To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Czy warto wymienić sterownik ?

Ramer - Pią 29 Cze, 2012
Temat postu: Czy warto wymienić sterownik ?
Witam.
Są do kupienia różne sterowniki
Przykładowo linki do aukcji jednego z forumowiczów:
Sterownik 12 tranzystorów
Sterownik 9 tranzystorów

W rowerze mam sterownik, który jest dużo mniejszy.
Myślę że tylu tranzystorów niema.

Czy zmieniając go na taki jak w podanych aukcjach coś zyskam ?
Silnik mam 500W. Zasilam go 36V LIFEPO4

Czy przyspieszenie będzie lepsze, prędkości osiągnę większe, zakładając wymianę samego sterownika ?

MixhaL - Sob 30 Cze, 2012

Jeżeli chcesz większej prędkości musisz zwiększyć napięcie jeżeli lepszego przyspieszenia potrzebujesz większego natężenia.
tas - Sob 30 Cze, 2012

Więcej tranzystorów to lepiej, bo:
- można znieść większy prąd, bo naraz otwiera się na jedną fazę kilka tranzystorów i ryzyko uszkodzenia się zmniejsza
- mniej się nagrzewa cały sterownik i mniej energii się marnuje - prądy rozkładają się na kilka elementów, które nie grzeją się tak bardzo i nie powodują dalszych strat (rezystancja tranzysotrów nie jest zerowa).

Zazwyczaj więcej tranzystorów mają lepsze sterowniki. Mało tranzystorów to zazwyczaj słabe i proste kontrolery mają (mało elementów więc tanie)

Poza tym nic więcej nie zyskasz.
Musisz kupić sterownik, który przeznaczony jest na napięcie 48V 500W, wtedy osiągniesz większą prędkość maksymalną, ale moment będzie taki sam.
Jeśli kupisz sterownik 36V 800W to prędkość maksymalna będzie taka sama jak teraz, ale zwiększy się moment i przyśpieszenie wzrośnie. No a jak kupisz 48V 800W to będzie i to i to.

Z doborem sterownika jest jeden myk, dam Ci mój przykład. Mam sterownik (tak jak paru moich znajomych 18 tranzystorowy) 60V 1500W, któremu w opisie pisze maksymalny prąd: 50A. Logicznie można przyjąć, że sterownik posiada ograniczenie 1500W, np sterując na silnik 30V sterownik da pełny prąd, ale już przy 50V zmniejszy prąd na 30A. No i właśnie nie :) Żaden ze sterowników nie ogranicza prądu starając się utrzymać w obrębie maksymalnej mocy w Watach. Dochodzi do takiej dziwnej sytuacji, że fabryczny silnik 500W dostaje przy maksymalnym ciągu jakieś 3.6kw :P No i jeszcze by to uszło w praniu, gdyby nie fakt, że bez odpowiedniego przyrządu (jakiś watomierz) nie jest się tego świadomym. A wystarczyłoby mieć w rowerze chiński tani silniczek i mamy rower w ogniu :)

Nostusek - Sob 30 Cze, 2012

Potwierdzam kolego tas, sterowniki zwłaszcza te chińskie z allegro nie limitują prądu. Mam sterownik niby 350W 24V który w teorii powinien oddawać 14,58A na wyjściu. W praktyce wydaje z siebie tyle ile może wyrwać z baterii.. Widziałem już u siebie prąd 28,8A przy zasilaniu z dwóch żelowych akumulatorów. Sądzę że z moich Li-po wyciągnie jeszcze więcej bo mają zdecydowanie sztywniejszą charakterystykę. I właśnie na Li-po zamordowałem swój silnik.. Przegrzał się że aż zadymił...
dagor200 - Pią 30 Lis, 2012

Mam pytanie. Posiadam silnik 24V 250W oraz akumulator 6S lipol 22.2V 5Ah. Na tym akumulatorze przy stałej maks prędkości 23km/h jestem wstanie przejechać dystans 15km. Mam zamiar kupić aku 7S lipol 25,9V 5Ah.
Pytanie czy jeżeli będę jechał ze stałą predkością 23km/h dystans przy tym aku o większym napięciu wzrośnie?
Idąc dalej, jeżeli nie przekraczał bym prędkości 15km/h to czy warto by było kupić jeszcze tańszy i lżejszy aku 5S 18,5V 5Ah? Teoretycznie gdybym jechał 15km/h to nie ważne jaki podłącze wyżej wymieniony aku i tak przejadę podobny dystans?

tas - Pią 30 Lis, 2012

Nie możesz przekraczać pewnej najniższej prędkości, przy której sprawność silnika raptownie spada. Prawdopodobnie dalej zajedziesz jadąc 23km/h niż 15 :P (ja tak mam).
Musisz sprawdzić w dokumentacji silnika, czy sprawność przy zadanym RPM wynosi dalej te 80%, bo jak spada do 60 czy mniej to cała zabawa nie ma sensu ;)

Nie patrz na aku pod kątem prądu i napięcia ale ilości watogodzin w nim zmagazynowanych
Jeśli na akumulatorze 22.5x5=112,5Wh masz dystans 15km, to na aku 25.9x5=129.5Wh przejedziesz dokładnie 15% dalej, czyli 17.2km.

