To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Unipolarne sterowanie 3 fazowych silników BLDC a 0 fazy

Anonymous - Czw 07 Cze, 2012

tomasz_kombi napisał/a:
Z tej diody już raczej zrezygnowali (w mojej baterii jej nie było) tłumacząc wprowadzeniem zmian w sterowniku.

A to ciekawe-tak czy inaczej warto wiedzieć i to sprawdzić w swoim zestawie.

Gdzie można by znaleźć jak ten ozdysk jest realizowany (komutowany)?

Bo zakładam że to nie jakiś zawansowany system, skoro tak mało wydajny-zresztą nie ma szans w krótkim czasie do acu nie wiadomo ile energii władować, bo byłoby to kosztem skrócenia życia baterii, gdyby była potraktowana zbyt dużym prądem.

W tym wątku sterowanie DVD-ROMu rozpracowuje się-co powiecie na takie bipolarne sterowanie-to chyba pełnokrokowe jest...
Papierowy silnik na pierszy rzut oka mi działa i wiem co na Hallach powinno być...
Ale to już wykracza poza ten wątek...
Może w innym coś konkretnego o szczegółach odzysku energii w tych BLDC HBS by popisać, chyb że juz było to też dajcie znać.
A tutaj wspomniany papierowy silnik DVDROM i rozpracowane wyprowadzenia dla dociekliwych:
DVD-ROM BLDC sterowanie bipolarne

Dzięki za pomoc w rozgryzieniu tego HBS'a ;)

Anonymous - Sob 09 Cze, 2012

odzysk energi w najlepszych sprzetach akumulatorowych o jakich słyszałem był na poziomie 17% .sprawa inaczej wygląda po założeniu super kondensatorów zamiast akumulatorów lub miedzy nimi a silnikiem.
Anonymous - Nie 10 Cze, 2012

Podobno nie da się sterować silnikiem BLDC bez sterownika.... a mi się udało - jak widać na filmie :D


DVD ROM BLDC motor manual driving in bipolar mode


Miernik pokazuje napięcie pierwszego czujnika Halla w mV , bo są tam analogowe i trzeba było je przez opornik ok. 460 omów zasilić 5V, ale ładnie widać jaki biegun kiedy jest nad tym czujnikiem ;)
<-100mA - N
>100mA - S
+- 50mA - neturalny - obydwie cewki na lewo i prawo od niego są załączone SN lub NS...
Stestować czy i jak działa BLDC nie jest tak trudno...

Więc, oprócz elektronicznego będę miał też chyba.... mechaniczny sterownik silnika BLDC... ze szczotkami ...na korbkę :D

nazir2810 napisał/a:
odzysk energi w najlepszych sprzetach akumulatorowych o jakich słyszałem był na poziomie 17%

A wiesz może ile kWh taki superkondensator jest w stanie zmieścić?
Zresztą ceny są kosmiczne i ich waga spora-będę gromadził energię za pomocą FES, tylko właśnie jeszcze potrzebuję jak najwięcej dowiedzieć się jak te sterowniki sterują odzyskiem energii,
bo to oczywiste że nie mają szans sensownie działać jak nie mają gdzie chwilowo zbuforować energii i później na spokojnie ładować aku, albo zasilić nią silnik ponownie ...
No i oczywiście od ukształtowania terenu i stylu jazdy będzie zależeć-czy często w trakcie jazdy trzeba wyhamowywać prawie do zera i rozpędzać się...
Więc znowu-to musi być dopasowane do potrzeb aby coś z tego wycisnąć ;)

Anonymous - Nie 10 Cze, 2012

jak maja byc szczotki to po co takie kombinacje ,mozna odrazu szczotkowego silnika użyć. a na temat odzysku to widzialem filmik , ze koles miał druga manetke w lewej rączce ,taką samą jak masz do dodawania "gazu" i w miare potrzeb hamowania zwiększał pobór prądu z silnika . miał jakis przełacznik jeszcze do hamowania i do jazdy .na temat super kondensatorów wiem niewiele ale technologia idzie do przodu :D a z silnikiem jak chcesz kombinowac bldc to zamiast hala użyć 3 tyrystorów czy triaków i magnesik by otwierał bramke w odpowiednim momencie albo drucik niech uderza w drucik i zamyka obwód żeby włączyć tranzystor. hehehe
Anonymous - Nie 10 Cze, 2012

Kolego nazir2810 sugeruję zmienić przeglądarkę, albo zainstalować jakąś nakładkę sprawdzającą ortografię. To nie forum dla przedszkolaków.
"chamowanie", "udeża" to nie są polskie słowa.
Nie zaniżajmy poziomu forum przez wstawianie takich "byków".

