To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - ładowarka

starszy - Śro 23 Lut, 2022

oj chłopy coś z czytaniem nie najlepiej

Cytat:
To oznacza, ze masz baterię z mocno rozjechanymi sekcjami, albo ładowarkę ze zbyt niskim napięciem.


starszy napisał/a:
Sprawdziłem napięcie na wyjściu ładowarki i ono wskazuje 41,6 czyli nie daje 42V

Cytat:
A jakie napięcie na wyjściu ma ta nowa ładowarka?


i właśnie chciałem się powtórnie zapytać czy ta ładowarka ( przecież stara 4 lata ) i przy tym mocno się grzejąca może być nie do uratowania?

zeeltom - Śro 23 Lut, 2022

Nie bardzo rozumiem. Masz dwa pakiety i ładujesz oba tą samą ładowarką z napięciem 41,6V i stary pakiet ładuje się do 41,14 a nowy 40,6V? W innym miejscu piszesz, że woltomierz pokazywał 42V.
Każda ładowarka się grzeje. Nawet te z wiatraczkiem. Pytanie do jakiej temperatury?

starszy - Śro 23 Lut, 2022

jeszcze raz, ładowarka pokazuje na wyjściu 41,16V
i moje pytanie czy można jej używać mimo że nie pokazuje 42V na wyjściu.
akumulatory w bidonie mam dwa, oba o takich samych parametrach 10S6P na 60 ogniwach 36V,
starszy pakiet ładuje do 41,16V a nowy podładowałem do 39,6V. Odłączyłem i dzisiaj sprawdziłem miała 40,8V i nie wiem czy muszę zmieniać ładowarkę na nową która by miała na wyjściu 42V czy ładować oba pakiety tą starą ładowarką mimo że nie daje 42V ?

zeeltom - Czw 24 Lut, 2022

Niektórzy z premedytacją ładują pakietu do 80-90% pełnego napięcia twierdząc, że wydłuży to żywotność pakietu. Może i jest w tym trochę racji. Niestety, takie ładowanie nie spowoduje wyrównania pakietu przez BMS i konieczne wtedy jest sprawdzanie napięcia pięter i ich ręczne wyrównywanie co jakiś czas. Ja osobiście ładował bym pakiety ładowarką z napięciem minimum 42V lub nieco większym. W innym przypadku MUSISZ sprawdzać ręcznie napięcia na każdym piętrze z osobna. Jeśli tego nie będziesz robił, to na 100% pakiet ci się rozjedzie. Nie ma 100% identycznych ogniw w żadnym pakiecie, nawet z jednej serii, od jednego producenta i z tego samego dnia produkcji. Minimalne różnice pojemności i RW będą zawsze powodowały różne różnice w naładowaniu całego pakietu a w konsekwencji rozjazd całości. Jedyną radą jest ładowanie całości napięciem nieco większym od progu zadziałania wyrównywania przez BMS. A to napięcie jest zależne od samego BMS. Dlatego pisałem o sprawdzeniu progu zadziałania BMS zasilaczem regulowanym z pomiarem prądu. Dając ładowarkę o nieco wyższym napięciu masz pewność, że nastąpi balansowanie pakietu. Przy napięciu niższym balansowania nie będzie i pakiet będzie się z czasem rozjeżdżał.
borsuk - Czw 24 Lut, 2022

zeeltom napisał/a:
Niektórzy z premedytacją ładują pakietu do 80-90% pełnego napięcia twierdząc, że wydłuży to żywotność pakietu. Może i jest w tym trochę racji. Niestety, takie ładowanie nie spowoduje wyrównania pakietu przez BMS

I tu zgadzam się całkowicie z przedmówcą :smile:
Twoja ładowarka daje 41,6V (41,16 to pomyłka) i warto spróbować z ładowarką o wyższym napięciu. Po kilku ładowaniach przekonasz się, czy winne było zbyt niskie napiecie, czy rozjazd napięć sekcji (segmentów) jest zbyt duży, aby wyrównac go balansowaniem (z balansowaniem przez BMSy bywa różnie, kiedyś bawiłem się w testy balansowania i możliwości BMSów w tym zakresie są przez użytkowników mocno przeceniane).

zeeltom - Czw 24 Lut, 2022

Tu bym się nie do końca zgodził. Wiadomo, że jak będzie duży rozjazd, to BMS nie wyrówna tego po jednym, czy kilku ładowniach. Jak pisałem wcześniej może wymagać to nawet kilkunastu, czy więcej cykli. O ile ogniwa nie są uszkodzone, to prędzej, czy później pakiet się wyrówna. Lepiej wtedy porównać napięcia każdego piętra i zewnętrznym zasilaczem wyrównać wstępnie te najbardziej rozjechane piętra, a resztę zrobi już BMS. Mam pakiet 10S20P i balanser 60 mA. Już 2 lata mija i jakoś to daje radę. Z tym, że ładuję do pełna pakiet po każdej jeździe. Czy to jest 2 km, czy 20 km.
starszy - Czw 24 Lut, 2022

Dziękuję panowie za wyjaśnienia. Nie mam takiej możliwości ani wiedzy żeby ogarnąć te pomiary. Mam pytanie ,jak rozumiem potrzebna jest ładowarka która da większe napięcie czyli jaka? Proszę o podpowiedź
zeeltom - Czw 24 Lut, 2022

Minimum 42V. Może być nieco więcej, bo BMS powinien zablokować ładowanie do wyższego napięcia. Dane katalogowe podają zazwyczaj maksymalne napięcie dla ogniw li-ion 4,25V
starszy - Czw 24 Lut, 2022

a może jakiś link do zakupu
Cytat:
Dane katalogowe podają zazwyczaj maksymalne napięcie dla ogniw li-ion 4,25V

zeeltom - Czw 24 Lut, 2022

Tak się nie da. Sprzedawca musi zmierzyć napięcie ładowarki przed wysyłką. Bo to, że na obudowie jest napis 42V nie oznacza, że konkretnie to jest te 42V. Kupowałem kiedyś kilka ładowarek od jednego sprzedawcy i miały rozrzut ponad 0,5V.
WojtekErnest - Pią 25 Lut, 2022

Naladuj oba bidony na max i laduj dalej 1 godz mima palenia sie zielonej diody.
Odstaw na 2 dni. Zmierz napiecie obu. Jeśli bedzie mial ponizej 41,3 V należy rozebrac bidon i zmierzyć sekcje.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group