Zresztą masz 7.5Wh/1km - to bardzo dobry wynik. Ja najbardziej optymalnie jak potrafię mam niecałe 9Wh/1km (ale mam górala z bardziej terenowymi oponami)

Szczygiel - Sob 01 Gru, 2012

Tak, to wszystko o czym pisze Tas ma sens. Niemniej zasada sprawność silnika - optymalna prędkość obowiązuje na hamowni. W terenie musimy uwzględniać zasadę wzrostu zużycia energii do prędkości, która rośnie do jej kwadratu (dwa razy wyższa prędkość - cztery razy wyższe zużycie energii). Czyli nie zawsze 20 km/h oznacza gorszy wynik (sprawność napędu) jak jazda z prędkością 30 km/h. Zazwyczaj większa prędkość oznacza większe zużycie energii (opór powietrza).
tas - Sob 01 Gru, 2012

No masz rację. Od dołu ogranicza nas sprawność silnika, od góry ogranicza nas opór powietrza. Tak naprawdę optymalna prędkość jest z góry określona i moim zdaniem dla silników bez przekładni zamyka się w przedziale 20-25km/h (a przynajmniej dla tego co mam )
dagor200 - Sob 01 Gru, 2012

Na sprawność silnika nie mam wpływu. Trudno zmieniać napęd w czasie jazdy. Planuję jazdę w peletonie rowerowych amatorów którzy nie przekraczają 20km/h. Czyli prędkość jest ograniczona.
Założenie prędkość roweru 20km/h, żeby to osiągnąć należy do silnika dostarczyć napięcie 20V prąd 5A . Mam 2 aku jeden 6S 5Ah drugi 7S 5Ah.
Pytanie czy na tych aku osiągne ten sam dystans?
Nie wiem czy moje wyliczenia są prawidłowe ale jeżeli silnik potrzebuje tylko 20V a aku ma 22V to na sterowniku mam stratę 22-20V=2V*5A czyli 10W
przy aku 7S 25V-20=5*5=25W czyli kupując aku 7S mogę nie zyskać na dystansie ponieważ nadmiar energii pójdzie na podgrzanie tranzystorów.
mam już jeden zestaw aku 6S i planuję kupić drugi zestaw tak żebym spokojnie te 60km przejechał. Kupując 7S tracę 200zł, muszę przerobić końcówkę z 5mm na 4mm i jest cięższy za to mam większy power w razie potrzeby.

Anonymous - Nie 02 Gru, 2012

Na silniku BLDC 300W i zaslaniu 48V (żele 4x12V 12Ah) z prędkością 20 km/h przejeżdżam (moja waga 110 kg) około 50 km. Może ci to w czymś pomoże ;)
tas - Nie 02 Gru, 2012

Straty energii na grzanie w sterowniku względnej jakości są małe. Pomijalnie małe. To na pewno nie jest 10% :)
Na aku 6Ah 5s zajedziesz tak samo daleko jak 5s 6Ah bo w obu jest taka sama ilość zmagazynowanej energii (Wh). Sterownik potnie przebieg jak mu będzie potrzebne i z 22V zrobi 20 bez większych strat. Mój "tnie" z 66 na 40 i strat nie zanotowałem żadnych :)

dezmol - Pon 03 Gru, 2012

tas napisał/a:
Na aku 6Ah 5s zajedziesz tak samo daleko jak 5s 6Ah bo w obu jest taka sama ilość zmagazynowanej energii (Wh).


Przecież to ten sam akumulator :D

tas - Pon 03 Gru, 2012

Bleeeee miałem na myśli 5Ah i 6s oraz 6Ah i 5s :)
dagor200 - Pon 03 Gru, 2012

Dzięki tas. Przeglądając internet doczytałem się, że regulacja obrotów jest uzyskiwania przez długość impulsu a nie regulacji napięcia. Czyli na wyjściu regulatora są impulsy. Muszę to jednak sprawdzić. Jest zima można się bawić :)
borsuk - Czw 06 Gru, 2012

dagor200 napisał/a:
... Jest zima można się bawić :)


Można się również pobawić symulatorem silnika i roweru: http://www.ebikes.ca/simulator/
Trzeba poświęcić trochę czasu, ale ułatwia on zrozumienie niektórych problemów.
Liczba modeli silników jest ograniczona, ale można ustawić dowolny kontroler i baterię (custom
controller, custom battery).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group