Budowa baterii z możliwością przełączania konfiguracji |
Autor |
Wiadomość |
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016 Budowa baterii z możliwością przełączania konfiguracji
|
|
|
Witam,
Proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc w moich rozważaniach. Wstępnie obliczyłem, że do mojego roweru powinno wejść 108 ogniw LiIon. Pozwoliłoby to zbudować baterię 18p6s co przy ogniwach 3500mAh da około 20Ah przy ~72V. Powinno to zapewnić wystarczającą mi prędkość przy silniku 9C 7x9. Jednakże sporą część moich wycieczek rowerowych odbywam ze znajomymi na zwykłych rowerach, gdzie taka prędkość jest zbędna a przydałaby się większa pojemność. Pomyślałem, że można by zbudować baterię z możliwością przełączania konfiguracji między 18p6s a 9p12s. I tu pytanie, czy to ma sens? Czy z takiego przełączenia będzie jakaś korzyść jeśli chodzi o zasięg? Czy czasem nie jest tak, że jadąc wolno (15-20km/h) na konfigu 18p6s zużycie energii będzie takie samo jak na 9s12p?
pozdrawiam |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016
|
|
|
Nie prościej dać ogranicznik szybkości w manetce? Energia zgromadzona w akumulatorach ci się nie zmieni. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016
|
|
|
W twoim przypadku (w miarę płaski teren, niskie prądy przy małych prędkościach), to tak jak pisze Zeeltom. Najprościej "zewrzeć" ograniczenie w sterowniku do 25km/godz, lub uruchomić "3 speed". W górskim terenie gdzie potrzeba mocy, takie rozwiązanie (wraz z modernizacją sterownika podwyższającą prąd) powinno być korzystne. Sam się nad takim rozwiązaniem zastanawiam. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016
|
|
|
Tak celem sprostowania to 18S6P itd. Sterownik, działa jak przetwornica i im mniejsza różnica napięć tym większa sprawność. Silnik jadący z połową prędkości max. jest zasilany z połowy napięcia. Można to prosto zrobić używając do każdej połówki baterii jedną wtyczkę i trzy gniazdka w rowerze i albo wpinamy szeregowo, albo równolegle. Sprawność na pewno będzie większa, tylko nie wiadomo czy kilka, czy kilkanaście procent . |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Maj, 2016
|
|
|
gienek333, a czy ta zasada tyczy zarówno kontrolerów blokowych jak i wektorowych? |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
tylko blokowych. Ale prawda jest taka ze jak masz mozliwosc dania wiekszej predkosci to na ogol czesto sie z takiej mozliwosci korzysta i wtedy bateria i tak szybciej schodzi. To juz jest czynnik ludzki |
|
|
|
|
Darki
stażysta darki
Dołączył: 22 Mar 2014 Posty: 195 Skąd: podkarpackie
|
|
|
|
|
Szaczek
stażysta
Pomógł: 4 razy Wiek: 45 Dołączył: 06 Kwi 2014 Posty: 165 Skąd: Police
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
Może to jakiś wyłącznik bezpieczeństwa, jak bajker będzie lecial z bajka |
_________________ Obecnie jeżdżę na: Fedora |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
Dotyczy to obu typów sterownika. Aby zmniejszyć to zjawisko stosuje się zmienne wzbudzanie (regulowane elektromagnesy zamiast magnesów). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Arczi76
młodzik
Dołączył: 19 Cze 2015 Posty: 55 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
Ok, czyli teoretycznie bateria modułowa miałaby sens. Załóżmy 18s do szybkiej jazdy po płaskim albo 9s do jazdy wolnej lub do jazdy w trudnym terenie. Jak zatem najlepiej rozwiązać takie przełączanie? Czy BMS-owi nie zaszkodzi odłączanie w czasie pracy cel 10-18 i równoległe podłączanie ich do cel 1-8? |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
Prościej dwie identyczne baterie z własnymi BMS'ami przełączane szeregowo lub równolegle. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 31 Maj, 2016
|
|
|
Teoretycznie, jeżeli dwie baterie połączone szeregowo mają Rw=2R, to jak połączymy je równolegle, to R/2. Można dać do rozładowania alarmy, a ładować równolegle z BMS, chociaż w tym przypadku łatwiej jest w opcji 2x8S, bo na 8S jest sporo ładowarek. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Czw 02 Cze, 2016
|
|
|
@Arczi76, moim zdaniem nie ma to sensu takie przełączanie ze względu na to iż baterie lubią jak z nich się pobiera mniejsze prądy tzn. na 72V(20Ah) jadąc z taką samą prędkościom co 36v(40Ah) przejdziesz więcej kilometrów.
Nie wierzysz to sprawdź |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Czw 02 Cze, 2016
|
|
|
dezmol napisał/a: | na 72V(20Ah) jadąc z taką samą prędkościom co 36v(40Ah) przejdziesz więcej kilometrów.
: |
Napisałeś trochę tak, że nie do końca wiem co miałeś na myśli, ale niezależnie od tego co miałeś na myśli to nie masz racji.
Pobierając z baterii przykładowo 1kW mocy, niezależnie od konfiguracji baterii, jedną pojedynczą celę obciążasz jednakowo.
Nie wierzysz to sprawdź
Przy wyższym napięciu i niskich prędkościach wchodzi co najwyżej w grę mniejsza sprawność sterownika, szczególnie jeśli nie jest on FOC. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 03 Cze, 2016
|
|
|
wookie napisał/a: | .. niezależnie od konfiguracji baterii, jedną pojedynczą celę obciążasz jednakowo.
Nie wierzysz to sprawdź
. |
W rozważaniach teoretycznych nie bierzesz faktu, że na ogół większa pojemność akumulatora to większa odporność na pobór prądu a co za tym idzie mniejszy spadek napięcia pod obciążeniem, a co za tym idzie większy zapas do odcięcia przez sterownik lub BMS. I to nie jest zależność liniowa w dolnych zakresach napięć ogniw..
Więc w praktyce 36 V 40 Ah a 72 V 20 Ah będzie dawał różne wyniki w zależności od sposobu
eksploatacji. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|