ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Silnik 24v 250W
Autor Wiadomość
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Pon 12 Cze, 2006   Silnik 24v 250W

Mam pytanko: ile w rzeczywistości taki silnik pobiera prądu?? Przy starcie "pali" mi bezpieczniki 30A. Niestety sterownik który posiadam jest na max obciążenia właśnie 30A. A na domiar złego w moim pojeździe są 2 takie silniki!! Skąd wziąć sterownik odporny na takie prądy??
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 12 Cze, 2006   Re: Silnik 24v 250W

To ze pali - nie dziwne. Prad udarowy moze byc duzy.

Sprobuj podlaczyc 2 silniki - moze nie spali;)
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Cze, 2006   

Zakładam że oba silniki połączone są równolegle, więc natężenie prądu pobieranego przez silniki przy ruszaniu z miejsca może osiągnąć wartości rzędu 40-60A!!! Najlepszym wyjściem byłoby zdublowanie stopnia końcowego(wykonawczego) w kontrolerze (inaczej mówiąc zastosować oddzielne tranzystory FET ze sterującymi na każdy silnik).Z Twoich relacji wnioskuję że Twój kontroler nie posiada układu ogranczania max. natężenia prądu. Ten układ jest NIEZBĘDNY w kontrolerach silników napędzających pojazdy, bo jeżeli nawet podrasujemy kontroler żeby wytrzymał większe prądy to zamiast niego spalą się silniki(patrz przykład : sytuacja Adama ---> zbyt duże prądy w obwodach mocy = spalony silnik)
 
 
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Cze, 2006   

Plan mam taki:
a) wysyłam spalony sterownik do producenta w celu naprawy
b) wyciągam 2-gi sterownik z innego pojazdu
c) wykonuję taką kombinację: każdy silnik sterowany będzie oddzielnym regulatorem ale jedną manetką
Niestety nie wiem jeszcze jak w takim przypadku zrobić bieg wsteczny. Muszę zastosować jakiś przekaźnik lub jakiś przełącznik odporny na duże prądy.
 
 
web69
[Usunięty]

Wysłany: Nie 25 Cze, 2006   

witam. jestem nowy, ale znam się troszkę na e-napędach. jeśli planujesz bieg wsteczny, to zrób to tak, aby odwracać biegunowość silnika tylko i wyłącznie w chwili gdy silniki stoją!!! w innym przypadku tranzystory w regulatorze znikną. najlepiej zrób to tak: gdy chcesz zmienić kierunek wirowania,zrób automacik który odłączy regulator od silnika a same zaciski silnika zewrze do siebie.
 
 
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lip, 2006   

Sterowniki wróciły z naprawy, podłączyłem tak jak myślałem i d.... :evil: Też pali mi bezpieczniki 30A na starcie. Dam większy bezpiecznik to mi moduły wykopci. Jak się wkurzę to podłącze bez modułów z opcją włącz/wyłącz i tyle. Już nie wiem co mam z tym robić. Odp. do web69 - dla Ciebie to zapewne proste ale ja nie mam pojęcia jak taki układzik ma wyglądać. Więcej szczegółów proszę.
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Sie, 2006   

Arkady problem z którym się borykasz dotyczy braku kontroli nad ilością pobieranego prądu przez silniki....Myslalem trochę nt. rozwiązania tego problemu jak i problemu zmany kierunku obracania się wałów silników.... Więc tak :
Kontroler który posiadasz nie posiada układu ogranicznika max. natężenia prądu płynącego przez silniki,przez co silniki mogą pobierać w zasadzie dowolną ilość prądu (górną granicą tej ilości jest prąd zwarcia silników,czyli wartość sięgającą kilkanaście razy wyżej niż znamionowe natężenie prądu silników) dlatego "lecą" bezpieczniki....tego typu kontroler nie nadaje się do zastosowania w pojeździe....są dwa wyjścia z tego problemu - albo zmodyfikować układ kontrolera który posiadasz,albo zaprojektować od zera układ,który nie dość że bedzie regulował prędkość obrotową to jeszcze będzie ograniczał max. prąd płynący przez silniki i zmieniał kierunek wirowania wałów.Zmianę kierunku wirowania najlepiej jest zrobić poprzez odpowiednio skonstruowany układ stopnia mocy (przez tranzystory FET) a nie za pomocą przekaźników (żyjemy w XXI wieku):-)
Nie są to problemy nie do rozwiązania :-) Ponieważ przebywam obecnie za granicą więc z czasem wolnym jest krucho ale obiecuję Ci że nie zostawię Cie z tymi problemami. Postaram się w najbliższym czasie rozrysować schemat tego urządzenia i pomału skonstruujemy porządny kontroler od zera.

