To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie.
Anonymous - Nie 09 Paź, 2011 Temat postu: Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie. Witam, tak sobie czytałem o stratach energii na pokonanie oporu powietrza. Duże straty są na chłodzenie silnika, klimy i w wypadku Priusa chłodzenie przetwornicy. Gdyby całkowicie zamknąc przepływ powietrza w komorze silnika i uporządkować przepływ pod spodem auta (robiono już taki eksperyment na tym modelu Priusa co mam ja, zysk ok 7%, ja mam już przygotowane ładne panele od Audi). Całkowite zamknięcie przepływu grozi zagotowaniem sie płynów chłodzacych. A gdyby przekierować te płyny do chłodnicy zbudowanej z ogniw peltiera i uzyskiwać prąd do ładowania akumulatora? Nie znam dokładnie tematu, ale chyba kupię jedno ogniwo i poeksperymentuję z gorąca wodą. Zysk byłby ogromny, podobno przepływ powietrza w komorze silnika powoduje ok 20-30% straty energii. A tu jeszcze możemy uzyskać prąd ładowania. Kolejne ogniwa mozna by zamontować na kolektorze wydechowym.
Pozdrawiam
Wiesiek
MixhaL - Nie 09 Paź, 2011
Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie.
Anonymous - Nie 09 Paź, 2011
MixhaL napisał/a: | Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie. |
Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu). Tak, chyba z drugiej strony ogniwa byłoby cieplej? Możnaby radiator np. aluminiowy umieścic wzdłuż strug powietrza pod spodem samochodu. Właśnie zakupiłem jeden moduł, jak otrzymam zrobie testy. Najłatwiej z gorąca wodą, czas chłodzenia itp.
Wiesiek
maniakev2 - Nie 09 Paź, 2011
Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe
Anonymous - Nie 09 Paź, 2011
maniakev2 napisał/a: | Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe |
To tez ciekawe, trudnośc polega też na tym, że mam trzy chłodnice (w zasadzie jedna- skraplacz klimy)
czarodziej - Pią 14 Paź, 2011
Ogniwa Peltiera to swego rodzaju pompa cieplna. Pobiera ciepło z jednej strony i przesyła na drugą. Do pracy potrzebuje jednak prądu i to sporego. Zastosowanie jedynie tam gdzie trzeba szybko coś schłodzić, podkrecone komputery, przenośne lodówki. W samochodzie nie wydoli, musiałbyś mieć ich kilkadziesiąt, a i tak bez dużego radiatora by się nie obeszło.
Nostusek - Wto 18 Paź, 2011
rudzik6 napisał/a: | Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu). |
Wytworzenie prądu z ciepła jak dotąd jest nie wykonalne lub totalnie nieekonomiczne bo sprawność takich urządzeń sięga do max 2%.... czysta fizyka....
|
|
|