To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Budowa bateri z Hobby King

tas - Sob 01 Wrz, 2012

Oj nie tak.
Kupujesz 8szt i ładujesz wszystkie równolegle. A w rower wpinasz np 16s2p.
Ładowarka będzie mieć 14.4V i 33Ah więc będzie ładować 7A. Ja tak mam i używam i działa to bardzo fajnie.
Przepięcie aku szeregowo<->równolegle trwa 20 sek. Trzeba zrobić 2 proste złączki miedzy pakietami 16s1p oraz prosty rozgałęźnik do ładowania równoległego.
W sumie nie wiem co by tu jeszcze wyjaśnić bo to najbardziej prosty i skuteczny sposób ładowania tych aku :)

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

tas napisał/a:
Ładowarka będzie mieć 14.4V i 33Ah więc będzie ładować 7A. Ja tak mam i używam i działa to bardzo fajnie.


Chodzi ci chyba o baterie, ale nie wiem skąd ci wyszło 33Ah. Jak wszystkie równolegle podłącze to będzie 5Ah x 8 = 40Ah. 40Ah ładowane prądem 7A będzie trwać 6 godzin prawie.

Dobrze to rozumuje ??

tas - Sob 01 Wrz, 2012

Hehe racja, mój błąd. Faktycznie potrzebujesz 12s, a nie 16s na przedział roboczy 48V :P
Te baterie mają wyższe napięcie i mają 14.4 gdy są rozładowane do 0, a 16.8V gdy maja 100%, więc aby uzyskać ~48V potrzebujesz 3szt, więc na 10Ah wychodzi tylko 6szt, a one połączone równolegle będą mieć ~30Ah, więc ładowanie wyjdzie ~4,5h

MixhaL - Sob 01 Wrz, 2012

Wydaje mi sie ze napiecie rozladowania kompletnego dla lipo jest 2.7 a nie 3.6 jak piszesz. Dla 3.6 naladowane sa optymalnie.
tas - Sob 01 Wrz, 2012

Masz rację, ale to się tyczy aku z bardzo stromą charakterystyką prądowo napięciową. A taki konkretny aku ma ją płaską jak stół - obciążony ~40A ma spadek napięcia ~1V (czyli ~250mV/Celę). Zanim napięcie spadnie do 3.5V to w aku już nie ma energii.
Spadek napięcia poniżej 3.5V jest błyskawiczny. W przedziale do 3.3V (czyli zdziałana alarmu) te aku mają 100% pojemności.

Poniżej tych wspomnianych 3.5V nie ma już pojemności, dochodzi do takich sytuacji, że do ~3.5V wszystkie aku się rozładowują idealnie równo, a później następuje efekt masowego rozjazdu napięcia - brak pojemności i obciążenie dużym prądem powoduje, że np 2 ogniwa mają 3.55V, a reszta 3.3 i koniec jazdy. Stąd też te 14.4V trzeba przyjąć jako koniec naładowania. Wszystkie alarmy dla LiPoly sygnalizują puste aku przy 3.3V. I to jest fajne, że się ma możliwość nie wylądowywania do końca, bo akumulatory żyją zdecydowanie dłużej. Ja dobijam do 2000km już używając 4szt tych aku i spadek pojemności mam na poziomie ~5%, a lekko u mnie nie mają :) (prądy jakie z nich pobieram nierzadko wynoszą 50-60A). Wydaje mi się, że jest to zasługa właśnie tych prostych alarmów działających już przy 3.3V

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

Zastanawiam się nad sensem tego alarmu ponieważ mój sterownik odcina gdy napięcie jest poniżej 42V. Co by oznaczało, że gdy napięcie spadnie do 14v na baterie (3,5V na ogniwo) to zasilanie samo się odetnie. Być może wystarczy jak zastosuje takie coś tylko

http://www.hobbyking.com/...nitor_2_6S.html do mierzenia napięcia.

tas - Sob 01 Wrz, 2012

To nie jest alarm, tylko woltomierz. Przed niczym Cię nie poinformuje, przed niczym nie ostrzeże. MUSISZ mieć alarm, a alarm alarmuje, np. dźwiękiem.

Sterownik nie wystarczy (to zabezpieczenie działa, jak jeździsz na 4 żelówkach, a nie 12 Lipolach :P ). MUSISZ mieć coś więcej niż zbiorcza ochrona. Praktyka mówi, że sterownik zadziała, gdy będzie już za późno, a aku będzie do wyrzucenia. Te alarmy to żaden wydatek, kilka zł/szt...

Ucz się na błędach innych i zainwestuj w alarmy*

* - pamiętaj, ostrzegałem :)

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

A proponujesz jeden na każdą baterie ? Czyli w sumie 6 ?Czy tylko 3 ?
mar56 - Sob 01 Wrz, 2012

Sterownik odcina Ci przy42V np.a ogniwa są połączone w szereg więc jak jedno będzie mieć zwarcie to Ci nie odetnie,przy naładowanym nawet kilka może mieć zwarcia,zgodzisz się.
Najlepsze rozwiązanie to BMS pilnujący baterii,te alarmy to kompromis żeby było taniej i żebyś miał kontrolę.
W ciągu 20 sek można po przepinać ogniwa ale nie jest to rozwiązanie komfortowe i profesjonalnie nikt tego nie stosuje,tak na marginesie tego co Tas napisał,przy moim rozwiązaniu masz mniej do kombinacji jedną wtyczkę wypinasz drugą do ładowania wpinasz i szybciej naładujesz 7x14=84 W 28x5=140W ,nie wnikam tu które rozwiązanie jest lepsze,sam zdecydujesz.Z tych pakietów masz wyjścia na balanser,a ładowarka ma tez wejście do balansowania ogniw i wyświetla to na ekranie,napięcia ogniw.

tas - Sob 01 Wrz, 2012

Musisz mieć 1 alarm na każdy pakiet, czyli 6 w sumie dla 10Ah.

Tak to wygląda w praktyce:


Ładowanie


Jazda

Zauważ, że akurat te konkretne aku mają takie wtyki, które pasują do siebie wzajemnie.

mar56 - masz racje, taki Accucell8 ma możliwość ładowania 8s, więc łącząc 8s3p naładuje się znacznie szybciej :)

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

mar56 napisał/a:
Najlepsze rozwiązanie to BMS pilnujący baterii


mar56 gdzie taki BMS można kupić ??

tas widzę, że masz wszystkie kabelki od baterii do balansowania razem połączone - spełnia to swoją funkcje ?? Czy te dodatkowe kable to tez w tym sklepie kupowałeś??

tas - Sob 01 Wrz, 2012

zakupiłem 10szt końcówek za 2.5$ + 2m przewodu za 4$ i zrobiłem sobie taki prosty rozgałęźnik.

Tak, w tym sklepie jest wszystko co potrzeba do skompletowania całej instalacji.

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

A te balansowanie działa Ci jak masz tak podłączone wszytko razem ??
tas - Sob 01 Wrz, 2012

Działa bardzo dobrze.

Elementy, jakie użyłem na przewody do ładowania równoległego:
http://www.hobbyking.com/...?idProduct=9737
http://www.hobbyking.com/...?idProduct=9283
http://www.hobbyking.com/...?idProduct=9674

dezmol - Sob 01 Wrz, 2012

A może mi ktoś wyjaśnić na jakiej zasadzie jest te balansowanie ogniw w pakiecie np 4s ??? Co te 5 kabelków robi ??


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group