To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - Przepisy o elektrykach :)
WojtekErnest - Nie 02 Lip, 2017
W Holandii od 2 dni obowiązuje przepis dot. szybkich e-bikow a nawet tzw speed pedelec, bez manetki, które mogą się poruszać z prędkością do 45 km/godz. Pojazdami tymi nie wolno jeździć po ścieżkach rowerowych (co oczywiste) ale wprowadzono obowiązek posiadania tablic rejestracyjnych oraz opłaty OC w wysokości 7 Euro za mc.
qaz33 - Pon 03 Lip, 2017
To bez wzgledu na rame i moc silnika itd? Bo jesli tak to calkiem spoko prawo. Jakby w polsce byla taka opcja za 7zl/mc tez bym w to wszedl
sirgregs - Pon 03 Lip, 2017
WojtekErnest napisał/a: | W Holandii od 2 dni obowiązuje przepis dot. szybkich e-bikow a nawet tzw speed pedelec ... | Możesz podać źródło tej informacji?
Dlugas - Pon 03 Lip, 2017
qaz33 napisał/a: | Jakby w polsce byla taka opcja za 7zl/mc tez bym w to wszedl |
Gorzej będzie jak trzeba będzie za cały rok zapłacić bez możliwości uiszczenia jedynie opłaty za jazdę w "sezonie"
pepelito - Pon 03 Lip, 2017
I gorzej jak to będzie 7 euro, a nie na nasze warunki
Passat_EQ - Pon 03 Lip, 2017
Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac.
maniekrox - Pon 03 Lip, 2017
Passat_EQ napisał/a: | Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac. |
Do jeżdżących tutaj ebajkow ich definicja roweru ma się nijak
Dlugas - Pon 03 Lip, 2017
Właśnie wymyśliłem sobie że oc powinno być opłacone i przypisane do konkretnej osoby. Jak bardzo uprościł by się cały system, sami zobaczcie:
W pracy nie potrzebujesz ubezpieczenia - bo masz oc;
jadąc dowolnym samochodem osobowym potrzebujesz jedynie swojego oc;
idąc po ulicy i waląc kogoś w ryja potrzebujesz jedynie oc ;
jadąc na rowerze w skutek czego doszło do uszkodzenia np. lakieru samochodu potrzebujesz tylko oc
etc...
I cały powalony system opłat za wszelkie inne ubezpieczenia nie miałby bytu - bo miałbyś oc ...
A teraz powrót do rzeczywistości
Passat_EQ - Pon 03 Lip, 2017
maniekrox napisał/a: | Passat_EQ napisał/a: | Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac. |
Do jeżdżących tutaj ebajkow ich definicja roweru ma się nijak |
Bo to nie sa rowery
WojtekErnest - Śro 05 Lip, 2017
sirgregs napisał/a: | Możesz podać źródło tej informacji? |
Miałem wcześniej informację pośrednią z kilku różnych żródel (rodziny lub przyjaciół osób uzywajacych szybkich rowerów w Holandii) oraz sprzedawców takich rowerów.
Obecnie sytuacja jest formalnie 'opanowana', bo minął okres przejściowy (styczen-czerwiec 2017)
Holendrzy wcześniej podawali zauważalny wzrost wypadków z udziałem takich rowerów które kończyły się szpitalem ale obecnie powołują się wprost na prawo europejskie zgodnie z którym :
- od stycznia 2017 r wprowadzane do obrotu szybkie rowery elektryczne (posiadajace > 250 W, przekraczajace wspomaganie > 25 km/godz, posiadajace manetkę) powinny być rejestrowane.
