ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak zmniejszyć twardość (sprężyny) amortyzatora?
Autor Wiadomość
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016   Jak zmniejszyć twardość (sprężyny) amortyzatora?

W rowerze żony jest amor RST DIRT. Twardość ustawiona na minimum. I - niestety - jest to twardość chyba do dirtu właśnie :neutral: , bo na normalnych drogach toto się wcale nie ugina. Nawet jadąc na stojąco i "skacząc" przednim kołem w duże dziury (koleiny w lesie na drodze, gdzie ciągnikami i ciężarówkami wywożą drewno) udaje mi się schować golenie o 1/3, może do połowy.

Krótko - jak zmiękczyć ten amortyzator? Jakieś inne metody, niż wymiana sprężyny na słabszą?
Skrócenie sprężyny?
Dorobienie asysty powietrznej? - jak się do tego zabrać?
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016   

W środku sprężyny często jest elastomer. Można na próbę go wyjąć i zobaczyć czy efekt będzie zadowalający.
 
 
pastek5 
kierownik
Rowery elektryczne



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Lut 2016
Posty: 306
Skąd: Żywiec
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016   

można też za ok 100 zł dorobić miększą sprężynkę (Sprintex - wytwórnia sprężyn technicznych)
 
 
Jarek-LT 
stażysta
www.luxtech.com.pl


Pomógł: 2 razy
Wiek: 57
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 137
Skąd: KOLBERG
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

HEJ
Wpisałem w wujka google RST DIRT i wychodzi na to, że masz tam wstępne tłumienie olejowe w innych jeszcze powietrzne więc może starczy upuścić... :wink:
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

Chyba po prostu go rozkręcę, zobaczę, co jest w środku i będę dumał...Wiem, że ma tłumienie olejowe.
Tutaj:
http://www.forumrowerowe....cr-lo-solo-air/
jest opis, jak przerobić jakiś amor na powietrzny, niestety bez zdjęć, ale zdaje mi się, że wiem, o co chodzi - muszę tylko swój rozebrać i popatrzeć co i jak...
EDIT:
i jeszcze tutaj jest mod powietrzny:
http://www.forumrowerowe....hock-dart3-air/
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

Ale według mnie nie ważne jakie ma tłumienie, czy możliwa przeróbka na asyste powietrzną to spręzynę zawsze będziesz miał za twardą. Chyba, że da się zrobić tak aby sprężyny w ogóle nie było ;)
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

atomek1000 napisał/a:
Chyba, że da się zrobić tak aby sprężyny w ogóle nie było

Właśnie na tym polegają linkowane przeróbki :smile:

Niech mnie ktoś poprawi, czy się mylę: jeśli skrócić daną sprężynę o połowę, to o połowę spadnie jej "siła" i skok?
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

Mam spinnera cargo 150mm, który oryginalnie jest twardy jakby był robiony pod 150kg ridera. To jest prościutki amor sprężynowy. Rozebrałem toto, wywaliłem elastomer, przyciąłem, koszulkę na sprężynie. Zalałem lagi olejem (smarowanie było smarem, w ilościach mniejszych niż oszczędne) i jak wsiadłem na bika to "ŁEEEEEE KUEEEREWA" wybiera listki dosłownie. Można jeszcze sprężynę założyć na pręt gwintowany i skręcić nakrętkami do skoku amora, w moim przypadku 150mm. Zmęczyć tak sprężynę kilka dni i też pomoże.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

A sprężyna jest tylko w jednej goleni? W którymś swoim miałem dwie sprężyny w obu goleniach. Więc jedną wyjąłem i zrobiło się znaczącą lepiej.
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 11 Kwi, 2016   

toft napisał/a:
A sprężyna jest tylko w jednej goleni? W którymś swoim miałem dwie sprężyny w obu goleniach. Więc jedną wyjąłem i zrobiło się znaczącą lepiej.


Jak jest tłumienie powrotu to w jednej ladze musi być tłumik.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Śro 13 Kwi, 2016   

Amor rozebrałem. W prawej goleni tłumik, w lewej sprężyna, gumowe "odboje" działające w jedną i drugą stronę, w sprężynie elastomer. Proste jak budowa cepa.
Zdaje się, że idzie to przerobić na sprężynę powietrzną: wywalić obecną metalową i elastomer, a obecny tłoczek (element podpierający od dołu sprężynę, przenoszący z niej siłę na dolną goleń) zastąpić prawdziwym, uszczelnionym. Do tego dorobić korek z wentylem. Czyli przeróbka, jak w drugim z podanych przeze mnie linków.
Jutro rozrysuję nowe elementy...

Aha, mam pytanie: tłumik przy samym końcu skoku sprawia wrażenie, jakby był "zapowietrzony" (przestaje stawiać opór, słychać, że powietrze - piana - w środku się przeciska). Czy to oznacza, że ma za mało oleju?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 18 Kwi, 2016   

Poniechałem przeróbki tego RST Dirta: znalazłem Marzochi Bomber ETA XC700, z przesyłką 270 zł
http://olx.pl/oferta/okaz...67-IDeJLBb.html
i przeróbka tego Dirta w związku z tym była ekonomicznie nieuzasadniona.

Natomiast, przy okazji, przeserwisowałem oba oryginalne amorki z moich rowerów, czyli ZOOM TRACKER 550 :mrgreen:
Po wymyciu żółtego gów**, którym wszystko było w środku wysmarowane - konsystencja i właściwości lepiku, a nie smaru, nasmarowaniu, itd. amortyzatory zaczęły się uginać! :shock:
Dodatkowo zwiększyłem każdemu z nich skok o 2 cm :twisted:
Niestety, po tym tuningu zanikło tłumienie, ale z dwojga złego chyba tak jest lepiej jak się lekko ugina i nie tłumi, niż tłumi tak, że ugina się tylko 1 cm :smile:
Oba Zoomy pójdą na Allegro - miałem wyrzucić, ale może teraz znajdzie się na nie jakiś amator :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group