To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria Li-Ion 22,5Ah 37V [9,5 x 10 x 26 cm]

Pawiel - Czw 11 Wrz, 2014

15 Mar 2011

napisałem, że zmierzyłem 20,6 Ah.
Zobacz na wcześniejsze posty.
Czyli straciło 0,1Ah.

Pojemność Swingów zależy mocno od prądu rozładowania. Im większy prąd, tym mniejsza pojemność. Pomiar w wczoraj był dla obciążenia 9A.

Kolejny zrobię dla po 3 000 km, czyli za dwa miesiące max.

Adam Wysokiński - Czw 11 Wrz, 2014

To w porządku, bo się martwiłem. Zastanawiam się nad swingami na przyszłość.
Pawiel - Czw 11 Wrz, 2014

Myslę że pomiar po 3 000 km będzie jakimś punktem odniesienia, bo nie pamiętam, dla jakiego prądu robiłem pierwszy pomiar, gdzie wyszło mi 20,6 Ah. Nestępny pomiar powtórzę dla dokładnie takich samych warunków jak ten, po 2000km.
linia1 - Sob 02 Maj, 2015

Pawiel napisał/a:
Myslę że pomiar po 3 000 km będzie jakimś punktem odniesienia, bo nie pamiętam, dla jakiego prądu robiłem pierwszy pomiar, gdzie wyszło mi 20,6 Ah. Nestępny pomiar powtórzę dla dokładnie takich samych warunków jak ten, po 2000km.





już prawie rok można oceniać zakup ?

Pawiel - Pon 04 Maj, 2015

hej
Dopiero co otworzyłem sezon z nowym rowerem,
oto on:
http://oi62.tinypic.com/2vaifzb.jpg

Co do baterii, moja jest super. nie mam żadnych uwag. Ma przebieg około 2800km. Staram się ją ładować do 4.1V max, jedynie gdy jadę daleko ładuję ją do pełna.

Jeśli miałbym wyrazić swoje zdanie, to ją zdecydowanie polecam.
Ładuje się około 5 - 5,5 h do pełna - moc ładowarki 202W max.

Tak na marginesie - ogniwo Swing da się naładować najszybciej w :
30min do 36%, (Imax = 5A - przez chwilę, potem szybko spada do 3,5A)
1h do 65% ,
1:30h - do 81%,
2h - do 89%,
2:30h - do 93%,
3h - 95%.
szybciej sie nie da - to jakby ktoś liczył na cud.

Pawiel - Wto 18 Sie, 2015

Podsumowanie po 5000 km przejechanych km.

Ogniwa rozjechały się delikatnie, wobec czego pojemność baterii (użytkowa) się zmniejszyła. Rozjechały się w zakresie 4.00 ... 4.20 V,czyli dużo. Efekt był taki, że BMS odcinał ładowarkę, gdy jedno z ogniw dobiło do 4,20V, pozostałe zostawały niedoładowane.

Podłączyłem balanser modelarski, po kilku dniach bateria wróciła do zdrowia, można dalej śmigać. Ale wniosek jest jeden - nawet jak będziecie mieli nie wiadomo jaki balanser, warto od czasu do czasu samemu spojrzeć, jakie napięcia mają ogniwa i je wyrównać. MOja bateria ma wyprowadzone złącze balansera, więc ani z kontrolą napięć (monitorkami modelarskimi) ani z wyrównaniem (balanserem modelarskim) nie był problemu.

Trudno powiedzieć, kiedy problem się pojawił, nie potrzebowałem tak dużego zasięgu (55km), zwuażyłem , że ładowarka podczas próby podładowania baterii do końca, się przedwcześnie wyłączała (przy 40,25V), więc postarałem się rozwiązać problem.

Teraz jest ok.

Tak na marginesie - fajnie by było, gdyby wykonawca pakietu (BTO) raczył poinformować klienta, że jego BMS nie jest do końca idealny i długotrwała eksploatacja pakietu wiąże się z koniecznością jego okresowego balansowania - wraz ze wskazaniem urządzeń, które będą potrafiły wyrównać poszczególne sekcje. A tak? Gdyby nie było wyprowadzeń do balansera, to pakiet musiałby wrócić do BTO, gdzie musieliby go rozkręcić i zbalansować, co wiąże sie z kosztami.

WojtekErnest - Wto 18 Sie, 2015

5K to nie jest malo. A to oznacza byc może 200-300 cykli ładowania, więc nie jest b. dziwne że ogniwa zaczynają się nieco różnić na tyle, ze BMS z malym prądem balansowania, nie zawsze daje radę.
Czyli poza pomiarami, być może warto ją częściej ładować aby BMS naturalniej wyrownywal, bo gdy aku b.wyladowane wtedy segmenty bardziej się różnią, a jak sie różnią to BMS wcześniej odcina i tak w kółko.
Piszesz ze ladowales swiadomie do 4.1 V no i to oznacza ze BMS nie wchodzil w zakres balansowania.

