To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Maksymalny prąd sterownika

BogaS - Śro 12 Mar, 2014
Temat postu: Maksymalny prąd sterownika
Witam Wszystkich!

To jest mój pierwszy post, jednakże przeglądam forum od dawna. Zmontowałem swój rower elektryczny korzystając z zestawu Magic Pie 3 na tylne koło. Akumulator to 16x Lifepo4 10Ah Headways. Na początku jexdziłem w konfiguracji 16 z ograniczeniem 20A. Nie zadowalała mnie jednak moc silnika przy niskich prędkościach podczas podjazdów pod górę. Wprowadziłem więc do baterii możliwość przełączania między 16s a 8s2p. Sądziłem, że uzyskam znacznie większą moc przy niskich prędkościach. Niestety moc ta nie jest dużo większa. Czy nie jest tak, że przy niskim napięciu baterii nie jestem w stanie osiągnąć ustawionego progu ograniczenia natężenia (35A)? Czy są jakieś sposoby poprawienia tego bez wymiany kontrolera?

Pozdrawiam!

tas - Śro 12 Mar, 2014

Moc o której mówisz nazywa się momentem obrotowym. Im większa jego wartość tym silnik ma wyższą moc przy pokonywaniu górek. Moment obrotowy w Twoim silniku nie zależy od napięcia, ale wyłącznie od wartości prądu, jaki sterownik przekazuje silnikowi. Zwieszając prąd o 50% - zwiększasz moment obrotowy o 50%.
Niestety zakup silnika z wbudowanym sterownikiem znacznie utrudnia jakiekolwiek zmiany. Możesz wykonać opisywaną wiele razy modyfikację drutów pomiarowych prąd sterownika, ale wiąże się to z ryzykiem lub zrezygnować z użytkowania sterownika i dokupić inny, mocniejszy.

BogaS - Śro 12 Mar, 2014

Dziękuje za odpowiedź. Jest to wszystko dla mnie jasne. Wydaje mi się jednak, że przy takim napięciu (24V) silnik nie jest w stanie obciążyć kontrolera w pełni. Nie dysponuje jeszcze miernikiem cęgowy aby to potwierdzić. Najwyższy czas chyba zaopatrzyć się w taki. Być może zwiększenie przekrojów przewodów w instalacji może pomóc. Poinformuje o rezultatach...
Anonymous - Śro 12 Mar, 2014

To raczej kontroler nie daje większego prądu. Jeśli ma np. ograniczenie do 10A, to zmniejszając napięcie zasilania do 24V ten prąd wcale ci się nie zwiększy, a ogólnie będziesz miał dużo mniejszą moc na silniku.
tas - Śro 12 Mar, 2014

Zauważ, że jest dokładnie odwrotnie :)
To nie silnik określa moc (ampery=moment obrotowy), jaką pobiera, ale sterownik określa moc, jaką przekazuje silnikowi. Silnik to taki pasywny odbiorca, jak sterownik "wtłoczy w niego" 50A to silnik to przyjmie.
No i jeśli teraz przewody się nie grzeją w dużym stopniu, to nie powodują żadnych strat więc na pewno nie są źródłem niskiej mocy.

Mechano - Śro 12 Mar, 2014

Co to za pierdoly? Kontroler nie wtlacza pradu do silnika bo to musialoby byc zrudlo pradowe a prad zalezy od napiecia.
Przewod musialbybyc naprzewodnikiem zeby nie generowac strat co w tych warunkach jest w tej chwili nie wykonalne.

tas - Śro 12 Mar, 2014

Kolego drogi, to "wtłaczanie" jest w cudzysłowu żeby nie dosłownie w opisie przedstawić pewien fakt z działania silnika i sterownika. Proszę tego nie traktować dosłownie bo mogą wyniknąć pewne nadinterpretacje :)
Adam Wysokiński - Śro 12 Mar, 2014

Silnik pobiera prąd a regulator ewentualnie ogranicza. W celu uzyskania pracy na poziomie ograniczenia prądowego powinno się zwiększać napięcie a nie zmniejszać. Im mniejsze napięcie tym silnik podczas przyspieszania będzie krócej (w funkcji czasu) pobierał duży prąd. Będzie więc mniejsze przyspieszenia (szybko malejące bo maleje prąd). Napięcie więc jak najwyższe ale pod warunkiem, że akumulatory dadzą duży prąd.
gienek333 - Śro 12 Mar, 2014

Pisałem n razy, ale napiszę jeszcze raz. Jeżeli silnik ma np 1/4 obrotów nominalnych to wystarczy mu 1/4 napięcia zasilania (nie licząc strat).
BogaS - Czw 13 Mar, 2014

Właśnie to chciałem osiągnąć, aby przy niskim napięciu móc zaplanować podjazd dłuższy. Przy akumulatorze 10Ah 48V pod górę bardzo spada sprawność układu. Poprawie troszkę instalację i dam znać.
BogaS - Wto 18 Mar, 2014

Witam!
Dokonałem pomiarów i przy napięciu około 24V maksymalny prąd jaki 'poszedł' z baterii to 26A. Przy jeździe bez pedałowania z maksymalną prędkością około 25km/h po płaskim około 13A. Z uwagi na to, że przewód od manetki i złączki są 'nierozbieralne' mam kolejne pytanie:

Czy może być tak, że manetka nie daje sygnału 'pełnego wysterowania'?

Anonymous - Wto 18 Mar, 2014

Zmierz napięcia na wyjściu manetki przy różnych napięciach zasilających kontroler. Typowo powinno być 5V zasilania i sterowanie od (około) 1V do 4V
BogaS - Wto 25 Mar, 2014

Witam ponownie!
Zmierzyłem napięcie na wyjściu manetki i zarówno przy zasilaniu 48v jak i 24 jest tak samo i wynosi od 08V do 4.2V. Czy coś jeszcze można zrobić? Wydaje mi się, że pogrubienie rezystora pomiarowego (shunt) nic tu może nie dać, ponieważ taka zmiana spowodowałaby podniesienie progu ograniczenia prądowego, a nie moge nawet osiągnąć aktualnie ustawionego progu.

Ogólnie to wrażenia z jazdy na 24V mam raczej pozytywne. W warunkach miejskich i tak bardzo rzadko można jechac szybciej niż 25 km/h. Moment obrotowy pod góre jest jednak większy niż wcześniej. Wydaje mi się, że idealne napięcie zasilania Magic Pie 3 to 36V a rozsądny zasięg to będzie 20Ah.

BogaS - Wto 25 Mar, 2014

Oczywiście przy kole o rozmiarze 26". Być może w przyszlości w silniku wyląduje felga motocyklowa o rozmiarze 24".
BogaS - Pon 31 Mar, 2014

Wpadł mi do głowy pomysł wykonania przełącznika baterii 16s <-> 8s2p wykorzystując jakieś dobre tranzystory mosfet o niskim Rdson. Czy ktoś próbowal wykonać już taki obwód?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group