- od 1 lipca zmodyfikowano i uszczegółowiono przepisy dot szybkich ebajków, zgodnie z którymi takie pojazdy sa traktowane jako rodzaj motoroweru który :
a) musi mieć zablokowane konstrukcyjnie wspomaganie do 45 km/godz
b) nie może mieć więcej niz 4 KW
c) musi być zarejestrowany u urzędzie komunikacji
d) musi posiadać tablicę rejestracyjną
e) musi mieć badanie techniczne/licencję czy spełnia ww. zasady RAZ NA ROK
f) musi mieć wykupione specjalne OC (7 EURO na mc)
Ponadto :
f) manetka jest dopuszczona tylko dla kierującego który posiada orzeczenie o inwalidztwie
g) obowiązkowe jest używanie kasku, który ma certyfikat. Wprowadza się nowy rodzaj kasku dot. ebików. Kask motocyklowy jest dopuszczony.
h) kierujący musi mieć > 16 lat i prawo jazdy uprawniajace do jazdy motorowerem. Prawo jazdy (B) lub na motocykl jest wystarczające.
i) Ograniczenia prędkości :
45 kilometrów na godzinę na drodze;
30 kilometrów na godzinę na drodze rowerowej/motorowerowej na obszarach miejskich;
40 kilometrów na godzinę na drodze rowerowej/motorowerowej poza obszarami miejskimi.
j) niestosowanie się do powyższych grozi grzywnami
Strona urzędu holenderskiego i pośrednie odnośniki :
https://www.rijksoverheid...r-speed-pedelec
Wracajac na nasze podwórko, to zapewne oznacza że wkrótce np. od stycznia 2018 podobne regulacje będą i u nas i nawet jeśli
organy kontrolne nie będą miały urządzeń mobilnych do pomiaru mocy zatrzymanego "roweru", to konstrukcje z daleka wyglądające
na speed pedelec, będą budziły coraz większe ich zainteresowanie.
A przepis trudno uznać za kontrowersyjny, więc nie będzie oporu społecznego i mozna taką zmianę uchwalić np w jedną noc.....
Ps. Nie takie zmiany uchwalano ostatni w jedną noc...
Wygląd obecnej tablicy rejestracyjnej.
tablica =
qaz33 - Śro 05 Lip, 2017
Dziwne prawo bo ograniczenie predkosci skazuje na sterowniki sterujace wlasnie predkoscia a nie momentem ktore moim zdaniem sa bardziej niebezpieczne. Rwa zawsze 100% mocy przy ruszaniu. 4kW to hub rh273-40 ktory wazy 18kg wiec tu nikt z nas nie ucierpi
Rzecz ktora najbardziej mnie zastanawia to jak bedzie wygladac rejestracja/licencja naszych falconow i innych customow. No i wyglada na to ze teraz kazdy bedzie sie starac o to orzeczenie o inwalidztwie, gdzie to sie da zalatwic i za ile? lepiej symulowac bezwlad stopy czy straszny bol kolan
WojtekErnest - Śro 05 Lip, 2017
Orzeczenie o inwalidztwie tylko 'legalizuje' manetkę, pozostałe zasady są i tak obowiązkowe...
qaz33 - Śro 05 Lip, 2017
To ok. Tylko aby ceny byly przystosowane do polskich warunkow. Czy Cycle analyst da sie tak ustawic aby ograniczal moment przy przekroczeniu konkretnej predkosci?
Majster - Śro 05 Lip, 2017
Też bym chętnie zarejestrował rower jak skuter i płacił kilkanaście zł miesięcznie za OC, ale póki co należy być ostrożym, nie szaleć na ścieżkach, a trybu "offroad" używać oficjalnie tylko poza drogami publicznymi
WojtekErnest - Śro 05 Lip, 2017
Majster napisał/a: | Też bym chętnie zarejestrował rower jak skuter i płacił kilkanaście zł miesięcznie za OC, ale póki co należy być ostrożym, nie szaleć na ścieżkach, a trybu "offroad" używać oficjalnie tylko poza drogami publicznymi |
Niestety to nie jest tylko problem "drobnych opłat" za OC ale braku pewności czy w ogóle taki samodział będzie można zarejestrować. Bo te pojazdy właśnie uzyskały oficjalną kategorię zrównywaną do motorowerów, które są produkowane fabrycznie, mają homologację, dokumentację i badanie techniczne/dopuszczenia do ruchu jest uproszczone.
Motoroweru, od zera, powstałego "z niczego" nie zarejestrujesz.
|
|
|