To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria do hulajnogi 28 szt 18650

robbo2k - Wto 13 Maj, 2014
Temat postu: Bateria do hulajnogi 28 szt 18650
Zamierzam zrobić 7S4P do hulajnogi. Mam 28szt Panasonic NCR18650.
Z tego co obecnie widzę to hulajnoga pobiera około 16A. Wiec te 4A nie powinno tych akumulatorków zabić.

Zastanawia mnie tylko jak rozwiązać kwestie monitorowania i ładowania.
Do balansowania co jakiś czas mogę ogniwa wyjąc i lądować pojedynczo w zwykłej ładowarce na 18650 ale na co dzień trzeba by je lądować w szeregu.

WojtekErnest - Wto 13 Maj, 2014

4 A prądu ciągłego na ogniwo to nie jest za dobrze...
Do ladowania można kupić łądowarkę Li-ion 24 V , która będzie zmniejszała prąd łądowaniu
gdy pakiet będzie bliski max V.
Przyda sie monitorek 8 S, który ma alarm gdy jakakolwiek cela będzie miałą > 4,2 V.

qaz33 - Wto 13 Maj, 2014

Albo poprostu kupic bmsa z balancerem na 7 celi.
robbo2k - Wto 13 Maj, 2014

Problem jest taki iż baterie plus pudełka kosztowały 150zł a BMS dla 7S4P kosztowałby pewnie ze 300zł albo lepiej:) wiec zamontuje sobie po 4x15zł pikacze z pomiarem napięcia.

Jak rozumiem złącze do balansera to nic innego jak wyprowadzenie "K" kabelków z pomiędzy ogniw szeregowych dla 7S będzie osiem przewodów?

K+ogniwo-K+ogniwo-K+ogniwo-K

qaz33 - Wto 13 Maj, 2014

BMSa z kontrolą temperaury dostaniesz na alledrogo za 120zl, czasami zdaza sie i taniej:
http://allegro.pl/show_item.php?item=4237019508

WojtekErnest - Wto 13 Maj, 2014

Monitorek nie zastapi BMS-a, a BMS nie zastąpi monitorka bo :
- jak jest (typowy) BMS to automatycznie 'wyrównuje' ładowanie ogniw i w trakcie eksploatacji nie widać słabszych ogniw
- jak mamy tylko monitorek to widac słabsze, różnice w ogniwach ale trzeba zadbać o ich wyrównywanie

robbo2k - Pią 16 Maj, 2014

Dzisiaj pojeździłem na li-polach Turnigy i stwierdzam iz BMS i monitorki to zbędny wydatek (mimo ze mam monitorowanie kaażdego ogniwa). Po jeździe i 3 ładowaniach ogniwa rozbiegły sie o nie więcej niż 0,02V. Można śmiało pilnować tylko napięcia całości.

Stwierdzam jednak iż dla bezpieczeństwa pójdę w LifePo4 będzie drogo ale długowiecznie.

WojtekErnest - Pią 16 Maj, 2014

Monitorki zaczną być potrzebne jak przycisniesz gazu i akumulatory bede częściej mocno dociazane tak, ze chwilowe napiecie bedzie bliskie 3-3.3 V. No i z upływem czasu nie utrzymaja się równe.
Mechano - Sob 17 Maj, 2014

Jaka jest różnica w bezpieczeństwie między li-po a lifepo4?
qaz33 - Sob 17 Maj, 2014

Roznice lifepo4 w stosunku do lipo:

- starczaja na 3 razy wiecej cykli ladowania/rozladowania
- nie pala ani nie wybuchaja przy przedziurawieniu czy przeladowaniu
- sa bardziej odporne na zbytnie rozladowanie ogniw
- sa o ok 10-20% wieksze i ciezsze
- oczywiscie drozsze

buckowina - Sob 17 Maj, 2014

qaz33 napisał/a:
- nie pala ani nie wybuchaja przy przedziurawieniu czy przeladowaniu


Co do tego się nie zgodzę, gdyż właśnie przed chwilą miałem awarie w robocie - bateryjka lipo 450mah 2s dostała się pomiędzy zębatkę a łańcuch i została podziurawiona, nie wybuchła, nie zapaliła się, jedynie poszło z niej odrobinę dymu. Chyba jednak takie sytuacje są uwzględniane w procesie technologicznym lipo.

qaz33 - Sob 17 Maj, 2014

Cytat:
jedynie poszło z niej odrobinę dymu

jakby oprocz tego dymu poszla jeszcze iskra to mialbys wiekszą zabawe. Oczywiście nie zawsze musi dojść do zapłonu ale jak już dojdzie to łatwo tego nie ugasisz.

robbo2k - Sob 17 Maj, 2014

ooooo....k*&%&^$^&$ własnie jeździłem na mojej nowej hulajnodze z li-jon gdy zaśmierdziało zabłysło .... Pomysł z koszykami był słaby drut łaczący +/- zatopiony w plastiku wypalił w nim dziure a sprężynka przeleciała przez dwa koszyki które zamieniły sie w piekna mase plastiku.

16A to za dużo dla takiej konstrukcji ale było fajnie dynamicznie, szybko itd....
ale Panasonic NCR18650 nawet 7S4P nie uciągną choć to raczej kwestia gownianych koszyków i o ile zmiana kabli na grubę wyszła ok to połączenia wewnętrzne drutem to G*^*&^ . W każdym razie akumulatorki są ok.

Trzeba będzie jednak lutować na szerokie blaszki. Ciekawe ze Razor E300 z silnikiem 250W podczas jazdy nie schodzi z 350W 16A z akumulatora. A przytrzymany o sciane przekracza 500W.

WojtekErnest - Sob 17 Maj, 2014

Pomysł z koszyczkami i sprezynkami sprawdza się tylko laboratoryjnie.
W rzeczywistości przy tych wstrząsach i pradach trzeba solidnie mocowac i lutowac lub zgrzewac.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group