Pawiel - Wto 18 Sie, 2015

WojtekErnest napisał/a:
5K to nie jest malo. A to oznacza byc może 200-300 cykli ładowania, więc nie jest b. dziwne że ogniwa zaczynają się nieco różnić na tyle, ze BMS z malym prądem balansowania, nie zawsze daje radę.
Czyli poza pomiarami, być może warto ją częściej ładować aby BMS naturalniej wyrownywal, bo gdy aku b.wyladowane wtedy segmenty bardziej się różnią, a jak sie różnią to BMS wcześniej odcina i tak w kółko.


Problem zawuażyłem po 3 tygodniowej przerwie w eksploatacji pakietu. Pakiet był zostawiony naładowany w "mniej więcej" połowie.

Zaznaczam jedno:
NIE mierzyłem pojemności baterii metodami laboratoryjnymi bo rower jest non-stop w ruchu (czasem 50 km dziennie), ale zrobię to w najbliższym czasie. Okaże się ile zostało z pojemności początkowej.

Pawiel - Śro 09 Wrz, 2015

Koledzy,

pomiar po 5 500 km, czyli po około 210 ładowaniach.
Wychodzi 15,61 Ah przy rozładowaniu prądem stałym 8,5A. Czyli stracił około 25% pojemności.

Nie wiem jak wygląda sytuacja na każdej z cel (napiecie), przyjrzę się w najbliższym czasie wszystkim sekcjom i dam znać.

Co prawda dla mnie krytyczna wartość to jakieś 7Ah, bo tyle potrzebuję by dojechac przy najmniej korzystnych warunkach do pracy, więc zostaje sporo zapasu. Jednak jestem zawiedziony, bo z uwagi na to, że:
- każda z sekcji (5p) nie jest obciązana jednorazowo pradem większym niż 17A (na ogniwo wychodzi 3,4A, czyli 0,75C !!!), a normalnie pobierany jestprąd nie większy niż 12A (2,4A na ogniwo, czyli około 0,5C),
- zgodnie z deklaracjami BTO pakiet powinien wytrzymać do 2 000 ładowań,
- przez dłuższy czas pakiet ładowany był do 40-41V (4.0-4.1 V/ ogniwo),
pakiet nie będzie tak trwały, jak zarzekał się wykonawca (BTO) i mam pewien niesmak z tego powodu.

Wniosek jest taki, że nie porwałbym się na robienie czegoś powazniejszego (motocykl EV, auto) bazując na Swingach. Brak zaufania w kwestii trwałości i tyle. No i 2 500 zł + ładowrka (220 zł) to chyba trochę za dużo, no chyba, że jakoś wydłużą gwarancję.

Popróbuję go jeszce powyrównywać balanserem i może odzyska nieco pojemności. Dam znać jak coś będzie ciekawego.

Najlepiej, jakby BTO na forum (tutaj) odpowiednio skomentowało ten post.

WojtekErnest - Śro 09 Wrz, 2015

Pawiel napisał/a:
Czyli stracił około 25% pojemności.

Kluczowe jest to czy pomiar robiłeś po ręcznym zbalansowaniu cel. Bo wczesniej napisałeś
"Rozjechały się w zakresie 4.00 ... 4.20 V,czyli dużo. Efekt był taki, że BMS odcinał ładowarkę, gdy jedno z ogniw dobiło do 4,20V, pozostałe zostawały niedoładowane. "
Czyli pomiar pojemności całości, może być z tego powodu zaniżony.
Jeśli nie masz dostępu do gniazda Balansera, to staraj się częściej ładować aby BMS naturalniej wyrownywał róznice w celach.

Pawiel - Śro 09 Wrz, 2015

Tzn mam ładować do końca? Aż proces ładowania skończy sie automatycznie?
Mechano - Śro 09 Wrz, 2015

A jak ładowałeś wcześniej?
Rafał - Śro 09 Wrz, 2015

No chłopaku troche ból. Ja na polaptopowych z sekcji 10p wyciskam 18Ah, a zapłaciłem duzo mniej niz ty. Moze na przyszłość wybierz taka opcje. Mało kosztuje i jak ci ogniwo padnie to nie boli.
Pawiel - Śro 09 Wrz, 2015

Spoko.
Ja zapłaciłem w BTO mniej niż 2k. Nie boli tak bardzo a w zasadzie wcale bo mam ogroooomny zapas. Dopiero jak mi sprzedali to wywindowali ceny o prawie 1k w gore.

Ładowałem wczesniej do mniej więcej 41V. Przerywałem ładowarce ktora chciała dociągnąć do 42V cc-cv .

WojtekErnest - Czw 10 Wrz, 2015

Pawiel napisał/a:

Ładowałem wczesniej do mniej więcej 41V. Przerywałem ładowarce ktora chciała dociągnąć do 42V cc-cv .

Jesli standardowy BMS wchodzi w tryb bansowania w okolicach 4,15 per segment, to przy tej 'oszczednej' metodzie, zapewne nie dawales mu możliwości pracy. A jak byly nie równo, to tym bardziej byly nie równo rozladowywane i tak w kółko. Dlatego, teraz przynajmniej kilkakrotnie lekko rozladuj i ładuj do odciecia przez ladowarke/BMS. Sądzę że po kilku cyklach różnice się zmniejszą a pojemność pomiarowa wzrośnie.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group