ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Czy warto wymienić sterownik ?
Autor Wiadomość
Ramer
początkujący


Dołączył: 29 Gru 2010
Posty: 36
Wysłany: Pią 29 Cze, 2012   Czy warto wymienić sterownik ?

Witam.
Są do kupienia różne sterowniki
Przykładowo linki do aukcji jednego z forumowiczów:
Sterownik 12 tranzystorów
Sterownik 9 tranzystorów

W rowerze mam sterownik, który jest dużo mniejszy.
Myślę że tylu tranzystorów niema.

Czy zmieniając go na taki jak w podanych aukcjach coś zyskam ?
Silnik mam 500W. Zasilam go 36V LIFEPO4

Czy przyspieszenie będzie lepsze, prędkości osiągnę większe, zakładając wymianę samego sterownika ?
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Sob 30 Cze, 2012   

Jeżeli chcesz większej prędkości musisz zwiększyć napięcie jeżeli lepszego przyspieszenia potrzebujesz większego natężenia.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 30 Cze, 2012   

Więcej tranzystorów to lepiej, bo:
- można znieść większy prąd, bo naraz otwiera się na jedną fazę kilka tranzystorów i ryzyko uszkodzenia się zmniejsza
- mniej się nagrzewa cały sterownik i mniej energii się marnuje - prądy rozkładają się na kilka elementów, które nie grzeją się tak bardzo i nie powodują dalszych strat (rezystancja tranzysotrów nie jest zerowa).

Zazwyczaj więcej tranzystorów mają lepsze sterowniki. Mało tranzystorów to zazwyczaj słabe i proste kontrolery mają (mało elementów więc tanie)

Poza tym nic więcej nie zyskasz.
Musisz kupić sterownik, który przeznaczony jest na napięcie 48V 500W, wtedy osiągniesz większą prędkość maksymalną, ale moment będzie taki sam.
Jeśli kupisz sterownik 36V 800W to prędkość maksymalna będzie taka sama jak teraz, ale zwiększy się moment i przyśpieszenie wzrośnie. No a jak kupisz 48V 800W to będzie i to i to.

Z doborem sterownika jest jeden myk, dam Ci mój przykład. Mam sterownik (tak jak paru moich znajomych 18 tranzystorowy) 60V 1500W, któremu w opisie pisze maksymalny prąd: 50A. Logicznie można przyjąć, że sterownik posiada ograniczenie 1500W, np sterując na silnik 30V sterownik da pełny prąd, ale już przy 50V zmniejszy prąd na 30A. No i właśnie nie :) Żaden ze sterowników nie ogranicza prądu starając się utrzymać w obrębie maksymalnej mocy w Watach. Dochodzi do takiej dziwnej sytuacji, że fabryczny silnik 500W dostaje przy maksymalnym ciągu jakieś 3.6kw :P No i jeszcze by to uszło w praniu, gdyby nie fakt, że bez odpowiedniego przyrządu (jakiś watomierz) nie jest się tego świadomym. A wystarczyłoby mieć w rowerze chiński tani silniczek i mamy rower w ogniu :)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 30 Cze, 2012   

Potwierdzam kolego tas, sterowniki zwłaszcza te chińskie z allegro nie limitują prądu. Mam sterownik niby 350W 24V który w teorii powinien oddawać 14,58A na wyjściu. W praktyce wydaje z siebie tyle ile może wyrwać z baterii.. Widziałem już u siebie prąd 28,8A przy zasilaniu z dwóch żelowych akumulatorów. Sądzę że z moich Li-po wyciągnie jeszcze więcej bo mają zdecydowanie sztywniejszą charakterystykę. I właśnie na Li-po zamordowałem swój silnik.. Przegrzał się że aż zadymił...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
dagor200 
początkujący


Dołączył: 23 Sie 2012
Posty: 48
Wysłany: Pią 30 Lis, 2012   

Mam pytanie. Posiadam silnik 24V 250W oraz akumulator 6S lipol 22.2V 5Ah. Na tym akumulatorze przy stałej maks prędkości 23km/h jestem wstanie przejechać dystans 15km. Mam zamiar kupić aku 7S lipol 25,9V 5Ah.
Pytanie czy jeżeli będę jechał ze stałą predkością 23km/h dystans przy tym aku o większym napięciu wzrośnie?
Idąc dalej, jeżeli nie przekraczał bym prędkości 15km/h to czy warto by było kupić jeszcze tańszy i lżejszy aku 5S 18,5V 5Ah? Teoretycznie gdybym jechał 15km/h to nie ważne jaki podłącze wyżej wymieniony aku i tak przejadę podobny dystans?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 30 Lis, 2012   

Nie możesz przekraczać pewnej najniższej prędkości, przy której sprawność silnika raptownie spada. Prawdopodobnie dalej zajedziesz jadąc 23km/h niż 15 :P (ja tak mam).
Musisz sprawdzić w dokumentacji silnika, czy sprawność przy zadanym RPM wynosi dalej te 80%, bo jak spada do 60 czy mniej to cała zabawa nie ma sensu ;)

Nie patrz na aku pod kątem prądu i napięcia ale ilości watogodzin w nim zmagazynowanych
Jeśli na akumulatorze 22.5x5=112,5Wh masz dystans 15km, to na aku 25.9x5=129.5Wh przejedziesz dokładnie 15% dalej, czyli 17.2km.

