ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator Li-ion - prośba o konsultację
Autor Wiadomość
foer 
początkujący


Dołączył: 18 Mar 2016
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   Akumulator Li-ion - prośba o konsultację

Witam

Zmontowałem akumulator do swojego pierwszego e-bike. (12S4P na akumulatorach power swing 5300). Akumulator będzie na razie ładowany ładowarką modelarską, więc jest podzielony na 2 pakiety 6S. Pierwszy pakiet pracuje idealnie, w całym zakresie ładowania i rozładowania różnica napięć na celach nie przekracza 0,01V. Z drugim pakietem jest jakiś problem.
Podczas pierwszego ładowania od razu dało się zauważyć wyższe napięcie na jednej celi ok. 0,12V. Pierwszy wniosek - prawdopodobnie jedno ogniwo w tej celi jest lekko padnięte, stąd mniejsza pojemność celi i jej szybsze ładowanie. Doładowałem do 4,2V na tej celi (pozostałe miały 4,08-4,09V) włączyłem balanser i wyrównałem cały pakiet.
Rozładowując pakiet spodziewałem się szybszego spadku napięcia na słabszej celi. Jednak stało się inaczej, pakiet rozładowuje się równo, różnice napięć na celach nie przekraczają 0.01V. Wniosek - prawdopodobnie jedno z ogniw w trefnej celi było nieco mocniej naładowane, stąd taki rozjazd w trakcie pierwszego ładowania.
I tak żyłem sobie w sielance aż do napięcia 3,35V na celach. W tym momencie zaczął się rozjazd. Na końcu rozładowania miałem 3,21V na trefnej celi i 2,95 - 2,94V na pozostałych.
Ponowne ładowanie i historia się powtarza. Pod konie ładowania na trefnej celi 4,20V na pozostałych ok 4,09V. Koło się zamyka. Nie mam pomysłu jaka jest przyczyna takiego zachowania pakietu.

Oba pakiety zbudowane są z takich samych elementów, tą sama techniką, jedyna różnica jest taka że w tym z trefna celą ogniwa są w holderach.

Macie jakiś pomysł jak to ugryźć?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Wydaje mi się, że cele są równe, po prostu sztucznie przeładowałeś 1 celę i dlatego zawsze ma wyższe napięcia.

Wyładuj ją do 4.09 tak jak inne, następnie znów doładuj cały (cele wskoczą na 4.2V) i sytuacja powinna sie naprawić.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
foer 
początkujący


Dołączył: 18 Mar 2016
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Cele są równane balanserem pod koniec ładowania, trwa to z 8 godzin więc powinno być skuteczne. Myślisz że pomimo to Twój sposób powinien zadziałać?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Nie są równane własnie tyak, jak sądzisz, masz rozjazd powyżej 0.1V, balancer w BMSie to kiedyś wyrówna ale zajmie mu to co najmniej kilkanaście ładowań konserwacyjnych.
Jeśli masz cierpliwość to możesz je robić. Jeśli nie masz - wyładuj 1 celę o te 0.1V i powinno być ok.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
foer 
początkujący


Dołączył: 18 Mar 2016
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Ok

Dzięki wielkie za wyjaśnienie.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Przecież autor nie ma bmsa tylko ladowarke z balanserem. Podejrzyj napiecia cel na ladowarce po tym niby balansowaniu i zobaczysz, jezeli nie beda rowne to manualnie rozladuj cele albo przez zlacza balansera malym pradem albo bezpośrednio do takiego napiecia jakie ma reszta i jak wszystko bedzie rowne na podgladzie balansera ladowarki to wtedy rób test
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

foer napisał/a:
Cele są równane balanserem pod koniec ładowania, trwa to z 8 godzin więc powinno być skuteczne. Myślisz że pomimo to Twój sposób powinien zadziałać?

Cele mają to samo napięcie lecz ta cela nie jest "nasycona" i przez to ma mniejszą pojemność.
W załączniku masz porównanie nienasyconego i nasyconego Li-Iona przy danym napięciu.

Li_Ion parametry3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 29,3 KB

 
 
foer 
początkujący


Dołączył: 18 Mar 2016
Posty: 13
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Teraz naświetliłeś mi temat. Myślałem że poziom napięcia świadczy o poziomie naładowania. Czyli reasumując krzywa rozładowania jednej z cel jest przesunięta nieco w prawo w stosunku do pozostałych.
Dobrze to interpretuję?

Zrobię tak jak doradzacie, o efektach poinformuję :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016   

Nie ma co gdybac. Ten segment rozlaczyc i mierzyc osobno. Bo ten zrownoleglony segment zachowuje się dziwnie.
Inna watpliwosc czy przypadkiem ten segment nie jest jednak inaczej, zle polutowany ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group