Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ? |
Autor |
Wiadomość |
wojciech
młodzik narazie amator
Wiek: 45 Dołączył: 23 Mar 2016 Posty: 59 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016 Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ?
|
|
|
No wiecie, żeby siebie i bajka nie spalić ogniem |
_________________ pozdroebajk |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
W kilku rowerach nie widziałem bezpiecznika, ale zawsze lepiej go założyć tuż przy wyjściu nacięcia + z akumulatora. |
|
|
|
|
Mobwar
młodzik Mobwar
Dołączył: 07 Paź 2015 Posty: 59 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Ja miałem bezpiecznik automatyczny 80A ale przerywał przy solidnym wstrząsie to zdemontowałem i teraz tylko zabezpiecza BMS. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Mobwar napisał/a: | Ja miałem bezpiecznik automatyczny 80A |
Z popularnymi eSkami AC jest tak, że nie wszystkie zadziałają (poprawnie lub w ogóle) przy napięciu stałym bezpiecznik topikowy jest stanowczo lepszym wyjściem jeśli chodzi o zabezpieczenie przed zwarciem |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
U siebie wstawiłem 40A bezpiecznik topikowy (samochodowy) bezpośrednio przy aku lipo.
W razie zwarcia aku da ponad 150A (grube przewody i prąd znamionowy akumulatora 100/150A) i bezpiecznik szybciutko mam nadzieję odłączy.
Koszt bezpiecznika żaden a może uratować tyłek dosłownie. Tym bardziej że aku wożę w plecaku
Odpowiadając na pytanie: warto dać bezpiecznik topikowy i wręcz powinno się to zrobić. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
sirgregs, kompletnie nie jestem w temacie jakie charakterystyki maja wkładki topikowe samochodowe, ale przy "przedobrzeniu" z zabezpieczeniem, na rozłączenie możesz chwilę poczekać, a ważne jest jak najszybsze rozłączenie.
Najmniejszy prąd zadziałania dla wkładek topikowych wynosi 1,6 * In, czyli przy wkładce 40A, pewność masz dopiero od 64A. Jednak przy wkładce zwłocznej czas zadziałania przy zwarciu 100A może być nawet kilka sekund...
Warto trochę poczytać o zabezpieczeniach, napis ile amperów na obudowie to nie wszystko |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Prąd 100A dla mojego zasilania to prąd znamionowy akumulatora więc może wyłączać nawet i minutę
Najważniejsze że przy prawdziwym zwarciu nie zdążysz nawet mrugnąć i prąd zostanie odłączony.
Istotne jest to aby prąd zwarcia był na tyle duży żeby bezpiecznik zadziałał (odpowiednie przekroje przewodów) i dotyczy to każdej instalacji. Jeżeli instalacja jest źle obliczona i prądy zwarciowe są niższe niż wartości zabezpieczeń to wtedy robi się gorąco albo wręcz płomiennie.
Tak się składa że coś tam kiedyś w ucho wpadło na temat bezpieczników |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Ostatnia konkluzja nie była dedykowana do Ciebie sirgregs tylko do ogółu. Nie wątpiłem że wiesz co robisz; no ale nie wszyscy są świadomi tych spraw |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Bezpiecznika dobór prostą sprawą nie jest jakby powiedział Yoda
Ale dobrze żeby jednak bezpiecznik topikowy znalazł się w instalacji ev. Na pewno nie zaszkodzi. A zwarcia wszelakie się zdarzają częściej niż byśmy sobie tego życzyli.
Przed sekundą testowo fizycznie sprawdziłem dwa bezpieczniki topikowe podpinając je do zasilacza laboratoryjnego (niestety o wydajności prądowej jedynie max 5,2A)
Bezpiecznik szklany 2,5A przy prądach do 4A nie wykazywał chęci do przepalenia.
Przy prądzie 5A po kilku sekundach drucik zrobił się pięknie czerwony i zszedł powoli i z godnością, żadnych fajerwerków.
Przez bezpiecznik szklany 4A został puszczony prąd 5,2A przez 2 godziny i poza tym że metalowe końcówki były dotykowo gorące (niech będzie 50 stopni C) to nic się nie wydarzyło. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
sirgregs napisał/a: |
Bezpiecznik szklany 2,5A przy prądach do 4A nie wykazywał chęci do przepalenia.
|
Czyli 1,6 * In się sprawdza |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
wojciech
młodzik narazie amator
Wiek: 45 Dołączył: 23 Mar 2016 Posty: 59 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Podacie mi linka gdzie mogę kupić (na osobę fizyczną) topika.
A jaki byście dobrali for me: bateria 75V, prądy 60A, silnik 3000W a max 7000W
Z góry dzięki |
_________________ pozdroebajk |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
bloodyopel napisał/a: |
Czyli 1,6 * In się sprawdza |
Nie ma innej opcji
Na przykład takie cudo można spróbować oczywiście w oprawce. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Taki bezpiecznik musi być na 80V, inaczej nie zadziała.
Lepiej jest wyłącznik nadpradowy S1, taki już zadziała na prądzie znamionowym. Mnie nawet zadziałał, kiedy podłączyłem odwrotnie plus i minus do sterownika. Mam wątpliwość, czy topikowy by zadziałał, raczej by się skończyło na stratach. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | Taki bezpiecznik musi być na 80V, inaczej nie zadziała. |
A dlaczego miałby nie zadziałać? Prąd to prąd. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016
|
|
|
Kup i przetestuj.
Ludki przed Tobą testowały i stąd wiadomo. 10A bezpiecznik dziarsko działa przy 40A przykładowo. WIec przed niczym nie chroni, chyba, że przed pożarem. A S1 chroni i potrafi awarii zapobiec, bo zadziała szybciej i na mniejszej granicy przeciążenia.
W litowych wiadomo, jest BMS, to nie trzeba, ale do żeli to już jest lepszy pomysł własnie taki zastosować. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|