|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC? |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013 Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?
|
|
|
Tak się zastanawiam, bo mam uszkodzony sterownik od wózka inwalidzkiego. Siedzi tam silnik 24V 800W i nie mogę nigdzie znaleźć takiego sterownika DC, natomiast BLDC jest bez liku. Da się spiąć trzy kabelki fazowe w sterowniku bez hallotronów i zasilić tym zwykły silnik DC?
Nigdy tego nie próbowałem, może ktoś się z tym zetknął? Tak na logikę powinno działać. |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013
|
|
|
Można spróbować.
|
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 354 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013
|
|
|
@UP, a co ze sprzężeniem zwrotnym?
Nie da się. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013
|
|
|
Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013
|
|
|
Mostek raczej się przyda dla bezpieczeństwa przed ewentualną możliwością uszkodzenia od dodatkowych impulsów. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013
|
|
|
Mostek jest obowiązkowy. A co do sprzężenia to sensorless wykrywa komutacje na podstawie napięć więc tak się nie da ale można dorobić czujniki halla albo tarczę kodową optyczną - czujniki z myszki.
Ewentualnie zamiast mostka można jak na tym rysunku ()
rozpiąć górne tranzystory od dolnych (Sat i Sab) i zewrzeć górne razem i dolne razem (Sat Sbt Sct ) ale nadal są potrzebne czujniki i ingerencja w bebechy kontrolera.
Ewentualnie można zrobić generator sygnałów niby z halli coś jak to ( link ) + generator na 555. Tylko pytanie czy kontroler nie zaprotestuje bo będzie odbierał to jakby koło kręciło się cały czas tak samo. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
Za dużo dłubaniny. A co sądzicie o połączeniu równoległym dwóch identycznych sterowników DC np. 2 x 500W? Kurde, nie przerabiałem takiego tematu i błądzę po omacku |
|
|
|
|
Janek75 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
|
Trochę teorii czasem jednak się przydaje
Ogólnie ta publikacja to niezbędnik EVowca.
Metody sterowania silników BLDC
W paragrafie 5 jest sterowanie bezczujnikowe opisane.
Po pobieżnym przeglądnięciu to oczywiste, że prądy przemienne przez uzwojenia cewek śmigają na wyjściu przy sterowaniu bipolarnym, bo po to mostki H są w tych sterownikach, żeby maksymalne momenty z nich wyciskać, przy jak najmniejszej ilości miedzi.
Akurat dorabiam sterownik do alternatora i jako silnik BLDC alternator również ma pracować podczas odzysku, więc trochu trzeba było poczytać jak się za to zabrać.
Co niektórzy całkiem ciekawe efekty osiągali po wpakowaniu do alternatora halli:
Running a car alternator as a bldc electric motor with some diy stuff |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 354 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
zeeltom napisał/a: | O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym? |
Indukcja w cewkach silnika. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
Kumam
A może ktoś się podejmie naprawy sterownika Curtis PMC 1208C?
Znalazłem spaloną diodę i upaloną ścieżkę, naprawiłem, ale nie działa nadal. |
|
|
|
|
Janek75 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
Bo pewnie jak wyparowała ścieżka to coś jeszcze czego nie widać...
I tym sposobem dochodzimy do sedna sprawy... najlepiej jak sami jesteśmy sobie sterem i okrętem i mamy mapę, czyli schemat układu dobrze znany bo opracowany i zlutowany i przetestowany przez siebie... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013
|
|
|
Jasne. I jeszcze produkujemy swoje wózki inwalidzkie
Niestety, w tym przypadku producentem sterownika jest Curtis.
Ścieżka wyparowała, bo dioda miała zwarcie, a była zaporowo wstawiona do ścieżki.
Laminat sterownika jest dwustronny i mocno upakowany, ja nie dam rady tego rozgryźć, ale może ktoś się tym para?
Tu jest pdf tego kontrolera: http://www.alternativefue...s/pdf/1208C.pdf |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|