To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?

Anonymous - Nie 21 Kwi, 2013
Temat postu: Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?
Tak się zastanawiam, bo mam uszkodzony sterownik od wózka inwalidzkiego. Siedzi tam silnik 24V 800W i nie mogę nigdzie znaleźć takiego sterownika DC, natomiast BLDC jest bez liku. Da się spiąć trzy kabelki fazowe w sterowniku bez hallotronów i zasilić tym zwykły silnik DC?
Nigdy tego nie próbowałem, może ktoś się z tym zetknął? Tak na logikę powinno działać.

maniakev2 - Nie 21 Kwi, 2013

Można spróbować.

nanab - Nie 21 Kwi, 2013

@UP, a co ze sprzężeniem zwrotnym?

Nie da się.

Anonymous - Nie 21 Kwi, 2013

Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym?

Zbyszek Kopeć - Nie 21 Kwi, 2013

Mostek raczej się przyda dla bezpieczeństwa przed ewentualną możliwością uszkodzenia od dodatkowych impulsów.
maniakev2 - Nie 21 Kwi, 2013

Mostek jest obowiązkowy. A co do sprzężenia to sensorless wykrywa komutacje na podstawie napięć więc tak się nie da ale można dorobić czujniki halla albo tarczę kodową optyczną - czujniki z myszki.

Ewentualnie zamiast mostka można jak na tym rysunku ()

rozpiąć górne tranzystory od dolnych (Sat i Sab) i zewrzeć górne razem i dolne razem (Sat Sbt Sct ) ale nadal są potrzebne czujniki i ingerencja w bebechy kontrolera.

Ewentualnie można zrobić generator sygnałów niby z halli coś jak to ( link ) + generator na 555. Tylko pytanie czy kontroler nie zaprotestuje bo będzie odbierał to jakby koło kręciło się cały czas tak samo.

Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013

Za dużo dłubaniny. A co sądzicie o połączeniu równoległym dwóch identycznych sterowników DC np. 2 x 500W? Kurde, nie przerabiałem takiego tematu i błądzę po omacku ;)
Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013

zeeltom napisał/a:
Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.

Trochę teorii czasem jednak się przydaje ;)
Ogólnie ta publikacja to niezbędnik EVowca.
Metody sterowania silników BLDC
W paragrafie 5 jest sterowanie bezczujnikowe opisane.

Po pobieżnym przeglądnięciu to oczywiste, że prądy przemienne przez uzwojenia cewek śmigają na wyjściu przy sterowaniu bipolarnym, bo po to mostki H są w tych sterownikach, żeby maksymalne momenty z nich wyciskać, przy jak najmniejszej ilości miedzi.

Akurat dorabiam sterownik do alternatora i jako silnik BLDC alternator również ma pracować podczas odzysku, więc trochu trzeba było poczytać jak się za to zabrać.
Co niektórzy całkiem ciekawe efekty osiągali po wpakowaniu do alternatora halli:
Running a car alternator as a bldc electric motor with some diy stuff

nanab - Pon 22 Kwi, 2013

zeeltom napisał/a:
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym?

Indukcja w cewkach silnika.

Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013

Kumam ;)
A może ktoś się podejmie naprawy sterownika Curtis PMC 1208C?
Znalazłem spaloną diodę i upaloną ścieżkę, naprawiłem, ale nie działa nadal.

Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013

Bo pewnie jak wyparowała ścieżka to coś jeszcze czego nie widać... ;)
I tym sposobem dochodzimy do sedna sprawy... najlepiej jak sami jesteśmy sobie sterem i okrętem i mamy mapę, czyli schemat układu dobrze znany bo opracowany i zlutowany i przetestowany przez siebie...

Anonymous - Pon 22 Kwi, 2013

Jasne. I jeszcze produkujemy swoje wózki inwalidzkie :P
Niestety, w tym przypadku producentem sterownika jest Curtis.
Ścieżka wyparowała, bo dioda miała zwarcie, a była zaporowo wstawiona do ścieżki.
Laminat sterownika jest dwustronny i mocno upakowany, ja nie dam rady tego rozgryźć, ale może ktoś się tym para?

Tu jest pdf tego kontrolera: http://www.alternativefue...s/pdf/1208C.pdf



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group