To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria batavus/sparta ION 36V nta2783 - regeneracja

kris85 - Wto 18 Paź, 2022
Temat postu: Bateria batavus/sparta ION 36V nta2783 - regeneracja
Witam. Posiadam rower batavus model socorro easy na systemie ION, bateria 36V 10Ah. Bateria jest już trochę słaba, zastanawiam się nad jej regeneracją. Siedzą w niej nietypowe ogniwa w kształcie sześcianu w ilości 10 szt. Brak jest klasycznego BMS z kablami idącymi do każdej sekcji ogniw, tylko są jakieś, nie wiem jak to prawidłowo nazwać, "pasywne balansery" między ogniwami. Elektronika być może w środku baterii jest też jakąś częścią kontrolera. Ogniwa trzymają już średnio, myślałem nad ich wymianą. Problemem będzie dostęp do takich ogniw, chciałem więc zapytać, czy ktoś pomyślnie zregenerował tą baterię na 18650 ? Trzeba zostawić te płytki, ponieważ wpięte są one do tego BMS-a/ kontrolera na początku pakietu, od B- zaczynając do końca pakietu, na B+ kończąc. Wygląda na to, że wspomniane wyżej sześciany muszą być ogniwami li-ion, ładowarka ma bodajże 41,2 czy 41,6V, czyli blisko 42V (nie pamiętam dokładnie, nie jestem w tym momencie przy ładowarce).
Wg mnie powinna ta bateria działać po zastosowaniu na 18650, tylko czy nie pojawią się po dłuższym czasie eksploatacji jakieś problemy, coś się zablokuje, uszkodzi itp ? Wtedy pojawią się dodatkowe koszty, pewnie nie małe ze względu na system ION. Jeśli ktoś zastosował ogniwa 18650 do tej baterii, chętnie wysłucham rad i spostrzeżeń. Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa. Link: https://reprofietsaccu.nl/prijzen-accus/accel/ (model 29110BB2, możliwość przebudowy: nie).

zeeltom - Śro 19 Paź, 2022

Co jest podpięte do tych sześciu pinów w baterii? Jeśli leci tam komunikacja, to będzie problem z podmianą ogniw.
WojtekErnest - Śro 19 Paź, 2022

"Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa. Link:https://reprofietsaccu.nl/prijzen-accus/accel/(model 29110BB2, możliwość przebudowy: nie)."
Nie jest dziwne. Wiele firmowych rowerów tak ma ze po podmiane, blokuje się TRWALE system nadzoru aku. Taka operacja aktywacji tylko w serwisie firmowym.

zeeltom - Śro 19 Paź, 2022

No to nie pozostaje nic innego, jak wymiana kontrolera na "normalny" a wtedy każda bateria przypasuje ;)
nanab - Śro 19 Paź, 2022

kris85 napisał/a:
Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa.

Pewnie po prostu nie chce im się rzeźbić z przeróbka na normalne cylindryczne

Ja bym spróbował przeróbki na sapera bez odłączania starych ogniw przed podłączeniem nowych

kris85 - Śro 19 Paź, 2022

Nie rozumiem, co ma komunikacja do możliwości podmiany ogniw ? Bionx też ma komunikację, ogniwa można podmieniać, Gazelle innergy też ma komunikację, ogniwa można podmieniać.
Faktycznie, jakaś komunikacja "leci" po tym złączu, ale nie wiem co to jest, może 1-wire, może smbus, a może jeszcze jakiś inny wymysł produkcji ION ? Napięcia pakietu nie ma na tych pinach, więc nie można podłączyć np. zewnętrznego obciążenia żeby zbadać baterię. Zapomniałem dodać, że spróbowałem odłączyć pakiet od elektroniki w celu podłączenia pod pakiet obciążenia aktywnego i nic mi się nie zablokowało.
Naładowałem baterię do pełna za pomocą fabrycznej ładowarki z podpiętą elektroniką.
Odłączyłem elektronikę: najpierw gruby czerwony/plus (idzie od B+ do płytki przez bezpiecznik), następnie pierwsza para cienkich kabli (czerwony i czarny) idące do ostatniego z tych balancerów (na ostatnim ogniwie, B+), następnie druga para cienkich kabli (czerwony i czarny) idące do pierwszego balancera (na pierwszym ogniwie, B-) i na końcu kabel gruby czarny idący do B-.
Przetestowałem pakiet na obciążeniu aktywnym, rozładowane ogniwa podłączyłem do elektroniki w kolejności odwrotnej niż odłączałem i podłączyłem pod ładowarkę. Bateria się naładowała, nic się nie zablokowało, działa w rowerze, żadnych błędów.

Wymiana kontrolera na normalny wiąże się z rozbieraniem silnika, zniknie cały urok pracy systemu ion, silnik może się stać słaby i głośny. Przerobiłem kiedyś spartę z silnikiem ion na zewnętrzny kontroler, to był ten wynalazek z baterią "banan" 24V i podniosłem napięcie na 36V z przeróbką na li-ion, ten chodził po przeróbce dobrze i w miarę cicho. Następnie przerobiłem jakąś inną spartę, oryginalnie była 36V i li-ion, kontroler był uszkodzony, nie szło takiego dostać, wstawiłem dwa różne kontrolery, na każdym było głośno i słabo.

Może faktycznie holendrom nie chce się grzebać z wstawianiem cylindrycznych ogniw, na "sapera" chyba nie będzie konieczne, skoro nie zablokowałem elektroniki odłączając oryginalny pakiet.

r2d2 - Czw 20 Paź, 2022

Takie usługi w krajach benelux'u mogą być nieopłacalne po prostu. Trochę zabawy z tym jednak jest. Łatwiej może sprzedać nówkę z chin i sobie przyciąć.
Ja spotkałem się z holenderką gdzie w ogóle oprócz plusa i minusa z BMS'a baterii nic więcej nie było potrzebne choć były w niej jakieś dodatkowe styki.
Pozdro.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group