ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Moje pierwsze EV :)
Autor Wiadomość
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Moja fura przeszła drobny tuning:
- dołożony jeden akumulator (instalacja 36V)
- dołożony drugi silnik na tył.
- nowa osłona z laminatu. (Jak zrobię fotki to wrzucę)
Ogólnie zrobiłem przewoltowanie silnika 24V 250W na 36V i teraz uzyskuję na nim 500-600W mocy ciągłej i 800W chwilowej.
Prędkość maksymalna 38 km/h.

Niestety zasięgu nie udało mi się jeszcze sprawdzić ba cały czas coś. A to bezpiecznik, a to luźny kabelek :P
Kolejna kwestia jest taka, że jeszcze nie uruchomiłem drugiego silnika (brak sterownika - czekam).
Analizer TURNIGY pokazuje mi pobór chwilowy 22A a ciągły 15-16A.
Teraz pytanie. Czy akumulatory wytrzymają obciążenie 30-45A jak uruchomię już drugi silnik? Aku mam 3 x CSB EVH 12V 15Ah
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Wytrzymać wytrzymaą najwyżej skróci się ilość cykli ładowania rozładowania. Patrz też efekt peukerta...:) z plusów... w najgorszym wypadku kupisz sobie lita:)
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012   

Kod:
skróci się ilość cykli ładowania rozładowania. Patrz też efekt peukerta...:)

Tego jestem świadomy :) . Chodziło mi bardziej czy czasami nie będą się "gotowały" czy coś w tym stylu. Tym bardziej że jeżdżę z nimi między nogami :P
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 20 Cze, 2012   

Czyli masz napęd jądrowy :D
Nie będą się gotowały.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012   

Litowca też można zagotować i to z fantastycznym efektem niczym z "Dnia Apokalipsy" :D
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 28 Sie, 2012   

Wracając do tematu, udało mi się dokończyć tuning mojego kross-a.
Wrzucam kilka fotek:











Nowe osłony już z laminatu, nie jak wcześniej z papieru. Jakimś cudem udało mi się zmieścić wszystko w tych osłonach. Całość ma 17 cm szerokości. Trzeba jeździć trochę okrakiem ale idzie się szybko przyzwyczaić.

Prędkość maksymalna 41km/h na dwóch silnikach, na jednym 38km/h.
Moc chwilowa 1600W. Przyspieszenie super. W porównaniu z 1000W DD to mój "pakiecik" wymiata.

Na przodzie stary GoldenMotor 250W 24V przewoltowany na 36V. Ciekawe jak długo wytrzymają jego plastikowe zębatki :P

Na tyle przekładniowa olejówka (zębatki stalowe, całość smarowana olejem jak w normalnej przekładni). Silnik jest na 24V 250W i też jest przewoltowany na 36V.
Jeździłem na nim samym wcześniej też przewoltowanym. Ostatnio go rozbierałem żeby sprawdzić jaki jest stan zębatek i nie widać żadnych oznak zużycia. Silnik pracuje bardzo ładnie w jeździe, jest bardzo cichy nawet przy większych obciążeniach pod górkę.
Ma jednak 2 minusy:
- kapie z niego olej
- jak się cofa rower i silnik kręci się do tyłu (razem z wirnikiem) to słychać nieciekawe chrumkanie. Uzwojenie przeskakuje między magnesami.

Ogólnie taka konfiguracji jest dla mnie super zadowalająca. Rower nie osiąga dużych prędkości, ale na starcie i w terenie sprawuje się nieźle.
Przy dodawaniu gazu manetką pracują dwa silniki, ale przy stałej jeździe włączam tempomat i wtedy pracuje już tylko jeden na tyle.

Ciekawe jak długo wytrzymają mi akumulatory. Prąd chwilowy jaki wskazuje miernik to 44A :)
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012   

Dzisiaj na rowerku byłem na grzybach. Napęd 2x2 spisuje się rewelacyjnie w trudnym terenie. Rower bez problemów przedzierał się przez leśne runo (chaszcze, piachy, mchy itp.) w żółwim tempie dzięki czemu mogłem patrzeć za grzybami. Niestety w okolicach Kielc (rejon MALIKÓW) trafiają się same Kozaki Białe :(

Udało mi się też już sprawdzić kwestię zasięgów.
Przy jeździe po mieście gdzie tylko do ruszenia wykorzystuję dwa silniki zasięg jest na poziomie 23 km.
Przy ostrej jeździe leśnymi drużkami - piachy itp. gdy pracują oba silniki i często się zwalnia i przyspiesza zasięg spada do 10-13 km :P
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012   

bartek napisał/a:
Udało mi się też już sprawdzić kwestię zasięgów.
Przy jeździe po mieście gdzie tylko do ruszenia wykorzystuję dwa silniki zasięg jest na poziomie 23 km.