Pozdrawiam
Maxio
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Sie, 2006   

Arkady, przeczytałem twoje posty i myślę, że w twoim projekcie być może jest pewna niedoskonałość, która uniemożliwia normalną jazdę. Napisałeś w poście, że pojazd rozpędziliście na pych a później po kilkuminutowej jeździe przegrzała się izolacja na kablach. Przy 2 silnikach, które posiadasz (a to jest nominalnie 0,5kW) pojazd powinien się lekko rozpędzać. Podaj z jaką prędkością bedzie poruszał się pojazd przy przełożeniu jakie posiadasz, przy założeniu że silniki osiągną nominalne obroty. Piszę o tym dlatego, trójkołówka przy budowie której uczestniczyłem miała masę startową prawie 200 kg i silnik 1kW (zasilany z 24V). Bez problemu ruszała i przy obciążeniu łączną masą 400 kg osiągała prędkość 24 km/h. Układ sterowania nie posiadał ogranicznika prądowego. Pierwotnie tranzystorem wykonawczym był 1 tranzystor HEXFET 680A (2500A peak) w nominale. Na skutek zwarć w sferze testów, uległ uszkodzeniu i teraz są 3 tranzystory 270A pracujące równolegle i przymocowane do radiatora. Podczas pracy są praktycznie chłodne. Kable (nie mam pewności ale chyba 6 mm) są lekko ciepłe, ale ich długość przekracza 1,5 m. Pomiar cęgami prądu tylko przy ruszaniu pokazywał przez moment 600A następnie w miarę rozpędzania bardzo spadał aż do wartości 40A. Twój pojazd jak wnioskuję jest o wiele lżejszy, i wiadomo, że przy ruszaniu popłynie duży prąd, ale w czasie jazdy nie powinno być już tak wielkich prądów, stąd nie bardzo rozumiem skąd takie skutki. Maxio ma rację, że powinien być układ ograniczający prąd, ale przy założeniu poprawnej konstukcji całości, taki efekt grzania się kabli trudno uzyskać nawet przy braku kontroli prądu.
 
 
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

Przełożenia jakie zastosowałem dają prędkość max. ok. 20 km/h. W chwili obecnej zasilanie 24V i silniki podłączyłem na krótko. Do zmiany biegów zastosowałem taki oto przełącznik obrotów:

a do startu włącznik krańcowy i stycznik:

Teraz póki co układ elektryczny zabezpieczony jest bezpiecznikiem 90A i nawet jeździ. Jest oczywiście małe ale.. po kilku minutach silniki osiągają temp 65 st. C. Kable teraz się nie grzeją - jedynie te silniki. Jeżeli mogę liczyć na Waszą pomoc przy wykonaniu poprawek lub zaprojektowaniu nowych kontrolerów będe baaaaardzo wdzięczny. Mój sterownik wygląda tak:

Chciałbym dodać, że na elektronice nie znam się wcale i aż mi głupio bo zwroty takie jak np.: "Pierwotnie tranzystorem wykonawczym był 1 tranzystor HEXFET 680A (2500A peak) w nominale." - brzmią dla mnie jak nazwy chińskich miast. :( [/img]
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

Arkady napisał/a:
Chciałbym dodać, że na elektronice nie znam się wcale i aż mi głupio bo zwroty takie jak np.: "Pierwotnie tranzystorem wykonawczym był 1 tranzystor HEXFET 680A (2500A peak) w nominale." - brzmią dla mnie jak nazwy chińskich miast. :( [/img]


Nie przejmuj sie.
FET oznacza tranzystor polowy czyli taki w ktorym
to pole elektryczne steruje przeplywem pradu lub jego
brakiem w obwodzie glownym.
HEX oznacza specyficzny podtyp zwiazany z jego
budowa fizyczna.
Generalnie tego typu tranzystor spelnia w takim obwodzie
funkcje przekaznika ktory raz jest wylaczony a raz
zalaczony z bardzo niska rezystancja zestykow w obwodzie glownym.
Oczywiscie przewaga takiego tranzystora jest to ze mozna
go zalaczac wylaczac w czasie ulamka mikrosekundy
dzieki temu mozna bardzo skrocic czas w ktorym wydziela sie
w nim znaczna moc.
Bo moc jest iloczynem pradu i napiecia i w stanie przejsciowym ten iloczyn jest najwiekszy. Po zalaczeniu prad jest najwiekszy ale napiecie niskie wiec moc jaka sie wtedy wydziela nie jest juz
tak znaczna choc nadal moze byc wysoka.

