ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Maksymalny prąd sterownika
Autor Wiadomość
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   Maksymalny prąd sterownika

Witam Wszystkich!

To jest mój pierwszy post, jednakże przeglądam forum od dawna. Zmontowałem swój rower elektryczny korzystając z zestawu Magic Pie 3 na tylne koło. Akumulator to 16x Lifepo4 10Ah Headways. Na początku jexdziłem w konfiguracji 16 z ograniczeniem 20A. Nie zadowalała mnie jednak moc silnika przy niskich prędkościach podczas podjazdów pod górę. Wprowadziłem więc do baterii możliwość przełączania między 16s a 8s2p. Sądziłem, że uzyskam znacznie większą moc przy niskich prędkościach. Niestety moc ta nie jest dużo większa. Czy nie jest tak, że przy niskim napięciu baterii nie jestem w stanie osiągnąć ustawionego progu ograniczenia natężenia (35A)? Czy są jakieś sposoby poprawienia tego bez wymiany kontrolera?

Pozdrawiam!
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Moc o której mówisz nazywa się momentem obrotowym. Im większa jego wartość tym silnik ma wyższą moc przy pokonywaniu górek. Moment obrotowy w Twoim silniku nie zależy od napięcia, ale wyłącznie od wartości prądu, jaki sterownik przekazuje silnikowi. Zwieszając prąd o 50% - zwiększasz moment obrotowy o 50%.
Niestety zakup silnika z wbudowanym sterownikiem znacznie utrudnia jakiekolwiek zmiany. Możesz wykonać opisywaną wiele razy modyfikację drutów pomiarowych prąd sterownika, ale wiąże się to z ryzykiem lub zrezygnować z użytkowania sterownika i dokupić inny, mocniejszy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Dziękuje za odpowiedź. Jest to wszystko dla mnie jasne. Wydaje mi się jednak, że przy takim napięciu (24V) silnik nie jest w stanie obciążyć kontrolera w pełni. Nie dysponuje jeszcze miernikiem cęgowy aby to potwierdzić. Najwyższy czas chyba zaopatrzyć się w taki. Być może zwiększenie przekrojów przewodów w instalacji może pomóc. Poinformuje o rezultatach...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

To raczej kontroler nie daje większego prądu. Jeśli ma np. ograniczenie do 10A, to zmniejszając napięcie zasilania do 24V ten prąd wcale ci się nie zwiększy, a ogólnie będziesz miał dużo mniejszą moc na silniku.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Zauważ, że jest dokładnie odwrotnie :)
To nie silnik określa moc (ampery=moment obrotowy), jaką pobiera, ale sterownik określa moc, jaką przekazuje silnikowi. Silnik to taki pasywny odbiorca, jak sterownik "wtłoczy w niego" 50A to silnik to przyjmie.
No i jeśli teraz przewody się nie grzeją w dużym stopniu, to nie powodują żadnych strat więc na pewno nie są źródłem niskiej mocy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Co to za pierdoly? Kontroler nie wtlacza pradu do silnika bo to musialoby byc zrudlo pradowe a prad zalezy od napiecia.
Przewod musialbybyc naprzewodnikiem zeby nie generowac strat co w tych warunkach jest w tej chwili nie wykonalne.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Kolego drogi, to "wtłaczanie" jest w cudzysłowu żeby nie dosłownie w opisie przedstawić pewien fakt z działania silnika i sterownika. Proszę tego nie traktować dosłownie bo mogą wyniknąć pewne nadinterpretacje :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Silnik pobiera prąd a regulator ewentualnie ogranicza. W celu uzyskania pracy na poziomie ograniczenia prądowego powinno się zwiększać napięcie a nie zmniejszać. Im mniejsze napięcie tym silnik podczas przyspieszania będzie krócej (w funkcji czasu) pobierał duży prąd. Będzie więc mniejsze przyspieszenia (szybko malejące bo maleje prąd). Napięcie więc jak najwyższe ale pod warunkiem, że akumulatory dadzą duży prąd.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 12 Mar, 2014   

Pisałem n razy, ale napiszę jeszcze raz. Jeżeli silnik ma np 1/4 obrotów nominalnych to wystarczy mu 1/4 napięcia zasilania (nie licząc strat).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Czw 13 Mar, 2014   

Właśnie to chciałem osiągnąć, aby przy niskim napięciu móc zaplanować podjazd dłuższy. Przy akumulatorze 10Ah 48V pod górę bardzo spada sprawność układu. Poprawie troszkę instalację i dam znać.
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014   

Witam!
Dokonałem pomiarów i przy napięciu około 24V maksymalny prąd jaki 'poszedł' z baterii to 26A. Przy jeździe bez pedałowania z maksymalną prędkością około 25km/h po płaskim około 13A. Z uwagi na to, że przewód od manetki i złączki są 'nierozbieralne' mam kolejne pytanie:

Czy może być tak, że manetka nie daje sygnału 'pełnego wysterowania'?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Mar, 2014   

Zmierz napięcia na wyjściu manetki przy różnych napięciach zasilających kontroler. Typowo powinno być 5V zasilania i sterowanie od (około) 1V do 4V
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 25 Mar, 2014   

Witam ponownie!
Zmierzyłem napięcie na wyjściu manetki i zarówno przy zasilaniu 48v jak i 24 jest tak samo i wynosi od 08V do 4.2V. Czy coś jeszcze można zrobić? Wydaje mi się, że pogrubienie rezystora pomiarowego (shunt) nic tu może nie dać, ponieważ taka zmiana spowodowałaby podniesienie progu ograniczenia prądowego, a nie moge nawet osiągnąć aktualnie ustawionego progu.

Ogólnie to wrażenia z jazdy na 24V mam raczej pozytywne. W warunkach miejskich i tak bardzo rzadko można jechac szybciej niż 25 km/h. Moment obrotowy pod góre jest jednak większy niż wcześniej. Wydaje mi się, że idealne napięcie zasilania Magic Pie 3 to 36V a rozsądny zasięg to będzie 20Ah.
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 25 Mar, 2014   

Oczywiście przy kole o rozmiarze 26". Być może w przyszlości w silniku wyląduje felga motocyklowa o rozmiarze 24".
 
 
BogaS 
początkujący


Dołączył: 12 Mar 2014
Posty: 21
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pon 31 Mar, 2014   

Wpadł mi do głowy pomysł wykonania przełącznika baterii 16s <-> 8s2p wykorzystując jakieś dobre tranzystory mosfet o niskim Rdson. Czy ktoś próbowal wykonać już taki obwód?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group