ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria batavus/sparta ION 36V nta2783 - regeneracja
Autor Wiadomość
kris85 
początkujący


Wiek: 37
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 33
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Wto 18 Paź, 2022   Bateria batavus/sparta ION 36V nta2783 - regeneracja

Witam. Posiadam rower batavus model socorro easy na systemie ION, bateria 36V 10Ah. Bateria jest już trochę słaba, zastanawiam się nad jej regeneracją. Siedzą w niej nietypowe ogniwa w kształcie sześcianu w ilości 10 szt. Brak jest klasycznego BMS z kablami idącymi do każdej sekcji ogniw, tylko są jakieś, nie wiem jak to prawidłowo nazwać, "pasywne balansery" między ogniwami. Elektronika być może w środku baterii jest też jakąś częścią kontrolera. Ogniwa trzymają już średnio, myślałem nad ich wymianą. Problemem będzie dostęp do takich ogniw, chciałem więc zapytać, czy ktoś pomyślnie zregenerował tą baterię na 18650 ? Trzeba zostawić te płytki, ponieważ wpięte są one do tego BMS-a/ kontrolera na początku pakietu, od B- zaczynając do końca pakietu, na B+ kończąc. Wygląda na to, że wspomniane wyżej sześciany muszą być ogniwami li-ion, ładowarka ma bodajże 41,2 czy 41,6V, czyli blisko 42V (nie pamiętam dokładnie, nie jestem w tym momencie przy ładowarce).
Wg mnie powinna ta bateria działać po zastosowaniu na 18650, tylko czy nie pojawią się po dłuższym czasie eksploatacji jakieś problemy, coś się zablokuje, uszkodzi itp ? Wtedy pojawią się dodatkowe koszty, pewnie nie małe ze względu na system ION. Jeśli ktoś zastosował ogniwa 18650 do tej baterii, chętnie wysłucham rad i spostrzeżeń. Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa. Link: https://reprofietsaccu.nl/prijzen-accus/accel/ (model 29110BB2, możliwość przebudowy: nie).

1666108986036.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 70 raz(y) 2,43 MB

1666108986043.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 62 raz(y) 2,89 MB

1666108986053.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 56 raz(y) 2,92 MB

1666108986062.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 50 raz(y) 2,56 MB

1666108986095.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 54 raz(y) 3,02 MB

1666108986120.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 60 raz(y) 2,86 MB

 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 799
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 19 Paź, 2022   

Co jest podpięte do tych sześciu pinów w baterii? Jeśli leci tam komunikacja, to będzie problem z podmianą ogniw.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 19 Paź, 2022   

"Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa. Link:https://reprofietsaccu.nl/prijzen-accus/accel/(model 29110BB2, możliwość przebudowy: nie)."
Nie jest dziwne. Wiele firmowych rowerów tak ma ze po podmiane, blokuje się TRWALE system nadzoru aku. Taka operacja aktywacji tylko w serwisie firmowym.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 799
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Śro 19 Paź, 2022   

No to nie pozostaje nic innego, jak wymiana kontrolera na "normalny" a wtedy każda bateria przypasuje ;)
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 19 Paź, 2022   

kris85 napisał/a:
Dziwne jest to, że nawet holendrzy na swoich stronach oferujących regenerację baterii piszą o tej baterii, że regeneracja tego typu baterii nie jest możliwa.

Pewnie po prostu nie chce im się rzeźbić z przeróbka na normalne cylindryczne

Ja bym spróbował przeróbki na sapera bez odłączania starych ogniw przed podłączeniem nowych
 
 
kris85 
początkujący


Wiek: 37
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 33
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: Śro 19 Paź, 2022   

Nie rozumiem, co ma komunikacja do możliwości podmiany ogniw ? Bionx też ma komunikację, ogniwa można podmieniać, Gazelle innergy też ma komunikację, ogniwa można podmieniać.
Faktycznie, jakaś komunikacja "leci" po tym złączu, ale nie wiem co to jest, może 1-wire, może smbus, a może jeszcze jakiś inny wymysł produkcji ION ? Napięcia pakietu nie ma na tych pinach, więc nie można podłączyć np. zewnętrznego obciążenia żeby zbadać baterię. Zapomniałem dodać, że spróbowałem odłączyć pakiet od elektroniki w celu podłączenia pod pakiet obciążenia aktywnego i nic mi się nie zablokowało.
Naładowałem baterię do pełna za pomocą fabrycznej ładowarki z podpiętą elektroniką.
Odłączyłem elektronikę: najpierw gruby czerwony/plus (idzie od B+ do płytki przez bezpiecznik), następnie pierwsza para cienkich kabli (czerwony i czarny) idące do ostatniego z tych balancerów (na ostatnim ogniwie, B+), następnie druga para cienkich kabli (czerwony i czarny) idące do pierwszego balancera (na pierwszym ogniwie, B-) i na końcu kabel gruby czarny idący do B-.
Przetestowałem pakiet na obciążeniu aktywnym, rozładowane ogniwa podłączyłem do elektroniki w kolejności odwrotnej niż odłączałem i podłączyłem pod ładowarkę. Bateria się naładowała, nic się nie zablokowało, działa w rowerze, żadnych błędów.

Wymiana kontrolera na normalny wiąże się z rozbieraniem silnika, zniknie cały urok pracy systemu ion, silnik może się stać słaby i głośny. Przerobiłem kiedyś spartę z silnikiem ion na zewnętrzny kontroler, to był ten wynalazek z baterią "banan" 24V i podniosłem napięcie na 36V z przeróbką na li-ion, ten chodził po przeróbce dobrze i w miarę cicho. Następnie przerobiłem jakąś inną spartę, oryginalnie była 36V i li-ion, kontroler był uszkodzony, nie szło takiego dostać, wstawiłem dwa różne kontrolery, na każdym było głośno i słabo.

Może faktycznie holendrom nie chce się grzebać z wstawianiem cylindrycznych ogniw, na "sapera" chyba nie będzie konieczne, skoro nie zablokowałem elektroniki odłączając oryginalny pakiet.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 669
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 20 Paź, 2022   

Takie usługi w krajach benelux'u mogą być nieopłacalne po prostu. Trochę zabawy z tym jednak jest. Łatwiej może sprzedać nówkę z chin i sobie przyciąć.
Ja spotkałem się z holenderką gdzie w ogóle oprócz plusa i minusa z BMS'a baterii nic więcej nie było potrzebne choć były w niej jakieś dodatkowe styki.
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group