Dlatego podaje sie czesto dwie wartosci pradow :prad
nominalny przy ktorym ten tranzystor moze pracowac
na stale w stanie zalaczenia oraz prad chwilowy
w impulsie czyli tzw. peak - pik impulsu ktory tranzystor
moze przetrwac w stanie zalaczenia.

Oczywiscie dla porownania szczegolowych wlasciwosci wybranych tranzystorow nalezaloby znac wiecej
parametrow i charakterystyk.
Prady przewodzenia sa takimi podstawowymi parametrami dla tego typu tranzystorow.
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

Arkady podaj nazwy elementów (układ scalony, tranzystor i dioda), które masz w sterowniku. Zaczniemy od tego. Damy radę :)
 
 
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Śro 16 Sie, 2006   

Dzięki eAndre za słowa otuchy. Rozkręciłem właśnie sterownik i oto co w nim znalazłem:


Pod kondensatorem w prawym górnym rogu jest tranzystor i ten opis właśnie jego dotyczy. Obok tego kondensatora jest jeszcze chyba opornik a na nim widnieją takie napisy: LVR-5 01(znak omega) 1% 5W. Poniżej kondensatora są jeszcze 2 tranzystory C33740 W 47 oraz C32740 W 28. Koło scalaka jest jakaś mała część z nadrukiem 68nJ100. To wszystko co udało mi się odczytać. eAndre, da się coś z tym zrobić??
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Sie, 2006   

Arkady popartrzyłem na zdjęcie płytki, którą masz i tak: układ jest zbudowany na TL494 to jest SMPS kontroler, który na wyjściu ma regulację PWM 2 x od 0 do 49%. Sumowane to jest dwoma fetami wykonawczymi, ale widać, że producent zrobił również zabazpieczenie nadprądowe bo z nóżek source jest wyprowadzone połącznie do wzmacniacza błędu, które porównywane jest z napięciem wydzielonym na diodzie będącej w obwodzie prądowym. Chciałbym abyś wykonał próbę i zmierzył jaki prąd będzie pobierany przez 2 silniki pracujące na maksymalnych obrotach i przy podniesionych kołach. To pozwoli pójść dalej. Oby tylko koła nie kręciły się w 2 różne strony.
 
 
Arkady
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Sie, 2006   

Zrobiłbym próbę tylko niestety nie mam czym mój miernik jest tylko do 10A. Muszę coś wykombinować. Na dzień dzisiejszy silniki przy starcie nie biorą więcej niż 90A (24v 500W) bo taki mam bezpiecznik. Te sterowniki wytrzymują niby 30A. Najgorsze jest to, że ten pojazd jeździ po 10 arowej działce i co chwilę trzeba się zatrzymać a to znowu nim ruszać i tak w kółko. A opis tego sterownika podany przez producenta wygląda tak:
Regulator Obrotów Silnika 24V / 30A
Sterownik do płynnej regulacji obrotów silnika. Stosowany do napędów wózków inwalidzkich lub elektrycznych hulajnóg. Obroty regulowane są w zakresie od 0 do 99% mocy silnika, metodą PWM. Elementem regulacyjnym może być potencjometr lub czujnik pola magnetycznego (halotron) stosowany w manetkach hulajnóg. Regulator ma wbudowany układ miękkiego startu oraz zabezpieczenie przeciw-przeciążeniowe.

Napiecie zasilania: 12...24V DC
Maksmalny prąd obciążenia: 30A

Ciekawy jestem jak te sterowniki mają być stosowane w wózkach inwalidzkich, skoro pojazd dla dzieci ma problem z ruszeniem.
 
 
jacenty
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Sie, 2006   

Z tego co piszesz to sterownik iest z jabel-a.
Posiada on zabezpieczenie prądowe tylko nie wiem na jaki prąd jest ustawione. poprawnie ustawiony powinien dac nawet na zwarciu tylko 30A.
Co do kłopotów z ruszaniem to może ma ustawioną zbyt lagodna charakrestykę w układzie płynnego startu.
Trzeba pomolestować producenta .
W wózkach inwalidzkich z racji dużego przełożenia ukłd bez płynnego startu może powodować gwałtowne szarpnięcie przy ruszniu, zwłaszcza przez osobę nie wprawioną lub uposledzoną.
Myślę że sam sterownik nie jest zły tylko trzeba dostosować jego charakterystyki pracy do potrzeb.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group