|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Termowizja |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
Podczas projektowania, budowy i użytkowania akumulatorów LiIon niezwykle istotne jest zapewnienie prawidłowych warunków termicznych podczas ich pracy.
Aby zobrazować zagadnienie wykonałem doświadczenie na przykładowym akumulatorze obciążonym prądem równym zaledwie połowy maksymalnego prądu ciągłego wedle noty, przypadającego na 1 ogniwo:
Ogniwa podczas pracy nabierają temperatury i grzeją się wzajemnie. Powoduje to, że akumulator pracuje w nie jednolitych warunkach termicznych. Ogniwa skrajne mają inną temperaturę niż ogniwa wewnątrz. Nawet prąd na poziomie tak niskim powoduje różnice w gradiencie kilkunastu stopni. Z uwagi na to, że to temperatura powoduje degradacje ogniw (a nie sam prąd, który tą temperaturę powoduje) problem równomiernej temperatury akumulatora jest istotny. Z tego też powodu używa się koszyków, które dzięki przestrzeniom miedzy ogniwami pomagają w wyrównywaniu temperatur. Kolejnym jest nie przekraczanie około połowy maksymalnego prądu ciągłego przewidzianego dla danego typu ogniwa.
Należy też zwrócić uwagę, że obecne na internecie (oraz szczególnie na forum) testy ogniw 18650 i termicznych możłiwości ich rozłądowania dotyczą tylko 1 sztuki, a sam test może być miarodajny dla aplikacji ogniwa w latarce. Niestety, obecność kilkuset ogniw w jednej bryle stawia cały test jednostkowy na głowie ponieważ ogniwo, które w labolatorium podczas rozładowania będzie mieć temperaturę 30st (co można zinterpretować jako sytuację, że ogniwo ma jeszcze odpowiednią rezerwę prądową) to połączone w segment kilkudziesięciu sztuk, w takich samych warunkach obciążenia ogrzeje się do ponad 50 co można zinterpretować jako graniczną temperaturę degradacji tego samego ogniwa. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Śro 05 Kwi, 2017, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
I po to są koszyki.
Takie skrzela by się przydały w boxie do chłodzenia i eliminacji zalania deszczówką. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
Ile realnie jest miejsca między ogniwami w koszyku? Jakieś 2-3mm? Może dałoby się tam wcisnąć jakiś płaski rękaw albo wąż i przez to tłoczyć jakiś czynnik chłodzący? To mogłoby, moim zdaniem, zająć raczej mało miejsca i energii a mogłoby dać dobre rezultaty. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
W skrajnych przypadkach niby można, ale wystarczy mieć dobrze zbudowany aku i nie trzeba |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
Pomysł że skrzelami jest niezły - wystarczy żeby była opcja szczelnego zamykania przy zlej pogodzie i otwierania przy dobrej. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017
|
|
|
Coś w tym jest, z jakiegoś powodu Vectory i bombery nie są szczelne.
Właściwie to pierwszy z brzegu deszcz przelewa te ramyna wylot |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Po jakim czasie od zalaczenia tego pradu zostalo wykonane te zdjecie? Tak pi razy drzwi, w sekundach czy w minutach czy moze po pol godzinie?
Bardzo ciekawe wnioski mozna z tego wyciagnac. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Do tego warto dodać. że miejsce 'podgrzewanego' BMS-a może mieć również negatywny wpływ na jego stabilność, choćby utrzymywanie przez BMS progów napięciowych. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Ale, że o co chodzi z tym zdjęciem? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | Po jakim czasie od zalaczenia tego pradu zostalo wykonane te zdjecie? Tak pi razy drzwi, w sekundach czy w minutach czy moze po pol godzinie?
Bardzo ciekawe wnioski mozna z tego wyciagnac. |
Ciężko powiedzieć, 30 min około może.
Do tego aku nie ma obudowy żadnej, nie jest niczym owinięty i leży sobie na warsztacie.
To jest jego temp maksymalna, później już się taki stan utrzymywał aż do wyładowania. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Ale, że o co chodzi z tym zdjęciem? |
O skrzela.
Przeczytaj wątek to się może domyślisz. |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Co do temperatury.
Prawdę mówiąc nie wiem jak jest z ogniwami Li Ion, ale gdzieś czytałem, że Lipo mają optymalną temperaturę pracy 50°C. Powyżej degradacja, poniżej mniejsza wydajność. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Nie.
Robocza temperatura pracy to 20-25st, noty do ogniw tyle podają. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Szymon645
stażysta
Pomógł: 6 razy Wiek: 29 Dołączył: 28 Mar 2015 Posty: 157 Skąd: Pabianice
|
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017
|
|
|
Lipo maja wyższą wydajność(najniższa rezystancja wewnątrzna) przy właśnie jakis 40-45°C. Ale wątpię żeby to pozytywnie wpływało na ich żywotność |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|