Zresztą masz 7.5Wh/1km - to bardzo dobry wynik. Ja najbardziej optymalnie jak potrafię mam niecałe 9Wh/1km (ale mam górala z bardziej terenowymi oponami)
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   

Tak, to wszystko o czym pisze Tas ma sens. Niemniej zasada sprawność silnika - optymalna prędkość obowiązuje na hamowni. W terenie musimy uwzględniać zasadę wzrostu zużycia energii do prędkości, która rośnie do jej kwadratu (dwa razy wyższa prędkość - cztery razy wyższe zużycie energii). Czyli nie zawsze 20 km/h oznacza gorszy wynik (sprawność napędu) jak jazda z prędkością 30 km/h. Zazwyczaj większa prędkość oznacza większe zużycie energii (opór powietrza).
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   

No masz rację. Od dołu ogranicza nas sprawność silnika, od góry ogranicza nas opór powietrza. Tak naprawdę optymalna prędkość jest z góry określona i moim zdaniem dla silników bez przekładni zamyka się w przedziale 20-25km/h (a przynajmniej dla tego co mam )
 
 
dagor200 
początkujący


Dołączył: 23 Sie 2012
Posty: 48
Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   

Na sprawność silnika nie mam wpływu. Trudno zmieniać napęd w czasie jazdy. Planuję jazdę w peletonie rowerowych amatorów którzy nie przekraczają 20km/h. Czyli prędkość jest ograniczona.
Założenie prędkość roweru 20km/h, żeby to osiągnąć należy do silnika dostarczyć napięcie 20V prąd 5A . Mam 2 aku jeden 6S 5Ah drugi 7S 5Ah.
Pytanie czy na tych aku osiągne ten sam dystans?
Nie wiem czy moje wyliczenia są prawidłowe ale jeżeli silnik potrzebuje tylko 20V a aku ma 22V to na sterowniku mam stratę 22-20V=2V*5A czyli 10W
przy aku 7S 25V-20=5*5=25W czyli kupując aku 7S mogę nie zyskać na dystansie ponieważ nadmiar energii pójdzie na podgrzanie tranzystorów.
mam już jeden zestaw aku 6S i planuję kupić drugi zestaw tak żebym spokojnie te 60km przejechał. Kupując 7S tracę 200zł, muszę przerobić końcówkę z 5mm na 4mm i jest cięższy za to mam większy power w razie potrzeby.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   

Na silniku BLDC 300W i zaslaniu 48V (żele 4x12V 12Ah) z prędkością 20 km/h przejeżdżam (moja waga 110 kg) około 50 km. Może ci to w czymś pomoże ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   

Straty energii na grzanie w sterowniku względnej jakości są małe. Pomijalnie małe. To na pewno nie jest 10% :)
Na aku 6Ah 5s zajedziesz tak samo daleko jak 5s 6Ah bo w obu jest taka sama ilość zmagazynowanej energii (Wh). Sterownik potnie przebieg jak mu będzie potrzebne i z 22V zrobi 20 bez większych strat. Mój "tnie" z 66 na 40 i strat nie zanotowałem żadnych :)
 
 
dezmol 
stażysta


Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 127
Wysłany: Pon 03 Gru, 2012   

tas napisał/a:
Na aku 6Ah 5s zajedziesz tak samo daleko jak 5s 6Ah bo w obu jest taka sama ilość zmagazynowanej energii (Wh).


Przecież to ten sam akumulator :D
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 03 Gru, 2012   

Bleeeee miałem na myśli 5Ah i 6s oraz 6Ah i 5s :)
 
 
dagor200 
początkujący


Dołączył: 23 Sie 2012
Posty: 48
Wysłany: Pon 03 Gru, 2012   

Dzięki tas. Przeglądając internet doczytałem się, że regulacja obrotów jest uzyskiwania przez długość impulsu a nie regulacji napięcia. Czyli na wyjściu regulatora są impulsy. Muszę to jednak sprawdzić. Jest zima można się bawić :)
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Czw 06 Gru, 2012   

dagor200 napisał/a:
... Jest zima można się bawić :)


Można się również pobawić symulatorem silnika i roweru: http://www.ebikes.ca/simulator/
Trzeba poświęcić trochę czasu, ale ułatwia on zrozumienie niektórych problemów.
Liczba modeli silników jest ograniczona, ale można ustawić dowolny kontroler i baterię (custom
controller, custom battery).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group