ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa baterii z możliwością przełączania konfiguracji
Autor Wiadomość
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016   Budowa baterii z możliwością przełączania konfiguracji

Witam,

Proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc w moich rozważaniach. Wstępnie obliczyłem, że do mojego roweru powinno wejść 108 ogniw LiIon. Pozwoliłoby to zbudować baterię 18p6s co przy ogniwach 3500mAh da około 20Ah przy ~72V. Powinno to zapewnić wystarczającą mi prędkość przy silniku 9C 7x9. Jednakże sporą część moich wycieczek rowerowych odbywam ze znajomymi na zwykłych rowerach, gdzie taka prędkość jest zbędna a przydałaby się większa pojemność. Pomyślałem, że można by zbudować baterię z możliwością przełączania konfiguracji między 18p6s a 9p12s. I tu pytanie, czy to ma sens? Czy z takiego przełączenia będzie jakaś korzyść jeśli chodzi o zasięg? Czy czasem nie jest tak, że jadąc wolno (15-20km/h) na konfigu 18p6s zużycie energii będzie takie samo jak na 9s12p?

pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Maj, 2016   

Nie prościej dać ogranicznik szybkości w manetce? ;) Energia zgromadzona w akumulatorach ci się nie zmieni.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016   

W twoim przypadku (w miarę płaski teren, niskie prądy przy małych prędkościach), to tak jak pisze Zeeltom. Najprościej "zewrzeć" ograniczenie w sterowniku do 25km/godz, lub uruchomić "3 speed". W górskim terenie gdzie potrzeba mocy, takie rozwiązanie (wraz z modernizacją sterownika podwyższającą prąd) powinno być korzystne. Sam się nad takim rozwiązaniem zastanawiam.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016   

Tak celem sprostowania to 18S6P itd. Sterownik, działa jak przetwornica i im mniejsza różnica napięć tym większa sprawność. Silnik jadący z połową prędkości max. jest zasilany z połowy napięcia. Można to prosto zrobić używając do każdej połówki baterii jedną wtyczkę i trzy gniazdka w rowerze i albo wpinamy szeregowo, albo równolegle. Sprawność na pewno będzie większa, tylko nie wiadomo czy kilka, czy kilkanaście procent :?: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016   

gienek333, a czy ta zasada tyczy zarówno kontrolerów blokowych jak i wektorowych?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

tylko blokowych. Ale prawda jest taka ze jak masz mozliwosc dania wiekszej predkosci to na ogol czesto sie z takiej mozliwosci korzysta i wtedy bateria i tak szybciej schodzi. To juz jest czynnik ludzki
 
 
Darki 
stażysta
darki



Dołączył: 22 Mar 2014
Posty: 195
Skąd: podkarpackie
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Hmm no ja też się zastanawiałem nad możliwością przełączania napięć i konfiguracji baterii. Czy można to jakoś prosto rozwiązać? Ot choćby z 84v na dopuszczalne 48v itp.
A może ktoś mi wyjaśni po co te gniazda na zewnątrz ramy ? https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?p=1043667&display_history=true
Co to ma na celu?
 
 
Szaczek 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Wiek: 45
Dołączył: 06 Kwi 2014
Posty: 165
Skąd: Police
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Może to jakiś wyłącznik bezpieczeństwa, jak bajker będzie lecial z bajka :grin:
_________________
Obecnie jeżdżę na: Fedora
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Dotyczy to obu typów sterownika. Aby zmniejszyć to zjawisko stosuje się zmienne wzbudzanie (regulowane elektromagnesy zamiast magnesów).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Ok, czyli teoretycznie bateria modułowa miałaby sens. Załóżmy 18s do szybkiej jazdy po płaskim albo 9s do jazdy wolnej lub do jazdy w trudnym terenie. Jak zatem najlepiej rozwiązać takie przełączanie? Czy BMS-owi nie zaszkodzi odłączanie w czasie pracy cel 10-18 i równoległe podłączanie ich do cel 1-8?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Prościej dwie identyczne baterie z własnymi BMS'ami przełączane szeregowo lub równolegle.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016   

Teoretycznie, jeżeli dwie baterie połączone szeregowo mają Rw=2R, to jak połączymy je równolegle, to R/2. Można dać do rozładowania alarmy, a ładować równolegle z BMS, chociaż w tym przypadku łatwiej jest w opcji 2x8S, bo na 8S jest sporo ładowarek.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
dezmol 
stażysta


Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 127
Wysłany: Czw 02 Cze, 2016   

@Arczi76, moim zdaniem nie ma to sensu takie przełączanie ze względu na to iż baterie lubią jak z nich się pobiera mniejsze prądy tzn. na 72V(20Ah) jadąc z taką samą prędkościom co 36v(40Ah) przejdziesz więcej kilometrów. :grin:

Nie wierzysz to sprawdź :mrgreen:
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Czw 02 Cze, 2016   

dezmol napisał/a:
na 72V(20Ah) jadąc z taką samą prędkościom co 36v(40Ah) przejdziesz więcej kilometrów. :grin:
:

Napisałeś trochę tak, że nie do końca wiem co miałeś na myśli, ale niezależnie od tego co miałeś na myśli to nie masz racji.
Pobierając z baterii przykładowo 1kW mocy, niezależnie od konfiguracji baterii, jedną pojedynczą celę obciążasz jednakowo.
Nie wierzysz to sprawdź ;)

Przy wyższym napięciu i niskich prędkościach wchodzi co najwyżej w grę mniejsza sprawność sterownika, szczególnie jeśli nie jest on FOC.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 03 Cze, 2016   

wookie napisał/a:
.. niezależnie od konfiguracji baterii, jedną pojedynczą celę obciążasz jednakowo.
Nie wierzysz to sprawdź ;)
.

W rozważaniach teoretycznych nie bierzesz faktu, że na ogół większa pojemność akumulatora to większa odporność na pobór prądu a co za tym idzie mniejszy spadek napięcia pod obciążeniem, a co za tym idzie większy zapas do odcięcia przez sterownik lub BMS. I to nie jest zależność liniowa w dolnych zakresach napięć ogniw..
Więc w praktyce 36 V 40 Ah a 72 V 20 Ah będzie dawał różne wyniki w zależności od sposobu
eksploatacji.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group