ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
jednoosobowy pojazd elektryczny do zabawy
Autor Wiadomość
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 13 Kwi, 2011   

Nie chodzi o to żeby się zabić... 70kW to strasznie duża moc na taki mały pojazd, a o kostzach nie wspomnę.
Ja również buduję pojazd i mam nadzieje wkrótce go Wam pokazać.
Jest etż robiony z tego co pod ręką było, spawany, sztukowany z róznych elementów :grin: Mam w nim silnik 280W/24V dośc mocno wyeksploatowany bo zakupiony wraz z fragmentem zezłomowanego e-skutera. Pojazd jak już kiedys wspminałem waży ponad 45 kg, mały kierowca do tego jakies 16 kg czyli razem ponad 60 kg.
W minioną sobotę robiłem pierwsze testy, trzymając ma kablach za pojazdem sterownik i po rozpędzeniu na maksa biegnąc całkiem szybko za uradowanym kierowcą :grin:
Testy jednak robiłem na płaskiej powierzchni bo niestety na nierównym terenie spada mi łańcuch (znalazłem przyczynę więc czeka mnie jeszcze dużo pracy) więc nie wiem czy silnik na nierónym wydoli.
Wychodzi więc na to że nawet taki nieduży silnik potrafi całkiem nieźle ruszyć kawał złomu :grin: Dodam jeszcze że pojazd jest zbudowany na kołach taczkowych a więc kiepskiej jakości i też stawiajacych opór.
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 28 Kwi, 2011   

Zamówiłem silnik 1000W 48V typu my1020B, bo jest niewiele droższy od 500W. I teraz pytanie, czy będzie to niezdrowe dla silnika jeśli będę go używał na niższym napięciu, 24V? Czy będzie bardziej "amperożerny"? Przy 48V pobiera podobno ok26A. Czy będzie się bardziej grzał, czy po prostu będzie miał moc 500W i dwa razy niższe obroty?
Robiłem test mojego silniczka od wycieraczek na napięciu 36V szarpnął pojazd z miejsca z obciążeniem 150kg, niestety układ kierowniczy jeszcze nie gotowy więc zaraz koła się rozkraczyły i jazda się skończyła :) Uparłem się, że kompensacja Ackermana musi być regulowana , bo jak zrobię na stałe to mi potem będą koła szorować podczas skręcania. Zależało mi także, aby wychylenie kół było możliwie jak największe by promień zawracania był jak najmniejszy. Całkiem nieźle to wyszło, zrobię zdjęcia jak będzie gotowe.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Kwi, 2011   

Przy dwukrotnie niższym napięciu prąd będzie dwa razy mniejszy, a więc moc 4 razy mniejsza. Teoretycznie. Obroty będą mniej więcej dwa razy mniejsze.
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Pią 29 Kwi, 2011   

Czy "kompensacja regulowana" oznacza u Ciebie regulację podczas jazdy, czy też zostawiłeś sobie możliwość regulacji pomiędzy próbami?
U mnie jest ona ustawiona na stałe, jedynie mam możliwość niewielkiej regulacji zbieżności i jakoś to nawet działa :wink:
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 29 Kwi, 2011   

silniczek już jest
Kompensacja jest regulowana na postoju. Dziś pojazd przeszedł pierwsze testy na trawie, syn na nim siedział a ja pchałem :) Nie ma jeszcze kierownicy, ale koła połączone są już drążkiem, więc jak skręcają to oba w jedną stronę.
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011   

Zaczynam dostrzegać problem, że źle się do tego zabrałem :)
Najlepiej jakbym zaczął budowę od początku. Nowy silnik jest za mocny do tego pojazdu a największym problemem stało się przeniesienie tej mocy na koło. Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie użycie pasa zębatego albo klinowego, wszelkim łańcuchom nie wróże długiego żywota.
Koła, których obecnie używam do testów na podwórku, na trawie okazały się słabsze niż można przypuszczać. Dopuszczalne obciążenie 150kg to jakiś żart, pojazd ważący 50kg z pasażerem jeździł na trzech kołach a już na jednym pokazał się guz. Jakie koła będą lepsze i niezbyt drogie. i gdzie je dostać?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Maj, 2011   

Kółka: http://www.acme.pl
Paski i kółka zębate: http://www.akcesoria.cnc.info.pl
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011   

Ja w swoim pojeździe też mam koła taczkowe (chociaż drugi raz bym ich nie użył) ale na razie nie miałem takich problemów. Kupowałem tzw. wzmocnione z 4 płóciennym oplotem. Zwykłe mają podobno 2 płótna i mniejszą wytrzymałość (można to chyba sprawdzić w symbolu na oponie). Jazdy testowałem na chodniku i na trawie a ciężar całkowity z pasażerem był pomiędzy 60 a 80kilka kg. Może miałeś zbyt duże ciśnienie?
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011   

