ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   Czy można wykorzystać sterownik BLDC do silnika DC?

Tak się zastanawiam, bo mam uszkodzony sterownik od wózka inwalidzkiego. Siedzi tam silnik 24V 800W i nie mogę nigdzie znaleźć takiego sterownika DC, natomiast BLDC jest bez liku. Da się spiąć trzy kabelki fazowe w sterowniku bez hallotronów i zasilić tym zwykły silnik DC?
Nigdy tego nie próbowałem, może ktoś się z tym zetknął? Tak na logikę powinno działać.
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Można spróbować.
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

@UP, a co ze sprzężeniem zwrotnym?

Nie da się.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Mostek raczej się przyda dla bezpieczeństwa przed ewentualną możliwością uszkodzenia od dodatkowych impulsów.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Mostek jest obowiązkowy. A co do sprzężenia to sensorless wykrywa komutacje na podstawie napięć więc tak się nie da ale można dorobić czujniki halla albo tarczę kodową optyczną - czujniki z myszki.

Ewentualnie zamiast mostka można jak na tym rysunku ()

rozpiąć górne tranzystory od dolnych (Sat i Sab) i zewrzeć górne razem i dolne razem (Sat Sbt Sct ) ale nadal są potrzebne czujniki i ingerencja w bebechy kontrolera.

Ewentualnie można zrobić generator sygnałów niby z halli coś jak to ( link ) + generator na 555. Tylko pytanie czy kontroler nie zaprotestuje bo będzie odbierał to jakby koło kręciło się cały czas tak samo.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Za dużo dłubaniny. A co sądzicie o połączeniu równoległym dwóch identycznych sterowników DC np. 2 x 500W? Kurde, nie przerabiałem takiego tematu i błądzę po omacku ;)
 
 
Janek75
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

zeeltom napisał/a:
Po co mostek? Z kontrolera idzie napięcie stałe tętniące.

Trochę teorii czasem jednak się przydaje ;)
Ogólnie ta publikacja to niezbędnik EVowca.
Metody sterowania silników BLDC
W paragrafie 5 jest sterowanie bezczujnikowe opisane.

Po pobieżnym przeglądnięciu to oczywiste, że prądy przemienne przez uzwojenia cewek śmigają na wyjściu przy sterowaniu bipolarnym, bo po to mostki H są w tych sterownikach, żeby maksymalne momenty z nich wyciskać, przy jak najmniejszej ilości miedzi.

Akurat dorabiam sterownik do alternatora i jako silnik BLDC alternator również ma pracować podczas odzysku, więc trochu trzeba było poczytać jak się za to zabrać.
Co niektórzy całkiem ciekawe efekty osiągali po wpakowaniu do alternatora halli:
Running a car alternator as a bldc electric motor with some diy stuff
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

zeeltom napisał/a:
O jakie sprzężenie zwrotne chodzi przy kontrolerze BLDC bezczujnikowym?

Indukcja w cewkach silnika.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Kumam ;)
A może ktoś się podejmie naprawy sterownika Curtis PMC 1208C?
Znalazłem spaloną diodę i upaloną ścieżkę, naprawiłem, ale nie działa nadal.
 
 
Janek75
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Bo pewnie jak wyparowała ścieżka to coś jeszcze czego nie widać... ;)
I tym sposobem dochodzimy do sedna sprawy... najlepiej jak sami jesteśmy sobie sterem i okrętem i mamy mapę, czyli schemat układu dobrze znany bo opracowany i zlutowany i przetestowany przez siebie...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 22 Kwi, 2013   

Jasne. I jeszcze produkujemy swoje wózki inwalidzkie :P
Niestety, w tym przypadku producentem sterownika jest Curtis.
Ścieżka wyparowała, bo dioda miała zwarcie, a była zaporowo wstawiona do ścieżki.
Laminat sterownika jest dwustronny i mocno upakowany, ja nie dam rady tego rozgryźć, ale może ktoś się tym para?

Tu jest pdf tego kontrolera: http://www.alternativefue...s/pdf/1208C.pdf
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group