To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Kontrolery BLDC - Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?
Anonymous - Nie 21 Kwi, 2013 Temat postu: Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC? Tak się zastanawiam, bo mam uszkodzony sterownik od wózka inwalidzkiego. Siedzi tam silnik 24V 800W i nie mogę nigdzie znaleźć takiego sterownika DC, natomiast BLDC jest bez liku. Da się spiąć trzy kabelki fazowe w sterowniku bez hallotronów i zasilić tym zwykły silnik DC?
Nigdy tego nie próbowałem, może ktoś się z tym zetknął? Tak na logikę powinno działać.
maniakev2 - Nie 21 Kwi, 2013
Można spróbować.
nanab - Nie 21 Kwi, 2013
@UP, a co ze sprzężeniem zwrotnym?
Nie da się.
Anonymous - Nie 21 Kwi, 2013
Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym?
Zbyszek Kopeć - Nie 21 Kwi, 2013
Mostek raczej się przyda dla bezpieczeństwa przed ewentualną możliwością uszkodzenia od dodatkowych impulsów.
maniakev2 - Nie 21 Kwi, 2013
Mostek jest obowiązkowy. A co do sprzężenia to sensorless wykrywa komutacje na podstawie napięć więc tak się nie da ale można dorobić czujniki halla albo tarczę kodową optyczną - czujniki z myszki.
Ewentualnie zamiast mostka można jak na tym rysunku ()
rozpiąć górne tranzystory od dolnych (Sat i Sab) i zewrzeć górne razem i dolne razem (Sat Sbt Sct ) ale nadal są potrzebne czujniki i ingerencja w bebechy kontrolera.
Ewentualnie można zrobić generator sygnałów niby z halli coś jak to ( link ) + generator na 555. Tylko pytanie czy kontroler nie zaprotestuje bo będzie odbierał to jakby koło kręciło się cały czas tak samo.
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013
Za dużo dłubaniny. A co sądzicie o połączeniu równoległym dwóch identycznych sterowników DC np. 2 x 500W? Kurde, nie przerabiałem takiego tematu i błądzę po omacku
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013
zeeltom napisał/a: | Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
|
Trochę teorii czasem jednak się przydaje
Ogólnie ta publikacja to niezbędnik EVowca.
Metody sterowania silników BLDC
W paragrafie 5 jest sterowanie bezczujnikowe opisane.
Po pobieżnym przeglądnięciu to oczywiste, że prądy przemienne przez uzwojenia cewek śmigają na wyjściu przy sterowaniu bipolarnym, bo po to mostki H są w tych sterownikach, żeby maksymalne momenty z nich wyciskać, przy jak najmniejszej ilości miedzi.
Akurat dorabiam sterownik do alternatora i jako silnik BLDC alternator również ma pracować podczas odzysku, więc trochu trzeba było poczytać jak się za to zabrać.
Co niektórzy całkiem ciekawe efekty osiągali po wpakowaniu do alternatora halli:
Running a car alternator as a bldc electric motor with some diy stuff
nanab - Pon 22 Kwi, 2013
zeeltom napisał/a: | O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym? |
Indukcja w cewkach silnika.
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013
Kumam
A może ktoś się podejmie naprawy sterownika Curtis PMC 1208C?
Znalazłem spaloną diodę i upaloną ścieżkę, naprawiłem, ale nie działa nadal.
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013
Bo pewnie jak wyparowała ścieżka to coś jeszcze czego nie widać...
I tym sposobem dochodzimy do sedna sprawy... najlepiej jak sami jesteśmy sobie sterem i okrętem i mamy mapę, czyli schemat układu dobrze znany bo opracowany i zlutowany i przetestowany przez siebie...
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013
Jasne. I jeszcze produkujemy swoje wózki inwalidzkie
Niestety, w tym przypadku producentem sterownika jest Curtis.
Ścieżka wyparowała, bo dioda miała zwarcie, a była zaporowo wstawiona do ścieżki.
Laminat sterownika jest dwustronny i mocno upakowany, ja nie dam rady tego rozgryźć, ale może ktoś się tym para?
Tu jest pdf tego kontrolera: http://www.alternativefue...s/pdf/1208C.pdf
|
|
|