|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Jak zmniejszyć twardość (sprężyny) amortyzatora? |
Autor |
Wiadomość |
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016 Jak zmniejszyć twardość (sprężyny) amortyzatora?
|
|
|
W rowerze żony jest amor RST DIRT. Twardość ustawiona na minimum. I - niestety - jest to twardość chyba do dirtu właśnie , bo na normalnych drogach toto się wcale nie ugina. Nawet jadąc na stojąco i "skacząc" przednim kołem w duże dziury (koleiny w lesie na drodze, gdzie ciągnikami i ciężarówkami wywożą drewno) udaje mi się schować golenie o 1/3, może do połowy.
Krótko - jak zmiękczyć ten amortyzator? Jakieś inne metody, niż wymiana sprężyny na słabszą?
Skrócenie sprężyny?
Dorobienie asysty powietrznej? - jak się do tego zabrać? |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
W środku sprężyny często jest elastomer. Można na próbę go wyjąć i zobaczyć czy efekt będzie zadowalający. |
|
|
|
|
pastek5
kierownik Rowery elektryczne
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Posty: 306 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016
|
|
|
można też za ok 100 zł dorobić miększą sprężynkę (Sprintex - wytwórnia sprężyn technicznych) |
|
|
|
|
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
HEJ
Wpisałem w wujka google RST DIRT i wychodzi na to, że masz tam wstępne tłumienie olejowe w innych jeszcze powietrzne więc może starczy upuścić... |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
Ale według mnie nie ważne jakie ma tłumienie, czy możliwa przeróbka na asyste powietrzną to spręzynę zawsze będziesz miał za twardą. Chyba, że da się zrobić tak aby sprężyny w ogóle nie było |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Chyba, że da się zrobić tak aby sprężyny w ogóle nie było |
Właśnie na tym polegają linkowane przeróbki
Niech mnie ktoś poprawi, czy się mylę: jeśli skrócić daną sprężynę o połowę, to o połowę spadnie jej "siła" i skok? |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
Mam spinnera cargo 150mm, który oryginalnie jest twardy jakby był robiony pod 150kg ridera. To jest prościutki amor sprężynowy. Rozebrałem toto, wywaliłem elastomer, przyciąłem, koszulkę na sprężynie. Zalałem lagi olejem (smarowanie było smarem, w ilościach mniejszych niż oszczędne) i jak wsiadłem na bika to "ŁEEEEEE KUEEEREWA" wybiera listki dosłownie. Można jeszcze sprężynę założyć na pręt gwintowany i skręcić nakrętkami do skoku amora, w moim przypadku 150mm. Zmęczyć tak sprężynę kilka dni i też pomoże. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
A sprężyna jest tylko w jednej goleni? W którymś swoim miałem dwie sprężyny w obu goleniach. Więc jedną wyjąłem i zrobiło się znaczącą lepiej. |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016
|
|
|
toft napisał/a: | A sprężyna jest tylko w jednej goleni? W którymś swoim miałem dwie sprężyny w obu goleniach. Więc jedną wyjąłem i zrobiło się znaczącą lepiej. |
Jak jest tłumienie powrotu to w jednej ladze musi być tłumik. |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Śro 13 Kwi, 2016
|
|
|
Amor rozebrałem. W prawej goleni tłumik, w lewej sprężyna, gumowe "odboje" działające w jedną i drugą stronę, w sprężynie elastomer. Proste jak budowa cepa.
Zdaje się, że idzie to przerobić na sprężynę powietrzną: wywalić obecną metalową i elastomer, a obecny tłoczek (element podpierający od dołu sprężynę, przenoszący z niej siłę na dolną goleń) zastąpić prawdziwym, uszczelnionym. Do tego dorobić korek z wentylem. Czyli przeróbka, jak w drugim z podanych przeze mnie linków.
Jutro rozrysuję nowe elementy...
Aha, mam pytanie: tłumik przy samym końcu skoku sprawia wrażenie, jakby był "zapowietrzony" (przestaje stawiać opór, słychać, że powietrze - piana - w środku się przeciska). Czy to oznacza, że ma za mało oleju? |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2016
|
|
|
Poniechałem przeróbki tego RST Dirta: znalazłem Marzochi Bomber ETA XC700, z przesyłką 270 zł
http://olx.pl/oferta/okaz...67-IDeJLBb.html
i przeróbka tego Dirta w związku z tym była ekonomicznie nieuzasadniona.
Natomiast, przy okazji, przeserwisowałem oba oryginalne amorki z moich rowerów, czyli ZOOM TRACKER 550
Po wymyciu żółtego gów**, którym wszystko było w środku wysmarowane - konsystencja i właściwości lepiku, a nie smaru, nasmarowaniu, itd. amortyzatory zaczęły się uginać!
Dodatkowo zwiększyłem każdemu z nich skok o 2 cm
Niestety, po tym tuningu zanikło tłumienie, ale z dwojga złego chyba tak jest lepiej jak się lekko ugina i nie tłumi, niż tłumi tak, że ugina się tylko 1 cm
Oba Zoomy pójdą na Allegro - miałem wyrzucić, ale może teraz znajdzie się na nie jakiś amator |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|