Przeglądałem te strony acme i cnc , na pierwszej znalazłem tylko ciekawą oponę bez felgi za ok 100zł/szt. podobną do tej na jakich jeździł gokart elektryczny na zlocie w Żyrardowie. Co do pasów i kół zębatych to ceny są wysokie, trzeba by liczyć minimum 150zł za komplet, a problem zamocowania koła na wałku silnika nie zostaje rozwiązany.
Pytanie do kremir: z jakiego materiału toczyłeś rolkę prowadzącą do swojego łańcucha? Myślałem czy samemu nie dałbym rady dorobić jakiegoś koła pasowego z jakiegoś łatwego w obróbce materiału, ale żeby podczas pracy nie zużywało się zbyt szybko. Przy odrobinie cierpliwości może udałoby mi się dorobić małe koło zębate do pasa zębatego, a sam pas ze szrotu samochodowy od rozrządu. Duże koło takiej przekładni mogłoby nie mieć zębów przy odpowiednim naciągu... Patrząc na swój nowy silnik zastanawiam się co za baran wymyślił taką mikro zębatkę i taki krótki wałek, na którym mieści się tylko taka mała zębatka. Przy 12V nie dałem rady utrzymać wałka kluczem, a porządnie się zaparłem, silnik unieruchamiając w imadle. Taka moc zerwie ząbki z zębatki po godzinie jazdy. Tak czy inaczej od strony silnika będę dorabiał coś własnoręcznie.
Jeszcze myślałem nad kółkami od mikro roweru dziecięcego o średnicy ok 20cm. szprychy są krótkie więc nie powinny się powyginać od razu, gorzej z dętkami oponami i łożyskami...
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Czw 05 Maj, 2011   

Jak pisałem już w swoim poście, rolkę wytoczyłem z tekstolitu. Zgodnie z opisem:
Cytat:
Płyty tekstolitowe TCF to wysokociśnieniowy laminat zbrojony tkaniną bawełnianą , charakteryzujący się wyjątkową stabilnością właściwości mechanicznych w szerokim zakresie temperatur. Spośród powszechnie stosowanych tworzyw sztucznych konstrukcyjnych płyta tekstolitowa TCF wyróżnia się bardzo dużą odpornością na przeciążenia mechaniczne i termiczne.

Myślałem też o tworzywach poliamidowych. Ogólnie w dużych ilościach są one drogie ale jeśli kupisz niewielki kawałek (a często można kupić resztki np. na allegro) to zakup nie jest straszny :grin: Tekstolit i poliamid można też kupić w postaci wałka o różnych średnicach a myślę że czasem da się dogadać ze sprzedającym aby uciął z takiego wałka wąski krążek do dalszej obróbki. Można też kupić na spółkę gdyby nie było możliwości cięcia... Tekstolit ma jednak dość duży ciężar właściwy - czuje się go w ręku. Poliamid wydaje się być lżejszy a koła pasowe w EV są chyba raczej lekkie.
W każdym razie ja też próbowałem już w sklepie cnc ale gdy poprosiłem o wycenę jakiejś prostej przekładni pasowej to cena mnie załamała.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Czw 05 Maj, 2011   

Jeszcze jedno. W jakimś temacie jeden z forumowiczów poruszył problem ślizgającego się paska. Miał rozwiązanie które chcesz zastosować - małe koło z ząbkami a duże bez. Pasek bardzo mocno naciągał więc żywotność łożysk było pod znakiem zapytania, a mimo to wciąż obserwował poślizg.
Przeczytaj ten temat Rower elektryczny 500W na pas zębaty
Zobacz ewentualnie jeszcze ten temat na innym forum. Ponieważ też jestem zwolennikiem wykonywania jak najwięcej rzeczy samodzielnie, zapytałem (pod innym nickiem) o możliwość zrobienia koła zębatego na forum cnc, którego sponsorem jest nomen omen właśnie wspomniany wcześniej sklep cnc :grin: koło zębate
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
kremir 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 296
Wysłany: Czw 05 Maj, 2011   

I jeszcze zobacz tę aukcję:
kółka 30cm
Kupiłem jakiś czas temu jedno takie kółko na próbę do mojego kolejnego projektu. Wygląda dość solidnie ale czy wytrzyma duży nacisk trudno powiedzieć. Żadnych konkretnych prób jeszcze z nim nie robiłem.
_________________
The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
  Wysłany: Nie 15 Kwi, 2012   

Po roku nieaktywności na forum zamieszczam foto prawie gotowego układu kierowniczego. Po takim czasie sprzęt powinien już dawno jeździć, ale ciągle nie ma czasu na prace w warsztacie. Musze przyznać że mnie ten projekt trochę przerósł bo nie jest łatwo zgrać układ kierowniczy gdy koła mają się uginać względem ramy ale w końcu mogę powiedzieć że się udało i jako tako to działa. Jak widać na zdjęciu musiałem zastosować przekładnie, dzięki temu dość lekko teraz można kręcić kierownicą. Nie jest to przekładnia najtrafniejsza do takiego zastosowania ale nic lepszego nie wpadło mi w ręce. Myśle, że najtrudniejsze mam już za sobą i z pozostałymi elementami pójdzie szybciej.
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012   

Na prośbę emil1906 zamieszczam dodatkowe zdjęcia układu kierowniczego, choć nie jestem pewien czy na tych ujęciach cokolwiek więcej widać. Poza tym chciałem się pochwalić że samochodzik odbył kilka dni temu pierwszą jazdę o własnych siłach. Niestety póki co tylko na jednym akumulatorze podłączony "na krótko" bez sterownika. W takiej konfiguracji osiągi nie były porywające, jakieś 7km/h ale za to bez większego wysiłku ze mną na pokładzie.
Poszukuję sterownika do mojego silnika 48V 1000W który mógłby współpracować z nim również na niższym napięciu np. 24V i żeby nie uległ przy tym uszkodzeniu, oraz żeby zamiast manetki można było użyć potencjometru. Wszystkie moje próby wykonania samodzielnie takiego sterownika zakończyły się niepowodzeniem.

film z jazdy testowej 12v
Ostatnio zmieniony przez arbaql Sob 09 Cze, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Cze, 2012   

Potencjometr zawsze zastąpi typową manetkę hallotronową. Dajesz liniowy około 10 kohm i po kłopocie ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group