To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Przeróbka hamulca hydraulicznego do zastosowania w ebike

qaz33 - Pon 13 Paź, 2014
Temat postu: Przeróbka hamulca hydraulicznego do zastosowania w ebike
Witam. Dużo ludzi z forum już o to pytało więc przedstawie swój pomysł na rozwiązanie powszechnego problemu tanim kosztem. Przerobiłem już na tej zasadzie dwie pary hamulców do dwóch różnych rowerów i od pół roku wszystko działa znakomicie. Nic się nie luzuje a czujnik odcięcia zasilania jest naprawdę bardzo czuły. Przepraszam za złą jakość zdjęć ale nie miałem pod ręką niczego innego niż telefon.

Do przeróbki posłużyły mi hamulce Avid Elixir 5. Są one dość dobrej klasy i można je znależć naprawde tanio na alledrogo. Ja za swoje dałem 250zł za każdą pare nowych. Napewno można i użyć wiele innych modeli.



Jako czujniki po wielu testach wybrałem kontraktony przemysłowe. Są odporne na wszelkie drgania i mają stałą czułość. Nie polecam czujników halla gdyż ich czułość zależy mocno od kąta obrócenia co jest bardziej kłopotliwe w montażu. Moje czujniki można nabyć np. tutaj są też i wersje gwintowane które można wręcz wkręcić w swoje hamulce ale to już jest chyba przerost formy nad treścią.

najpierw rozkręcamy klamkę hamulca i wklejamy mały magnes neodymowy o dowolnym kształcie. Ja tu używam kleju poxipol



Następnie wiercimy dziure w mocowaniu klamki wiertłem 6mm



Całość teraz składamy i wkładamy przygotowany czujnik który mocujemy zwykłą taśmą. Oczywiście trzeba teraz wyregulować głębokość tego czujnika najprościej za pomocą multimetru który "wypika" nam moment zaciskania klamki. Kable od czujnika należy teraz przedłużyć do sterownika i odpowiednio zaizolować np. koszulką termokurczliwą. No i gotowe:


Mechano - Pon 13 Paź, 2014

Sprytne! Duży PLUS dla Ciebie za to.
Rafał - Pon 13 Paź, 2014

Fajnie, że znalazłeś rozwiązanie problemu wielu z nas. Daj jeszcze proszę fotkę pokazującą dzialanie tego patentu. Zbliżenie na punkt styku, tak by było widać to bardziej szczegółowo.
tas - Pon 13 Paź, 2014

Niestety w moich nie da się nawiercić uchwytu klamki bo tam zwyczajnie są dźwignie i śruba ustawienia wstępnego. :)
qaz33 - Wto 14 Paź, 2014

Rafał nie wiem o jaką dokładnie fotke Ci chodzi. Od środka przecież nie zrobie. Zasada jest prosta. Jak magnes się odpowiednio przybliży do czujnika (na ok 0.5cm) to zaczyna on zwierać.
Zdaje sobie sprawe że nie we wszystkich hamulcach da się zrobić taką przeróbke. Ja miałem akurat szczęście bo od razu natrafiłem na te Avidy, rozwiązaniem jest wymienić same klamki hamulców na inny model.

Rafał - Wto 14 Paź, 2014

qaz33 napisał/a:
Rafał nie wiem o jaką dokładnie fotke Ci chodzi. Od środka przecież nie zrobie. Zasada jest prosta. Jak magnes się odpowiednio przybliży do czujnika (na ok 0.5cm) to zaczyna on zwierać.

Chciałbym byś własnie na fotce uchwycił ten moment jak magnes przybliża się do czujnika , by było lepiej widać jak to działa.

Szwagier - Pią 26 Lut, 2016

W kontaktronie styki NO to takie, które z dala od magnesu są w stanie otwartym? Zbliżenie magnesu powoduje, że styk się zamyka (zwiera)?
piotrrs11 - Pią 26 Lut, 2016

Tak
spj - Pią 26 Lut, 2016

Też zastanawiałem się nad tą przeróbką do hamowania silnikiem. Ale na razie jestem w fazie kombinowania nad tym jakie hamulce zakupić. Piszesz że te Avidy są OK, a jak z serwisowaniem ich nie ma problemów?
Szwagier - Pią 26 Lut, 2016

piotrrs11 napisał/a:
Tak

qaz33 to jak rozwiązałeś kwestię podania napięcia (zwarcia obwodu) w momencie ODSUNIĘCIA magnesu od kontaktronu - bo jeśli dobrze rozumiem Twoją przeróbkę, w momencie wciskania hamulca magnes od kontaktronu się oddala, więc rozłącza? Kontaktron steruje przekaźnikiem, którego styki NC zwierają +12V z Brake HI w serowniku..?

atomek1000 - Pią 26 Lut, 2016

A po co wy bawicie sie z brake hi? Każdy z was ma światła stopu?
Najłatwiej jest używać brake-low dwa kabelki które zwierasz i jest regen i odłączenie silnika.

Anonymous - Pią 26 Lut, 2016

Światła stopu bez problemu można zrobić na lo. Tak mam w słoneczniku i działają. Wystarczy tranzystor P-N-P podpiąć odpowiednio pod hamulec.
qaz33 - Sob 27 Lut, 2016

Kontraktrony sa w wersjach NO i NC. Nie trzeba sie bawic w zadne tranzystory jak ktos chce miec brake high
Szwagier - Sob 27 Lut, 2016

qaz33 napisał/a:
Kontraktrony sa w wersjach NO i NC. Nie trzeba sie bawic w zadne tranzystory jak ktos chce miec brake high


A, ok. Po prostu podałeś link do wersji NO i dlatego doszukiwałem się jakiegoś głębszego sensu :mrgreen:

Co do Brake HI - to już różne rzeczy tu na forum czytałem, jeśli chodzi o zasadę działania regena, że chyba dopiero jak sam u siebie podłączę i sprawdzę, to będę wiedział... :roll:

qaz33 - Sob 27 Lut, 2016

Szwagier napisał/a:

A, ok. Po prostu podałeś link do wersji NO i dlatego doszukiwałem się jakiegoś głębszego sensu :mrgreen:


No tak, jak chcesz miec brake high to musisz uzyc werscji NC. Wtedy jak odsuniesz magnes to wyjscie bedzie mialo zwarcie



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group