To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Napięcie i prąd vs. prędkość i moment

Nostusek - Czw 12 Gru, 2013

Ciągnik siodłowy napisałem - to pojazd do którego podpinasz naczepę i tworzysz popularnego na naszych drogach tira...
Adam Wysokiński - Czw 12 Gru, 2013

Szymek napisał/a:
tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment

Na pewno tak jest?


Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)

Szymek - Czw 12 Gru, 2013

Adam Wysokiński napisał/a:
Szymek napisał/a:
tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment

Na pewno tak jest?


Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)

Więc jak podłączę silnik 24V 250W do źródła(baterii) które potrafi przy 24V oddać 1000A to silnik pobierze te tysiąc amperów czyli zwiększy moment o prawie 96 razy?
Coś tu się nie zgadza.

tas - Czw 12 Gru, 2013

Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa.
Anonymous - Czw 12 Gru, 2013

Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem.
Szymek - Czw 12 Gru, 2013

tas napisał/a:
Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa.

Co to jest prąd zwarcia uzwojeń?
Zeeltom napisał/a:
Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem.

Do tego zmierzałem, dlatego nie rozumiem:
Adam Wysokiński napisał/a:
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)

No i co z tym momentem tas? Bo mi się wydaje, że jest stały, a zwiększają się obroty i przez to moc.

JerzyZ - Czw 12 Gru, 2013

Proponuję zajrzeć do Wikipedii - ostatni wzór wszystko wyjaśnia.
bartek - Czw 12 Gru, 2013

tas napisał/a:
Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko.

No nie wiem czy tak jest do końca. Kiedyś czysto teoretycznie rozważaliśmy kwestię czy ten sam silnik podłączony pod 24V i 48V przy prędkości 25km/h przejedzie tyle samo. Analizując charakterystyki silnika:
- 24V: http://www.goldenmotor.co...curve%2024V.pdf
- 48V: http://www.goldenmotor.co...curve%2048V.pdf
wynika że przy 24V silnik pracuje na maksa gdzie jego sprawność jest na poziomie 75% a przy tych samych obrotach na 48V sprawność jest ponad ok. 80%. Czyli powinien zużyć mniej energii do pokonania tego samego dystansu.

Oczywiście to tylko wywody teoretyczne. Trzeba by to jeszcze sprawdzić w praktyce.

tas - Czw 12 Gru, 2013

Bartek - 4% (po odliczeniu sprawności) teoretycznej różnicy to żadna różnica. To jest poniżej błędu pomiaru. Wystarczy ze 2x mocniej ruszyć manetką na którymś z testowanych rowerów i już się to zniweluje :P
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg :)

bartek - Czw 12 Gru, 2013

tas napisał/a:
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg :)


1. Ja zawsze tłumaczę ludziom że temat regeneracji to trzeba sobie odpuścić, bo to jest dosłownie ułamek procenta tego co się wykorzysta w jeździe miejskiej. Pikacz nie kłamie.

2. No po to jest symulator.

Adam Wysokiński - Czw 12 Gru, 2013

Odnośnie zwiększania momentu silnika:
Silnik zasilany jest z regulatora, który ogranicza prąd. Jeśli zwiększymy próg ograniczenia np. 2x to jak napisałem moment na wale zwiększy się około 2 razy. Jest to zależność liniowa, oczywiście w pewnym zakresie. Mówimy tu o zwiększaniu 2-3x a nie 100. Silnik kręci się dzięki odziaływaniu magnesu i elektromagnesu (zwykle), elektromagnes po zwiększeniu prądu oddziaływuje z większą siłą i tyle. Przy danym napieciu zwiększenie prądu 2x zwiększa moc silnika 4x. Oczywiście moc pobierana wzrasta tyle a nie moc oddawana. Sprawność silnika spada w miarę jego "tuningu" i w efekcie będzie dym.

gienek333 - Pią 13 Gru, 2013

F=B×I×l, gdzie B-indukcja (w tym przypadku zależna głównie od magnesów), I-prąd, l-długość przewodnika (wartość stała dla danego silnika). B nie jest wartością stałą, gdyż przy dużych prądach występuje zjawisko ,,odmagnesowywana".
Adam Wysokiński - Pią 13 Gru, 2013

Własnie dlatego napisałem, że nie 100x. Spokojnie można podnosić moc silnika w rozsądnych granicach. Korci mnie od dłuższego czasu żeby założyć do takiego chińskiego silnika neodymy i wtedy go podkręcać. Przydała by się hamownia...
Szymek - Sob 14 Gru, 2013

Jeszcze słowem na temat rozrusznika samochodewego 2kW, bo jak przyjdzie ktoś nowy tylko poczytać ten temat, to pomyśli o wstawienia rozrusznika jako napędu.
Rozrusznik nie nadaje się do budowy EV, bo:
1) Ma niską sprawność,
2) Najważniejsze, że jego konstrukcja nie przewiduje pracy ciągłej, więc szybko się spali.
W Wikipedii ze wzoru na moment wynika, to co po części pisałem wcześniej, że moc zależy od momentu i obrotów, ale nadal nie jestem pewny, czy moment jest stały czy zmienny.
Potrafi to ktoś wytłumaczyć?

r2d2 - Sob 14 Gru, 2013

Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem).

Pozdro.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group