To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - Najstarsze samochody elektryczne w Polsce ?

inox - Pon 19 Maj, 2014
Temat postu: Najstarsze samochody elektryczne w Polsce ?
Zerknąłem na kilka stron o starych samochodach o mieliśmy np modele Rolls Royc i rozne ciekawostki, ale nie znalazłem nic o elektrycznych. A na pewno jakieś były. Interesuje mnie to z samej ciekawości.
W USA do mniej więcej 1910 ogromna ilość była robiona na podzespołach rowerowych.

mmoto - Pią 23 Maj, 2014

Cytat:
Pierwszy samochód z silnikiem elektrycznym zbudował szkocki wynalazca Robert Anderson. Swój pojazd zbudował w 1839 roku w warsztacie w Aberdeen. Niektóre źródła podają, że pierwszy samochód z napędem elektrycznym powstał w 1828 roku, a jego twórcą był węgierski inżynier Anyos Jedlik. Są też zapiski mówiące, że w 1835 roku holenderski chemik profesor Sibrandus Stratingh zbudował pojazd napędzany silnikiem elektrycznym w Groningen.

W 1870 roku David Salomon opracował pojazd z małym i lekkim silnikiem elektrycznym, ale bardzo ciężkie akumulatory znacznie ograniczały prędkość i zasięg samochodu.

W 1888 roku niemiecki wynalazca Andreas Flocken skonstruował mały samochód elektryczny, którego baterie były ładowane z generatora prądotwórczego zamontowanego w młynie wodnym. Jego pojazd Flocken Elektrowagen jest uznawany za protoplastę współczesnych samochodów elektrycznych.

Rok później Brytyjczyk Magnus Volk, twórca najstarszej istniejącej kolei elektrycznej, zbudował kilka sztuk trójkołowych pojazdów z silnikami elektrycznymi Immish, w tym jeden na zamówienie sułtana Turcji.

W 1897 roku London Cab Company Electric zakupiła kilka taksówek zaprojektowanych przez Waltera Berseya. Samochody Bersey Cab używały 40-ogniwowych akumulatorów, które zasilały silnik elektryczny o mocy 3 KM, a zasięg pojazdu wynosił 80 km.

first-electric-car ele early-lohner-porsche2

W 1898 roku Ferdynand Porsche i Jacob Lohner opracowali i zbudowali pierwszy pojazd hybrydowy Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Samochód wykorzystywał silnik spalinowy jako generator prądotwórczy, który zasilał silniki elektryczne o mocy 2,5-3,5 KM zamontowane w piastach kół. Pojazd miał zasięg 65 km i rozwijał prędkość do 50 km na godzinę. Lohner-Porsche Mixte Hybrid został zaprezentowany w 1901 roku na salonie w Paryżu. Wyprodukowano łącznie 300 sztuk tego samochodu.

Na przełomie XX wieku Niemiec Henri Pieper opracował samochodów z silnikiem benzynowym o małej pojemności, który został sprzężony z silnikiem elektrycznym, zamontowanym pod siedzeniem. Ładowanie baterii odbywało się podczas hamowania. Silniki elektryczny wspierał silnik spalinowy, dzięki czemu pojazd Piepera od 0 do 40 km/h rozpędzał się w 10 sekund, podczas gdy samochody z silnikami spalinowymi rozpędzały się do 40 km/h w 30 sekund.

Wraz z pojawieniem się Forda T, który zrewolucjonizował samochody z silnikami spalinowymi, zaczęło spadać zainteresowanie pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. W 1916 roku pojawiło się w Stanach Zjednoczonych dwóch producentów pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ale gdy na początku 1920 roku spadła cena benzyny, zniknęło zainteresowanie tego typu samochodami.

tomasz_kombi - Pią 23 Maj, 2014

Kolega chyba pytał o "elektryki" w Polsce a nie ogólnie ;)
mmoto - Pią 23 Maj, 2014

W Polsce to tylko tramwaje pneumatyczne.
inox - Nie 25 Maj, 2014

Dzięki za bardzo ciekawe informacje. Tak chodzi mi o nasz kraj, na pewno coś było, u nas powstała wcześnie manufaktura rowerów - dosyć szybko patrząc na inne kraje, i na pewno były jakieś "nietypowe" pojazdy, biorąc pod uwagę ile tu nakradli i zniszczyli wszystkiego.
Mibars - Nie 25 Maj, 2014

inox, niestety jest spora szansa, że nas rozwój pierwotnej motoryzacji elektrycznej ominął: W tym okresie byliśmy pod zaborami traktowani jako odległe, problematyczne fragmenty państw-zaborców, byliśmy zniewoleni i dość zacofani względem tego, co się działo na świecie, bez bitych dróg, zaawansowanego przemysłu, głównie rolnictwo. Dobrze, że przynajmniej kolej mieliśmy...

Polska zaczęła się rozwijać dopiero po 1920r, bo u nas nawet I wojna światowa się przeciągnęła (konflikt z Rosją), mieliśmy dużo do nadgonienia względem reszty świata, w szczególności USA zaczęło się wybijać ponad inne państwa zachodu, gdyż ich wojna ominęła. Było to już po epoce pojazdów elektrycznych, więc pewnie żadne konstrukcje w świeżo odtworzonym państwie Polskim nie powstały...

gienek333 - Nie 25 Maj, 2014

Niestety obawiam się iż rozwój "wtórnej motoryzacji elektrycznej" również może nas ominąć, ponieważ "dyktatura ciemniaków" trwa i w zasadzie nie jest możliwa budowa jakiegokolwiek pojazdu elektrycznego.
Mibars - Nie 25 Maj, 2014

Akurat tutaj mam nadzieję, że jednak nie :) Nastąpi to jednak niewątpliwie wolniej, niż na zachodzie, nawet nie tyle przez "dyktaturę ciemniaków", co fakt, że pojazd elektryczny to duża jednorazowa inwestycja na którą na razie mało kogo stać + mało kto może sobie pozwolić na 2 auta: Elektryk na codzień, spalinowiec raz w miesiącu na dalsze wyjazdy...
gienek333 - Pon 26 Maj, 2014

Pojazd elektryczny to nie musi być wielka inwestycja (dzisiaj dostałem wiadomość od kolegi z Angli, któremu pomagałem w przeróbce, że auto jeździ i "cieszy się jak dziecko", a koszty nie duże). Sam planuję taką przeróbkę (mam wszystkie części i samochody), ale koszty samych OC to kilka tyś. Gdyby było ubezpieczenie OC kierowcy to można by dopasować kolor pojazdu do dnia tygodnia, albo typ pojazdu do pogody i mieć 10 pojazdów, a jedno ubezpieczenie. Polityka jest jednak inna, najlepiej mieć SUV-a, pali dużo więc prawie wszystkim się opłaca. Kiedyś żule mówili "kup pan cegłę", dziś "kup pan ubezpieczenie".


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group