ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment
Autor Wiadomość
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   Napięcie i prąd vs. prędkość i moment

Super, ale jak ze sprawnością silników? jak to w praktyce wygląda czy jest duża różnica?


Edycja by Tas:
Tematyka sprawności, momentu, prądu i napięcia wydzielona z tematu:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2192
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 15 Gru, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Sprawność się nie zmieni. Silnik pobierze większy prąd ze sterownika. Tylko baterie szybciej siądą.
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Dziękuję Zeeltom, jeszcze chciałbym się dowiedzieć czy ta różnica 100W jest bardzo odczuwalna? nigdy nie jeździłem na mocniejszym niż 250w
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Zmieniłem kiedyś silnik 250W na 350W bez zmiany kontrolera. Czuło się trochę większą moc. Nie sprawdzałem odwrotnie, czyli wymiany kontrolera, ale jeśli sterownik da większy prąd, to powinno się czuć przynajmniej większe przyspieszenie. Prędkość raczej się nie zmieni, może minimalnie.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Ja zrobiłem odwrotnie do Zeeltoma czyli mając uprzednio kontroler YK40 (podobno 350W - w praktyce 24V/30A po lekkim tuningu) oraz silnik 250W podmieniłem na silnik 500W. Różnica diametralna - moment rozruchowy jest zdecydowanie większy, pobór mocy się nie zmienił i wynosi tyle co uprzednio (w szczycie widziałem prąd z akumulatorów do 29A) a komfort jazdy nieporównywalnie większy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Nostusek napisał/a:
Ja zrobiłem odwrotnie do Zeeltoma...

Z Twojego postu wynika, że zrobiłeś to samo co Zeeltom - podmieniłeś silnik na mocniejszy, przy tym samym sterowniku.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

sorki - się zakałapućkałem..... dzięki za zwrócenie uwagi...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Koledzy, ale perpetum mobilum nie ma, czornej magyji też :twisted: , więc dobrze by było mniej obytym w temacie wyjaśnić skąd się wzięła ta odczuwalna różnica w mocy silnika skoro prąd i moc wyjściowe ze sterownika nie uległy zmianie :cool:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Większy prąd to większe straty na silniku o słabszym uzwojeniu i być może też o słabszym polu magnetycznym, więc więcej ciepełka się wytwarza?
Nic lepszego mi nie przychodzi do głowy :???:
edit: Coś jak przester na głośnikach pędzonych zbyt mocnym wzmacniaczem. Prądu pobierają tyle samo, lecz zamiast decybeli mamy charczenie i grzejnik z cewki.
Ostatnio zmieniony przez Szymek Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Dobrze by było też wyjaśnić z czego wynikała odczuwalnie większa moc skoro sterownik pozostał ten sam...
Więc jeśli możecie zdradźcie odpowiedź - jeśli prąd pozostał ten sam, a zwiększył się moment obrotowy... to co się zmniejszyło w zamian na nowym silniku?


Silnik się zmienił Panie MAgister na mocniejszy a zmalały straty w ciepło. Dla porównania silniki z magmy MY1016 różnią się od silników My1020 zdecydowanie długością przez co pole magnetyczne magnesów działa na zdecydowanie dłuższy wirnik przez co moment obrotowy jest większy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

No ale oba silniki mają taką samą sprawność (~82%), w obu ten sam odsetek energii jest marnowany na siły inne niż mechaniczne, czyli wspomniane grzanie. Zważywszy, że prąd 30A jest raczej niewielki by cokolwiek w środku grzać znacząco.
Czy ja to rozumuję nieprawidłowo?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

tas napisał/a:
No ale oba silniki mają taką samą sprawność (~82%), w obu ten sam odsetek energii jest marnowany na siły inne niż mechaniczne, czyli wspomniane grzanie.
Czy w powyższym jest jakaś nieprawdziwość? :)

Masz rację, tylko należy dodać, że te straty są dla mocy(prądu) nominalnej. Przy większych prądach są większe straty(mniejsza sprawność) i w drugą stronę.
Edit;
Silnik 250W pod sterownikiem 250W ma sprawność "x" kiedy pobiera 250W, czyli jak już jest rozpędzony(i jesli ma odpowiednie warunki), natomiast podczas rozpędzania może pobierać większe prądy, w zależności od sterownika, i jego sprawność może być niższa.
Ostatnio zmieniony przez Szymek Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Ojj, jakieś nieścisłości nam się tutaj wkradają :)
Przecież silnik 250W nie pracował przeciążony tylko na swoich parametrach znamionowych :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Nie ma ale Ci mówię - dłuższy odcinek odziaływania pola magnetycznego wirnika na pole stojana i stąd moment - druga sprawa to to że silnik 250W osiąga max moc przy niższym prądzie niż 500W.

Kiedyś pewna osoba zajmująca się elektrowrzecionami w obrabiarkach mi tłumaczyła iż długi silnik elektrowrzeciona będzie miał dużo większy moment obrotowy niż silnik o identycznej mocy ale o mniejszej długości. I w sumie to logiczne. Jeśli strumień magnetyczny A zadziała na przewodnik z prądem B o długości X to w wyniku uzyskamy określoną siłę F. Jeśli identyczny strumień A podamy na identyczny strumień B ale przewodnik B będzie mieć długość 2X to można obliczyć sobie siłę... Chwytasz conieco ?

Porównaj sobie to tak - załóż do auta o mocy 100 KM na oś napędzaną opony o szerokości 10 cm a załóż o identycznej średnicy ale o szerokości 35 cm i zacznij się rozpędzać - gdzie wykorzystasz efektywniej przyczepność żeby jak najszybciej się rozpędzić ? To samo tu - poprostu strumienie magnetyczne przenikać się będą na dłuższej powierzchni przez co wypchną się silniej i powstanie większy moment
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
Ostatnio zmieniony przez Nostusek Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Tak samo jest w silnikach spalinowych. Mamy moc w KM dla "x" obrotów i mamy "Nm".
Jak braknie Nm to nie uzyskamy mocy, więc w tirach i ciężkich sprzętach bardziej nadają się silniki diesel, bo benzyniak musiałby mieć większą pojemność i moc by sprostać zadaniu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group