|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
żywotność |
Autor |
Wiadomość |
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Bardzo łatwo zrobić faktyczny test i po roku wszyscy będziemy wiedzieć ile pojemności tracą ogniwa
Wziąć kilka ogniw o tych samych parametrach i zostawić na rok/kilka miesięcy i zbadać je po tym czasie. |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Ładuje do 4.1V mój rowerowy 14S11P i zrobiłem 700 ładowań. Warto mieć odrobinę większy aku coby te 10% mniejsza pojemność nam wystarczala gdy tym zabiegiem możemy podnieść żywotność dwukrotnie, nie wspominając już o tym że większy aku to mniejszy prad na jedno ogniwo. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V
A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.
|
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
A co znaczy "Prądowe 2" ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
3 różne ogniwa wysokopojemne i 4 różne ogniwa wysoko prądowe są na wykresie dla porównania i zobrazowania, że spadek pojemności nie jest przypadkiem tylko normalnym zachowaniem li-ion w tych warunkach |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018
|
|
|
tas napisał/a: | taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V
l] |
A dokladniej, aby balanser BMS-a mógł wyrównać ogniwa na typowym progu 4,15-4,17V, to ladowarki laduja do 4,20 V a nawet nieco powyzej. Ale końcowa faza ladowania jest rzędu 100-150 mA, co dla pakietu zlozonego dla kilku/nastu P, jest jednostkowo b.malym prądem.
Wszystko po to aby balansowanie w ogóle bylo możliwe. A z czasem używane ogniwa w pakiecie rownoleglym coraz 'niechetniej' utrzymuja napiecie powyzej 4,17 V i w skutek wzajemnego rozladowania oraz dzialania BMS, ono spada do 4,13-4,15 v. Ale raczej nie w 1 noc, zaraz po ladowaniu.
Zatem jeśli mówimy o pakiecie rownoleglym a nie pojedynczym ogniwie, to niespecjalnie bym się przejmowal ograniczaniem napięcia ładowania do 4,10 V w celu poprawy trwałości. W rzeczywistosci, pbierany prąd i temperatura szybciej degraduje ogniwa.
A jeśli chcemy odebrac z niego MOC, to im mniejsze napięcie, tym trzeba 'szarpnac'wiecej prądu.
Coś za coś. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pawextelinfo
stażysta
Wiek: 42 Dołączył: 13 Maj 2016 Posty: 183 Skąd: Węgierska Górka
|
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018
|
|
|
tas napisał/a: | taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V
A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.
Obrazek |
Tas, do jakiego akumulatora wysoko prądowego należny brązowy, ten najprostszy wykres? |
|
|
|
|
pawextelinfo
stażysta
Wiek: 42 Dołączył: 13 Maj 2016 Posty: 183 Skąd: Węgierska Górka
|
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018
|
|
|
Stawiam na ogniwo mega wysokopradowe z małą pojemnością. Na pewno nie jest to vtc6 może jego starszy brat lub 25R. Dobra napisz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018
|
|
|
Niestety, to nie jest takie proste.
Zachodziłem w głowę dlaczego nie ma nigdzie testów żywotności ogniw mimo ogólnej dostępności narzędzi.
No i podczas opracowywania wyników wielomiesięcznego testu mnie olśniło dlaczego nikt ich nie robi. Bo taki test bardziej szkodzi niż pomaga. Wyobrażacie sobie co się będzie dziać w głowach nowych użytkoeników jeśli wyjdzie, że ogniwo A po 300 cyklach ma 77% bazowej pojemności, a ogniwo B ma 83%? Wszyscy będą chcieć Ogniwo B, nawet, jeśli kilka % różnicy jest kompletnie bez znaczenia, to nie uda się żadnymi racjonalnymi argumentami nikogo przekonać, że test nie miał na celu grupowania ogniw między soba tylko wykazaniem, że 5A/ogniwo, nawet w przypadku ogniw najnowocześniejszych jest wartością maksymalną i nie przekraczalną z uwagi na wysoką degradację żywotności i próba wciskania ludziom akumulatorów 10p z prądami po 100A to jawne oszustwo i chęć nieuczciwego zarobku na niewiedzy klienta. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018
|
|
|
Stawiam że ta piękna brązowa kreska to lipo turnigy Co do dramatu spadku pojemności to patrzyłem ostatnio na najnowsze ogniwo Sony VC7 i wygląda że wraz z użytkownikiem leci pojemność na łeb na szyję :/ Im bardziej pojemne ogniwie tym gorzej |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 12 Lut, 2018
|
|
|
tas napisał/a: | taki szczegół, współczesne BMSy nie balansują do 4.2V odkąd ładowarki mają 3 fazę Icut=150mA
Balansują do 4.13-4.15V
A tutaj wykres żywotności podczas ładowania do 4.15V.
