|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Akumulator Li-ion - prośba o konsultację |
Autor |
Wiadomość |
foer
początkujący
Dołączył: 18 Mar 2016 Posty: 13 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016 Akumulator Li-ion - prośba o konsultację
|
|
|
Witam
Zmontowałem akumulator do swojego pierwszego e-bike. (12S4P na akumulatorach power swing 5300). Akumulator będzie na razie ładowany ładowarką modelarską, więc jest podzielony na 2 pakiety 6S. Pierwszy pakiet pracuje idealnie, w całym zakresie ładowania i rozładowania różnica napięć na celach nie przekracza 0,01V. Z drugim pakietem jest jakiś problem.
Podczas pierwszego ładowania od razu dało się zauważyć wyższe napięcie na jednej celi ok. 0,12V. Pierwszy wniosek - prawdopodobnie jedno ogniwo w tej celi jest lekko padnięte, stąd mniejsza pojemność celi i jej szybsze ładowanie. Doładowałem do 4,2V na tej celi (pozostałe miały 4,08-4,09V) włączyłem balanser i wyrównałem cały pakiet.
Rozładowując pakiet spodziewałem się szybszego spadku napięcia na słabszej celi. Jednak stało się inaczej, pakiet rozładowuje się równo, różnice napięć na celach nie przekraczają 0.01V. Wniosek - prawdopodobnie jedno z ogniw w trefnej celi było nieco mocniej naładowane, stąd taki rozjazd w trakcie pierwszego ładowania.
I tak żyłem sobie w sielance aż do napięcia 3,35V na celach. W tym momencie zaczął się rozjazd. Na końcu rozładowania miałem 3,21V na trefnej celi i 2,95 - 2,94V na pozostałych.
Ponowne ładowanie i historia się powtarza. Pod konie ładowania na trefnej celi 4,20V na pozostałych ok 4,09V. Koło się zamyka. Nie mam pomysłu jaka jest przyczyna takiego zachowania pakietu.
Oba pakiety zbudowane są z takich samych elementów, tą sama techniką, jedyna różnica jest taka że w tym z trefna celą ogniwa są w holderach.
Macie jakiś pomysł jak to ugryźć? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Wydaje mi się, że cele są równe, po prostu sztucznie przeładowałeś 1 celę i dlatego zawsze ma wyższe napięcia.
Wyładuj ją do 4.09 tak jak inne, następnie znów doładuj cały (cele wskoczą na 4.2V) i sytuacja powinna sie naprawić. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
foer
początkujący
Dołączył: 18 Mar 2016 Posty: 13 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Cele są równane balanserem pod koniec ładowania, trwa to z 8 godzin więc powinno być skuteczne. Myślisz że pomimo to Twój sposób powinien zadziałać? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Nie są równane własnie tyak, jak sądzisz, masz rozjazd powyżej 0.1V, balancer w BMSie to kiedyś wyrówna ale zajmie mu to co najmniej kilkanaście ładowań konserwacyjnych.
Jeśli masz cierpliwość to możesz je robić. Jeśli nie masz - wyładuj 1 celę o te 0.1V i powinno być ok. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
foer
początkujący
Dołączył: 18 Mar 2016 Posty: 13 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Ok
Dzięki wielkie za wyjaśnienie. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Przecież autor nie ma bmsa tylko ladowarke z balanserem. Podejrzyj napiecia cel na ladowarce po tym niby balansowaniu i zobaczysz, jezeli nie beda rowne to manualnie rozladuj cele albo przez zlacza balansera malym pradem albo bezpośrednio do takiego napiecia jakie ma reszta i jak wszystko bedzie rowne na podgladzie balansera ladowarki to wtedy rób test |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
foer napisał/a: | Cele są równane balanserem pod koniec ładowania, trwa to z 8 godzin więc powinno być skuteczne. Myślisz że pomimo to Twój sposób powinien zadziałać? |
Cele mają to samo napięcie lecz ta cela nie jest "nasycona" i przez to ma mniejszą pojemność.
W załączniku masz porównanie nienasyconego i nasyconego Li-Iona przy danym napięciu.
Li_Ion parametry3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 29,3 KB |
|
|
|
|
|
foer
początkujący
Dołączył: 18 Mar 2016 Posty: 13 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Teraz naświetliłeś mi temat. Myślałem że poziom napięcia świadczy o poziomie naładowania. Czyli reasumując krzywa rozładowania jednej z cel jest przesunięta nieco w prawo w stosunku do pozostałych.
Dobrze to interpretuję?
Zrobię tak jak doradzacie, o efektach poinformuję |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 24 Mar, 2016
|
|
|
Nie ma co gdybac. Ten segment rozlaczyc i mierzyc osobno. Bo ten zrownoleglony segment zachowuje się dziwnie.
Inna watpliwosc czy przypadkiem ten segment nie jest jednak inaczej, zle polutowany ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|