Anonymous - Nie 10 Cze, 2012

jestes polonista? dziekuje za rady !! tu nie szkola 1mi wstawisz?:D
Anonymous - Pon 11 Cze, 2012

Na szczęście należę jeszcze do pokolenia tych co zdali maturę bez ściąg w liceum matematyczno-fizycznym i nie potrzebuję tłumacza z języka polskiego-najprościej wyedytuj tego posta i po sprawie, bo fakt pozostawiać dla potomności takie kwiatki to trochu kiepsko wygląda ;)
nazir2810 napisał/a:
jak mają być szczotki to po co takie kombinacje ,można od razu szczotkowego silnika użyć.


Szczotki mogą być, ale tylko awaryjnie i nie w silniku a na zewnątrz-dlatego oczywiście BLDC normalnie sterowany elektronicznie-a jak w trasie sterownik zawiedzie to awaryjnie sterowany zewnętrznymi szczotkami kręconymi małym silnikiem DC-lepsze to niż pedałowanie i wdrapać się na górkę wystarczy ;)

Dwie manetki do gazu to przesada-wystarczy jedna, ale pracująca do przodu i do tyłu, z pozycją neutralną-w praktyce jeden analogowy czujnik Halla z magnesem S i N.
I to raczej sterowanie kciukiem-bo na rowerze totalnie niewygodne są obracające się pod reką i obciążeniem uchwyty podczas jazdy na stojąco, czy podczas skręcania.

Jak już wiadomo jak obsługiwać analogowe czujniki Halla to bez większych problemów można sobie fajną manetkę czy pedał zrobić-np. odchylany do tyłu i wtedy hamowanie silnikiem z odzyskiem-w praktyce rozpędzanie FES albo grzanie wnętrza pojazdu w chłodne dni ;)

To nie jest jakiś wielki problem policzyć ile mniej więcej ma kWh pędzący z prędkością 50km/h "bolid" o masie 100kg w chwili pokonywania różnicy wzniesień kilkadziesiąt metrów-wtedy wiadomo ile można maksymalnie zyskać kWh jeśli trzeba będzie zwolnić przy zjeździe aby nie przekroczyć 50km/h albo co gorsze wyhamować prawie do 10km/h czy do 0km/h przed światłami.

Możliwości jest wiele sprawa wymaga tylko zrozumienia sensownego komutowania silnika BLDC do odzysku i odpowiedniego doboru mocy silników (również tego do odzysku napędzający FES) w zależności od całkowitej masy pojazdu-niezbędna spora nadwyżka mocy silnika do odzysku.
W zasadzie to chyba 3y fazowy mostek prostowniczy w przypadku tych BLDC załatwia temat.
Ciekawe czy ten by działał z tymi BLDC-trzeba to potestować:
3 fazowy mostek prostowniczy
Pozostaje tylko kwestia nie przeładowania acu podczas odzysku, ale to PWM bazujący na pomiarze napięcia i prądu ładowania z FES do acu załatwi temat.
Tak czy inaczej inteligentny prostownik do ładowania acu jest niezbędny i to najlepiej osobny dla każdego acu, więc jak się wytrawi jedną płytkę wiecej dla FES albo nawet zwykłego BLDC to nie problem, bo i tak acu trzeba ładować, wiec w sumie tymi samymi układami można kontrolować proces ładowania z gniazdka i podczas odzysku energii.

CDROM motor as a genarator

W sumie jak podłączyłem diodę do uzwojenia A1 i A2 mojego testowego BLDC z DVDROM to też napięcie było i z tego co widziałem w półmostkach H dwie diody służą do wyhamowywania silnika i odzysku, więc klucz to sensowny układ sterujący samym procesem ładowania, dlatego już wcześniej na elektrodzie w wątkach ładowania kwasowych acu temat rozpoznałem ;)

Ale to już chyba inny temat, bo w zasadzie kwestia 0 wej fazy się wyjasniła- w praktyce nie będzie potrzebna, ale sterownik i tak będzie na 4y kabelki zaprojektowany, tak aby unipolarnie też dało się zasilić BLDC z odpowiednimi wyprowadzeniami.

Anonymous - Pon 11 Cze, 2012

nazir2810 napisał/a:
jestes polonista? dziekuje za rady !! tu nie szkola 1mi wstawisz?:D

Tu nie szkoła, ale wymagamy poprawnej polszczyzny. Jak się nie podoba taki wymóg, możesz tu nie pisać.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group