Z tego co pisałeś masz baterię 36V 15Ah o ile dobrze zrozumiałem, czyli powiedzmy że 0.54 kWh.
Dawało by to 23 Wh/km przy zasięgu 23 km-zależy jak głęboko rozładowujesz-mierzyłeś ile Wh/km Ci wychodzi?
Z jaką średnią prędkością "śmigasz" po mieście przy tym zasięgu-rozumiem bez pedałowania w ogóle?
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pią 28 Wrz, 2012   

No tyle miały jak były nowe. Ostatnio mierzyłem ile wessają w siebie akusy po pełnym rozładowaniu i wyszło mi niecałe 12Ah. Myślę że to całkiem niezły wynik jak na koniec drugiego sezonu tych akumulatorów. Robię co miesiąc jakieś 400-500 km na rowerze w sezonie.

Co do ilości zużytej energii to nie pamiętam dokładnie, ale chyba było to ok. 200~250 Wh.
Musiał bym znowu wyjechać cały akumulator i spisać wynik. Może jutro się przejadę.

Zwykle śmigam ile fabryka dała czyli jakieś 36-38km/h.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012   

Dokładne pomiary mnie trochę niepokoją. Przy takich obciążeniach chwilowych (44A) i ciągłych (15-20A) pojemność akumulatora dość szybko spada. Jeszcze jakiś miesiąc temu, jak pisałem wcześniej akumulatory pobrały niecałe 12Ah, teraz już tylko 10,4Ah i 409Wh.
Podczas jazdy oddały 10,2Ah i 350Wh. Dystans jaki udało mi się przejechać to 20km.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012   

Do takich pomiarów trzeba uwzględniać temperaturę (też nocną na postoju).
Do tego człowiek się szybko do dobrego przyzwyczaja i coraz więcej gazu dodaje zapominając o tym fakcie, a większy chwilowy pobór prądu, to mniejszy w sumie zasięg.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2013   

Mały update...











- Udało się znaleźć sposób na dołożenie jeszcze jednego akumulatora :)
- Wymieniony jeden sterownik, obecnie oba silniki pracują jednocześnie. ( Sterowniki z kitów: http://www.maxev.pl/p84,silnik.html )
- Wymieniony przedni widelec ( skok 100mm ).
- Wymienione szprychy ( dorabiane motorowerowe 2,5 mm od: http://www.bartnik.bigduo.pl/ ) , obręcze ( http://cyclosport.pl/obre...k-559-x-19.html ) i opony ( http://www.twomark.com.pl...t-track,p,25872 ). Zaplatanie samodzielne na 1 krzyż. Otwory pod nyple rozwiercane.
- Dodany rozłącznik akumulatora "od Żuka".
- Stopka, i kilka innych pierdółek
- Dodany "Komputer pokładowy" konstrukcji Kolegi: http://forum.arbiter.pl/p...wprofile&u=1319 - o tym później dokładnie opiszę.

Osiągi:
- Prędkość max.: 50 km/h
- Moc szczytowa: 2500W
- Max prąd: 57A
- Prąd ciągły: ok. 20A
- Pojemność akumulatorów przy jeździe na maksa: 7Ah
- Pojemność przy spokojnej jeździe 25 km/h: 8-8,5Ah
- Przyspieszenie... cieszy banana :)
Filmik z kręcenia "na sucho": https://www.youtube.com/watch?v=NWoowaOU6Lg
Jak skombinuję małą kamerkę to nakręcę filmik z jazdy.

Przed zimą sprawdzałem jaką pojemność mają te 3 akumulatory po zeszłorocznym katowaniu prądami do 45A. Przy rozładowaniu prądem 3,5A miały jeszcze 12,7Ah więc nie jest tak źle z nimi. Zobaczymy co będzie po tym sezonie.

Umiejscowienie sterowników daje im niezłe chłodzenie. Ostatnio przy temperaturze ok. 10 stopni C, jechałem na maksa ( 45-50km/h ) 5km i po zatrzymaniu sterowniki były zimne, tylni silnik leciutko ciepły, przedni zimny. Wejścia przewodów do sterowników uszczelniłem dodatkowo sylikonem.

