ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Koń jaki jest każdy widzi - czyli rolka w erowerze
Autor Wiadomość
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pon 07 Lip, 2008   

Stanowczo popieram. Ostatnio dopompowałem oponki i jechał, że się zatrzymać nie chciał ;) . Choć przed dopompowaniem ledwo co sie ruszał. Oj nie chcę myśleć co to będzie z podładowanymi akumami. Wiem, że może się to wydawać śmieszne, że jeszcze nie ładowałem. Kiedyś za radą znajomego próbowałem podładować jakimś starym prostownikiem samochodowym. Podpiąłem 1 aku, ustawiłem prąd 1 amper i napięcie nagle zaczęło mi maleć w dość szybkim tempie, przestraszyłem się i wyłączyłem prostownik. Nie wiem czy tak ma być, czy to wina złego/zepsutego prostownika? Może też źle podłączyłem multimetr?

W każdy razie cały czas kontroluje napięcie aku i są o dziwo jeszcze mam sporo do max. rozładowania. Problem już niebawem będzie rozwiązany bo po ostatniej przerwie z elektroniką wziąłem się w garść i teraz czekam tylko na laminat by zrobić ładowarkę do akumów żelowych z EP. Nie chcę nic znów przedwcześnie zapowiadać, bo jak zawsze będę dużo mówił a mało robił, ale mam nadzieję że coś mi się w końcu uda z tym zdziałać bo jest już to taka mała komedia.

Dodam jeszcze że mi tez spada napięcie po dłuższej jeździe. Kiedyś po powrocie od domu zmierzyłem i było już blisko dolnej granicy, zmierzyłem na następny dzień i znów było "takie jak zwykle". Ale jak jechałem było trochę zimno i może jak sie wygrzał w ciepłym domku to się poprawiło?
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Wto 08 Lip, 2008   

Natanoj napisał/a:
Kiedyś za radą znajomego próbowałem podładować jakimś starym prostownikiem samochodowym. Podpiąłem 1 aku, ustawiłem prąd 1 amper i napięcie nagle zaczęło mi maleć w dość szybkim tempie, przestraszyłem się i wyłączyłem prostownik.


W początkowej fazie ładowania aku napięcie będzie spadać przez kilka minut, po czym zacznie rosnąć aż do 14.4V na każdy aku. U siebie zauważyłem to zjawisko.

Natanoj napisał/a:
W każdy razie cały czas kontroluje napięcie aku i są o dziwo jeszcze mam sporo do max. rozładowania.


Pewnie dokonujesz pomiarów napięcia akumulatorów "na luzie". Taki pomiar nie przedstawia rzeczywistej kondycji akumulatorów. Bez obciążenia będzie dochodzić nawet do 14.4V co może wprowadzać w błąd.
Podłącz obciążone silniki do tych akumulatorów, a następnie zmierz napięcie na aku. Będzie dużo niższe niż mierzone bez obciążenia.
Przy wzroście temperatury wzrasta niapięcie na aku.
_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   



Panowie a co myślicie o taki układzie do odzysku energii?

T3 to tranzystor włączający silnik, a T1 i T2 to tranzystory kluczujące transformator Tr z ustaloną optymalną częstotliwością, potem mostek prostowniczy który ładuje akumulator.
Tr to transformator halogenowy (np. 100W) z odwiniętymi kilkoma uzwojeniami celem lepszego dostosowania prądnica – akumulator (np. 3V na 24V).
Układ nie ma pomiaru prądu ładowani, a więc zbyt duży prąd może niszczyć akumulator.
Tranzystory proponuje MOS-FET, a generator częstotliwości jakiś dedykowany do takich zastosowań SG3525, zwykłe generatory np. 555, tranzystorowy, logiczny zmniejszają sprawność układu.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

Może to nieco debilne pytanie, ale po co jest tam ten trafok?
Czy chcesz odzyskiwać silnikiem, czy osobną prądnicą?


Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

Lisciasty napisał/a:
Może to nieco debilne pytanie, ale po co jest tam ten trafok?
Czy chcesz odzyskiwać silnikiem, czy osobną prądnicą?


Pzdr.
L.


Silnikiem.
Zastosowałem się do parametrów które podał kolega Andrzej, to znaczy jeśli hamuje z małą prędkością to silnik wytwarza napięcie tylko 3V, a transformator podwyższa je do 24V plus spadek napięcia na diodach i ładuje akumulator.
Tranzystory zamieniają 3V na prąd zmienny, a prostownik znowu na prąd stały.
Przy wyższym napięciu na silniku rośnie prąd ładowania.
Taki układ łatwo zrobić, ale zoptymalizować go aby działał z dobrą sprawnością to zadanie do naprawdę cierpliwych.
Układem SG3525 można regulować wypełnienie, a więc prąd ładowania (opór hamowania)
Ma on także wbudowany soft-star, czyli łagodne włączenie, aby nie było nagłego uderzenia prądowego.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

Regulacja prądu ładowania to de facto regulacja napięcia poprzez wypełnienie sygnału,
czy mi się źle wydaje? Czyli można wpakować tranzystor jeszcze za prostownikiem,
i za jego pomocą regulować, chyba że piszę bzdury?
O sprawność bym się nie martwił aż tak bardzo, to i tak przy oporach wiatru,
toczenia itp. ma znikomy wpływ na dystans.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

Lisciasty napisał/a:
Regulacja prądu ładowania to de facto regulacja napięcia poprzez wypełnienie sygnału,
czy mi się źle wydaje? Czyli można wpakować tranzystor jeszcze za prostownikiem,
i za jego pomocą regulować, chyba że piszę bzdury?
O sprawność bym się nie martwił aż tak bardzo, to i tak przy oporach wiatru,
toczenia itp. ma znikomy wpływ na dystans.


Można dać tranzystor w wyjściu, ale po co komplikować układ, zmieniając wypełnienie zmieniasz prąd ładowania (opór hamowania) za pomocą potencjometru.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

Racja. Ale pomijając już kwestie regulacji, ile można wpakować w akumulatory
bez ryzyka rozwalenia ich? Prąd ładowania zalecany dla nich to chyba 3A, dobrze pamiętam?
Czyli możemy hamować z mocą jakiś 100W, nie wiem czy to nie za słabo?

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 11 Lip, 2008   

To wygląda trochę inaczej. Silnik DC daje napięcie zależne od prędkości obrotowej (zresztą AC też, kwestia wysterowania wyjścia z silnika). Przetwornica musi działać w zakrasie od 100% Umax. do 7% U max. (U max. wejściowe = U nom. aku. całości) a na wyjściu powinno być U konserwacyjne akumulatorów całości; prąd wejściowy powinien być ograniczany lub regulowany do max. prądu z akumulatorów na silnik przy założeniu rzadkiego hamowania, lub do 25% pojemności (kwasowe klasyczne, lub kwasowe AGM) przy zalożeniu częstego odzyskowego hamowania; prąd wej. przetwornicy powinien być proporcjonalny do siły naciskania na hamulec.
Odzysk energii zawsze będzie symboliczny w stosunku do nakładów i do energii pobranej na jazdę, w wysokich górach to jest bardzo przydatne, bo chronii hamulce przed przegrzaniem.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
piter
[Usunięty]

Wysłany: Śro 06 Sie, 2008   wloski komplet na roleczke

nawet nie drogi nie znam wloskiego i nie wiem czy ma baterie.
 
 
piter
[Usunięty]

  Wysłany: Śro 06 Sie, 2008   zapomnialem wkleic link

link
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group