To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym

Anonymous - Pon 17 Lis, 2014
Temat postu: Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym
Borykałem się trochę z woltomierzami cyfrowymi, których używam w swoich pojazdach do pomiaru napięcia.
O ile typowe zasilanie tych woltomierzy, to max. 30V, to napięcia stosowane w rowerach są rzędu 36V, 48V i więcej. Stanowczo za dużo jak na pojedynczy pomiar. Gdy mierzymy każdy akumulator osobno, to jest OK, ale w przypadku pomiaru powyżej 36V w całości, to taki woltomierz ulega uszkodzeniu.
Inna sprawa, to taka, że manetka z wyświetlaczem diodowym jest droga, a diody niewiele nam mówią o rzeczywistym poziomie napięcia.
Dlatego postanowiłem zrobić inną wersję (tańszą) dla naszych zastosowań.
Gdy nawali nam manetka ledowa, kupujemy zwykłą manetkę bez wskaźników. Do tego dokupujemy najtańszy woltomierz cyfrowy z wyprowadzeniem do pomiarów do 100V ( 3 przewody ).
Np. coś takiego:



Żeby uzyskać prawidłowe napięcie zasilania woltomierza, który potrzebuje np. 12V, niekoniecznie musimy robić odczepy na akumulatorach.
Dołożenie jednej diody zenera 15V upraszcza nam sprawę i możemy uzyskać prawidłowy pomiar i zasilanie na dwóch przewodach wpiętych do napięcia 36V. Dla napięcia 48V stosujemy dwie takie diody itd. na każde następne 12V kolejna dioda zenera włączona w szereg z poprzednimi. Trzeba tylko pamiętać, by diody zenera była na trochę większy prąd, niż typowe, małe zenerki. Prąd zmierzony, w małym woltomierzu jest rzędu 10mA. Ja wykorzystałem jakieś zenery o prądzie coś w granicach 1A. Na większym wyświetlaczu prąd będzie większy i trzeba go zmierzyć przed zakupem zenerów, by dobrać odpowiednią moc zenera.
Łączymy całość w sposób pokazany niżej:



Układ powyższy wymaga zasilania tylko dwoma przewodami i woltomierz wtedy mierzy napięcie, z którego jest zasilany.
Te woltomierze mają z tyłu 3 piny, którymi możemy skalibrować wskazania danej sztuki. Dobrze jest wycechować go ze sprawdzonym, porządnym przyrządem. Jedna końcówka COM łączona z dwoma pozostałymi powoduje podnoszenie, lub obniżanie wskazań naszego wyświetlacza.
Cena takiego zestawu jest dużo mniejsza, niż gotowej manetki z wyświetlaczem, a sam woltomierz na tyle malutki, że można go przymocować w dowolnym miejscu kierownicy.
Fabryczny woltomierz na wyższe napięcia z pomiarem i zasilaniem na dwóch przewodach jest wielokrotnie droższy od przedstawionego na zdjęciu.

Może się to komuś przyda ;)

WojtekErnest - Pon 17 Lis, 2014

Rzeczywiscie "porażająco" proste i skuteczne. Brawo. :-)
Adam Wysokiński - Pon 17 Lis, 2014

Taki sposób zbijania napięcia jest dobry tylko dla układów pobierającyh mały prąd. Tutaj tak właśnie jest. :smile:
tas - Pon 17 Lis, 2014

Taka manetka z woltomierzem jest bardzo dobra, swojego czasu używałem :)


Anonymous - Pon 17 Lis, 2014

To gotowiec, czy sam robiłeś? Jak sam, to z czego zrobiłeś obudowę?
Przy mojej konstrukcji trzeba jeszcze brać pod uwagę zakres pracy woltomierza, bo poniżej 4V wyświetlacz się wygasza. Przy próbach, gdy włożyłem do układu dwie zenerki, to poniżej 34V wyświetlacz gasł, a minimalne napięcie pakietu, to 31V. Dlatego tylko jedna dioda na 36V zasilania, wtedy napięcie na woltomierzu jest rzędu dwudziestu paru wolt. Trzeba pamiętać żeby przy pełnym napięciu pakietu nie przekroczyć 30V na zasilaniu woltomierza.

Patriko - Pon 17 Lis, 2014

zeeltom, Wygląda na tuning własny z takiej manetki ;)
Anonymous - Pon 17 Lis, 2014

Chyba masz rację ;)
motyl - Pon 17 Lis, 2014

a nie lepiej dać 78L12 zamiast zenera ??
Anonymous - Wto 18 Lis, 2014

Nie lepiej, bo wymaga podłączenia 3 nóżek i napięcie wejściowe maksymalne jest tylko 25V.
Dobraku - Wto 18 Lis, 2014

Ja mam tak samo jak pokazał to TAS tylko ja mam wyświetlacz "od góry". Zaryzykowałem i podłączyłem zasilanie woltomierza pod linie 5V zasilająca halla manetki ... stabilizator w sterowniku jakoś bardziej się nie grzał więc to zostawiłem i śmigam tak już rok z przechodem.

Co do samego pomiaru .... napewno zupełnie inna jakość

Anonymous - Wto 18 Lis, 2014

Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli ;)
Dobraku - Wto 18 Lis, 2014

zeeltom napisał/a:
Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli ;)


Masę, 5V masz już do zasilania hall'a zostaje podciągnąć napięcie pakietu, które i tak dać musisz.
Ja mam na fabrycznej wiązce to zrobione, więc żadnych dodatowych kabli nie ciągnąłem a czerwony przycisk mam przerobiony tak by nie trzymał i uruchamiam nim tempomat. We wcześniejszym rowerze miałem w nią zamontowaną włącznik-stacyjkę na kluczyk.

Anonymous - Wto 18 Lis, 2014

Można zrobić tak, jak piszesz. Ja chcę przenieść wskaźnik z kierownicy (manetki) na kolumnę akumulatorów na ramie, mam tam stacyjkę i pod nią wpinam tylko dwa przewody od woltomierza i po bólu ;) Inaczej musiał bym dociągać 5V w kontrolera lub manetki. Nawet jeśli manetka ledowa jest sprawna, to dołożenie takiego woltomierza przyda się każdemu, a koszt jest rzędu 15 - 20 zł. To niewiele w porównaniu do ceny reszty roweru ;)
Anonymous - Śro 03 Gru, 2014

No i zrobione. Tanio i dobrze ;)


atomek1000 - Śro 03 Gru, 2014

Fajna skrzynka tylko coś duża, co tam w środku siedzi jeszcze? Jakiś ukryty przycisk turbo :twisted: ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group