Manetki do sterowania i panele: http://www.maxev.pl/k2,ze...,bestmotor.html spokojnie dają się łączyć równolegle do sterowania dwoma silnikami.

Wnioski:
- Przyspieszenie jest super.
- Prędkość moim zdaniem duża jak na rower.
- Brakuje amortyzacji z tyłu.
- Trzeba uważać na dziury bo już jedną oponę załatwiłem na dobrej poczciwej Polskiej wyrwie.
- Waga vs. Wydajność akumulatorów... szkoda gadać. Trzeba powoli przesiadać się na li-po. Mój pakiet pb waży 16kg, a energii ma w sobie tyle co 2 kg li-po.
- Zużycie energii w rozwiązaniu 2x2 jest duże z racji tego, że nawet jak się jedzie 24-25km/h ( moc pobierana 250-300W ) to wystarczy lekkie wzniesienie, podmuch wiatru i już zasysa 1000-1200W.
- Przedni silnik zaczyna skrzypieć przy >35km/h - podejrzewam łożyska i małą ilość smaru. ( ostatnio miałem przyjemność zajrzenia do przekładniowego bafanga: http://szbaf.com/product.asp?id=10 i ilość smaru jest w nim ze 4x większa niż w moim GM)
- Po zeszłym sezonie ( jazda z prędkościami 40km/h i 1500W mocy szczytowej ) rozbierałem silniki i sprawdzałem stan zębatek. Na oko nie było widać żadnego zużycia.
- Po przejechaniu ponad 250km z nowymi szprychami 2,5mm nic się nie dzieje.

Komputer pokładowy:
W całości robiony przez kolegę: http://forum.arbiter.pl/p...wprofile&u=1319
Tak ma wyglądać wyświetlacz w wersji docelowej:

Oprócz standardowych funkcji pomiarów parametrów prądu, prędkości i zużycia baterii, ma mieć funkcję ograniczania parametrów:
- Prąd max
- Prędkość max
- Napięcie
- Moc max
Ograniczenie jest realizowane na zasadzie:
- manetka, czujnik pas są podłączone do komputerka, a dopiero z niego wychodzi podłączenie na manetkę do sterownika. Komputerek jest podłączony z czujnikiem prądowym na przewodach zasilających i odczytuje sobie parametry prądu i tak steruje napięciem podawanym na manetkę sterownika ( napięcie od 0-5V ) aby parametry nie były przekraczane. Generalnie komputerek już mniej-więcej działa ( odczytuje i zapisuje parametry ), ale nad algorytmami ograniczeń jeszcze pracujemy.


Komputerek ma mieć funkcje tempomatu, "inteligentnego PAS", i wyjście na przycisk do szybkiej zmiany trybu jazdy np:
Tryb 1
- Bez ograniczeń
Tryb 2
- Ograniczenie prądowe
- Ograniczenie prędkościowe
- Manetka nieaktywna
- Pas aktywny
Tryb 3
...
Każdy z trybów można zaprogramować według własnych potrzeb.
Pewnie zmienimy wyświetlacz na: czarne tło, litery żółte bo na tym niebieskim słabo widać.
Jak już dopracujemy Komputerek ( tzn. tak żeby działał w podstawowych funkcjach ) to uruchomi się dla niego osobny temat.

No to by było na tyle...
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013   

No no .... zaskakujesz :)
Widzę, że przemalowałeś GM ? ;)
 
 
highend 
stażysta
Leaf Driver



Wiek: 47
Dołączył: 04 Cze 2012
Posty: 187
Skąd: BIELSKO-BIAŁA/TYCHY
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013   

bardzo fajnie się prezentuje :)
a siedzenie okrakiem przypomina... jazdę na koniu? ;)
btw. może ktoś skonstruuje konia elektrycznego :) haha ;)
_________________
electrique.pl - www.electrique.pl
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013   

Cytat:
Widzę, że przemalowałeś GM ?

Tak... Stwierdziłem że ujednolicę trochę design, tym bardziej że amortyzator też czarny.

Cytat:
a siedzenie okrakiem przypomina... jazdę na koniu?

Nie wiem, nie jeździłem nigdy na koniu :P Początkowo myślałem że takie szerokie osłony będą przeszkadzały, ale nie jest źle. Trzeba się przyzwyczaić.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group