Obrazek |
Czyli odpowiedź jest prosta, tak jak już Tas powiedział: ładować zawsze do pełna po każdej jeździe. Ma to być nawykiem.
Co to za akusy ten pierwszy BORDOWY wykres ( prądowe 2 ) ??? |
|
|
|
|
mrox
początkujący
Dołączył: 17 Gru 2018 Posty: 20 Skąd: z podlasia
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
Może to nie do końca to samo, ale mam w laptopie akumulator 6200mAh z 6 ogniw.
Akumulator ma ponad 5 lat, około 100-150 cykli i tylko 13% zużycia.
Zużycie jest tak małe ze względu na to, że od razu ustawiłem w komputerze opcję ładowania tylko do 60% czyli opcję przedłużenia życia akumulatora. Zmieniałem na 100% tylko wtedy kiedy wiedziałem, że będę zabierał komputer gdzieś gdzie nie będę miał prądu. Pozostały czas akumulator spędził praktycznie w trybie storage.
Analogicznie siostra która kupiła laptop w podobnym czasie i stale utrzymywała swój akumulator na poziomie 100% naładowania praktycznie zabiła baterię po 2 latach używania.
Dla mnie to daje do myślenia.
Czy akumulator będzie mniej się degradował przy naładowaniu do 60% zamiast do 100% ? Na pewno tak. Wiadomo, że utrzymać 2 sekcje to inaczej niż 13 sekcji. Czy rozjazd sekcji w wyniku niewyrównanych napięć i różnego stopnia zużycia wpływa na skrócenie czasu użytkowania akumulatora? Też na pewno tak. Pytanie tylko co bardziej. Konia z rzędem komuś kto robił takie badania lub potrafi podlinkować do takich badań. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 02 Mar, 2019
|
|
|
O takie badania trudno, bo inaczej reaguje pakiet 3S2P a 13S10P. Ilośc ogniw równoległych zwieksza ryzyko wzajemnego oddziaływania na siebie tych ogniw oraz wzajemne podgrzewanie się ogniw koło siebie, a szczególnie w części środkowej. Więc sprowadzanie tego tylko do poziomu napiecia jednostkowego ogniwa to nieporozumienie a co najmniej zbyt dalekie uproszczenie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019
|
|
|
mrox, daje do myślenia bo masz małą wiedzę w temacie.
Laptopową baterię zabija TEMPERATURA a nie stan naładowania do pełna
Praktyka użytkowa jest bezwzględna w konfrontacji z "wydaje mi się" czy "tak na chłopski rozum"
Częściej ładujemy do 100% = dłużej ma pełne naładowanie = dłużej żyje aku |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019
|
|
|
tas napisał/a: |
Praktyka użytkowa jest bezwzględna w konfrontacji z "wydaje mi się" czy "tak na chłopski rozum"
|
Mrox pisze właśnie o praktyce użytkowej, ale baterii laptopowych, co zresztą wyraźnie zaznacza.
tas napisał/a: | Częściej ładujemy do 100% = dłużej ma pełne naładowanie = dłużej żyje aku |
Tak jest w przypadku korzystania z fabrycznej ładowarki i baterii.
Natomiast jeżeli mamy baterię własnej roboty i potrafimy kontrolować jej stan (napięcia,pojemność, pobór prądu) i dobrać odpowiedni BMS oraz ładowarkę, wtedy możemy ładować do niższego napiecia co przedłuzy ilość cykli zgodnie z teorią, już dziesiatki razy prezentowaną na tym forum:
https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|