To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Tematy elektryczne - Napięcie i prąd vs. prędkość i moment
Nostusek - Czw 12 Gru, 2013
Ciągnik siodłowy napisałem - to pojazd do którego podpinasz naczepę i tworzysz popularnego na naszych drogach tira...
Adam Wysokiński - Czw 12 Gru, 2013
Szymek napisał/a: | tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment
Na pewno tak jest? |
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)
Szymek - Czw 12 Gru, 2013
Adam Wysokiński napisał/a: | Szymek napisał/a: | tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment
Na pewno tak jest? |
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu) |
Więc jak podłączę silnik 24V 250W do źródła(baterii) które potrafi przy 24V oddać 1000A to silnik pobierze te tysiąc amperów czyli zwiększy moment o prawie 96 razy?
Coś tu się nie zgadza.
tas - Czw 12 Gru, 2013
Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa.
Anonymous - Czw 12 Gru, 2013
Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem.
Szymek - Czw 12 Gru, 2013
tas napisał/a: | Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa. |
Co to jest prąd zwarcia uzwojeń?
Zeeltom napisał/a: | Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem. |
Do tego zmierzałem, dlatego nie rozumiem:
Adam Wysokiński napisał/a: | Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu) |
No i co z tym momentem tas? Bo mi się wydaje, że jest stały, a zwiększają się obroty i przez to moc.
JerzyZ - Czw 12 Gru, 2013
Proponuję zajrzeć do Wikipedii - ostatni wzór wszystko wyjaśnia.
bartek - Czw 12 Gru, 2013
tas napisał/a: | Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko. |
No nie wiem czy tak jest do końca. Kiedyś czysto teoretycznie rozważaliśmy kwestię czy ten sam silnik podłączony pod 24V i 48V przy prędkości 25km/h przejedzie tyle samo. Analizując charakterystyki silnika:
- 24V: http://www.goldenmotor.co...curve%2024V.pdf
- 48V: http://www.goldenmotor.co...curve%2048V.pdf
wynika że przy 24V silnik pracuje na maksa gdzie jego sprawność jest na poziomie 75% a przy tych samych obrotach na 48V sprawność jest ponad ok. 80%. Czyli powinien zużyć mniej energii do pokonania tego samego dystansu.
Oczywiście to tylko wywody teoretyczne. Trzeba by to jeszcze sprawdzić w praktyce.
tas - Czw 12 Gru, 2013
Bartek - 4% (po odliczeniu sprawności) teoretycznej różnicy to żadna różnica. To jest poniżej błędu pomiaru. Wystarczy ze 2x mocniej ruszyć manetką na którymś z testowanych rowerów i już się to zniweluje
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg
bartek - Czw 12 Gru, 2013
tas napisał/a: | Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg |
1. Ja zawsze tłumaczę ludziom że temat regeneracji to trzeba sobie odpuścić, bo to jest dosłownie ułamek procenta tego co się wykorzysta w jeździe miejskiej. Pikacz nie kłamie.
2. No po to jest symulator.
Adam Wysokiński - Czw 12 Gru, 2013
Odnośnie zwiększania momentu silnika:
Silnik zasilany jest z regulatora, który ogranicza prąd. Jeśli zwiększymy próg ograniczenia np. 2x to jak napisałem moment na wale zwiększy się około 2 razy. Jest to zależność liniowa, oczywiście w pewnym zakresie. Mówimy tu o zwiększaniu 2-3x a nie 100. Silnik kręci się dzięki odziaływaniu magnesu i elektromagnesu (zwykle), elektromagnes po zwiększeniu prądu oddziaływuje z większą siłą i tyle. Przy danym napieciu zwiększenie prądu 2x zwiększa moc silnika 4x. Oczywiście moc pobierana wzrasta tyle a nie moc oddawana. Sprawność silnika spada w miarę jego "tuningu" i w efekcie będzie dym.
gienek333 - Pią 13 Gru, 2013
F=B×I×l, gdzie B-indukcja (w tym przypadku zależna głównie od magnesów), I-prąd, l-długość przewodnika (wartość stała dla danego silnika). B nie jest wartością stałą, gdyż przy dużych prądach występuje zjawisko ,,odmagnesowywana".
Adam Wysokiński - Pią 13 Gru, 2013
Własnie dlatego napisałem, że nie 100x. Spokojnie można podnosić moc silnika w rozsądnych granicach. Korci mnie od dłuższego czasu żeby założyć do takiego chińskiego silnika neodymy i wtedy go podkręcać. Przydała by się hamownia...
Szymek - Sob 14 Gru, 2013
Jeszcze słowem na temat rozrusznika samochodewego 2kW, bo jak przyjdzie ktoś nowy tylko poczytać ten temat, to pomyśli o wstawienia rozrusznika jako napędu.
Rozrusznik nie nadaje się do budowy EV, bo:
1) Ma niską sprawność,
2) Najważniejsze, że jego konstrukcja nie przewiduje pracy ciągłej, więc szybko się spali.
W Wikipedii ze wzoru na moment wynika, to co po części pisałem wcześniej, że moc zależy od momentu i obrotów, ale nadal nie jestem pewny, czy moment jest stały czy zmienny.
Potrafi to ktoś wytłumaczyć?
r2d2 - Sob 14 Gru, 2013
Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem).
Pozdro.
|
|
|