umożliwiajacej ładowanie każdego akumulatora lub zestawu złączonego szeregowo 12V w tym samym czasie.
Zrobiłem sobie taką ładowarkę 12V 3A na LM350T http://www.cyfronika.com.pl/kityAVT/AVT2309.HTM . Działa ok, ale na stare lata chciałoby się trochę więcej wygody i szybkości w ładowaniu.
Ponieważ nie stać mnie na bardziej wyszukane konstrukcje zastanawiam się nad możliwością sprzęgnięcia 4 takich układów w jednej obudowie. Teraz moje watpliwości:
1. Czy można szeregowo łączyć takie ładowarki? Wiem, że niektóre fabryczne można...
2. Zakładając, że odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, czy możliwe jest to również wtedy, gdy każdy z układów zasilany jest z tego samego uzwojenia wtórnego transformatora, czy każdy układ wymagałby oddzielnego trafa/uzwojenia wtórnego?
Jeśli okaże się, że prawa fizyki są przeciwko mnie zrobię to tak, by ładować aku oddzielnie, ale to jednak większe kombinacje z przyłączami ładowania w pojazdach. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że szykuje się raczej nieprzenośny sprzęt, niezła skrzyneczka o ciężarze 4-5kg, ale to akurat nieduży problem. Ważne, że koszty nieduże i bezcenna frajda z tworzenia czegoś od podstaw. Liczę na Wasze opinie. |
|
|
|
|
kakalia [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009
|
|
|
AD1.
Zgdonie z podstawową zasada mozesz łączyć jeżeli nie beda płyneły prady wyrównawcze lub ich wartosc bedzie pomijalna - poczytaj zasada laczenia uzwojen w transformatorach.
AD2.
Tak ale bedzie to wymagalo kontroli - sterowania aby bylo mozna wykorzystać to samo uzwojenie po stronie wtórnej w celu ladowania różnym napieciem i pradem w tym samym czasie rozne akumulatory. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009
|
|
|
Ad 2.
Raczej najczęściej nie można, bo zazwyczaj na wyj. powstają dziwne zjawiska.
Uzwojenia wtórne trafa i ich układy wyjściowe powinny być odseparowane od siebie całkowicie.
To wynika z moich starych doświadczeń. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
kakalia [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009
|
|
|
Moge zrobic projekt + symulacje i sie zaloze o dobre wino ze da sie to zrobic i wcale nie bedzie to zbyt skomplikowane, dobrze dobrane pojemnosci plus filtry i bedzie ladowarka na lata.
Jak cos symulacje moge przeprowadzic nie wczesniej niz za 2-3 miesiace, natomiast prosze o dane wejscioe, czyli prady-napiecia, zakres temperaturowy, ilosc ogniw ladowanych jednoczesnie, typ ogniw. Im wiecej tym bardziej dokladnie moge to symulowac. |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009
|
|
|
Czyli rozumiem, że bezpieczniejszym rozwiązaniem dla 4 ładowarek byłyby na zasilaniu np. 2 trafa, każde z dwoma uzwojeniami wtórnymi? Oczywiście każdy z układów miałby identycznie ustawiony prąd i napięcie wyjściowe. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009
|
|
|
Jakby zrobić 4 całkowicie odrębne układy to byłaby duża uniwersalność.
Można ładować różne aku jednocześnie,np 10 Ah i drugi 100Ah ,oba po 12V.
Albo ustawić takie same prądy i spiąć szeregowo wyjścia do potrzebnego napięcia12,24,36,48 V |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Rzeczywiście, kajam się za niedopatrzenie tego tematu. Mimo zastrzeżeń Pana Zbyszka skłonny jestem zaryzykować dwa transformatory z dwoma uzwojeniami wtórnymi, bo są w dość przystępnej cenie i stabilizator LM338, co by dawało przyzwoity prąd 5A - kto wie co przyniesie przyszłość
Czaję się na te trafa http://www.allegro.pl/ite...14v_2_x_5a.html |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Te transformatory mają za niskie napięcie wyjściowe.
Są firmy które tanio nawiną Ci taki transformato na ile uzwojeń wyjściowych chcesz. |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Napięcia są ok, po wyprostowaniu powinno wyjść 14*1,41=19,74V czyli nawet odrobinę za dużo, odpowiedniejsze byłoby nawet 12V na wyjściu trafa. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Jak trzeba dowinąć, to sam sobie dowiniesz, trochę przekładania izolowanego drutu nawojowego. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
kakalia [Usunięty]
|
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Wlasnie podobnym zasilaczem laboratoryjnym laduje moje litowce. Moge ustawic dane napiecie i ladowac wszystkie cele z uzyciem balancera albo i bez niego, ew. moge zmniejszyc napiecie i ladowac pojedyncza cele (reczne balansowanie) gdy zachodzi taka potrzeba a nie mam balancera. |
|
|
|
|
kakalia [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009
|
|
|
Kupilem wlasnie to cos, tylko wersje 600W, jestem ciekaw konstrukcji |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|