ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   Zamiast manetki ze wskaźnikiem diodowym

Borykałem się trochę z woltomierzami cyfrowymi, których używam w swoich pojazdach do pomiaru napięcia.
O ile typowe zasilanie tych woltomierzy, to max. 30V, to napięcia stosowane w rowerach są rzędu 36V, 48V i więcej. Stanowczo za dużo jak na pojedynczy pomiar. Gdy mierzymy każdy akumulator osobno, to jest OK, ale w przypadku pomiaru powyżej 36V w całości, to taki woltomierz ulega uszkodzeniu.
Inna sprawa, to taka, że manetka z wyświetlaczem diodowym jest droga, a diody niewiele nam mówią o rzeczywistym poziomie napięcia.
Dlatego postanowiłem zrobić inną wersję (tańszą) dla naszych zastosowań.
Gdy nawali nam manetka ledowa, kupujemy zwykłą manetkę bez wskaźników. Do tego dokupujemy najtańszy woltomierz cyfrowy z wyprowadzeniem do pomiarów do 100V ( 3 przewody ).
Np. coś takiego:



Żeby uzyskać prawidłowe napięcie zasilania woltomierza, który potrzebuje np. 12V, niekoniecznie musimy robić odczepy na akumulatorach.
Dołożenie jednej diody zenera 15V upraszcza nam sprawę i możemy uzyskać prawidłowy pomiar i zasilanie na dwóch przewodach wpiętych do napięcia 36V. Dla napięcia 48V stosujemy dwie takie diody itd. na każde następne 12V kolejna dioda zenera włączona w szereg z poprzednimi. Trzeba tylko pamiętać, by diody zenera była na trochę większy prąd, niż typowe, małe zenerki. Prąd zmierzony, w małym woltomierzu jest rzędu 10mA. Ja wykorzystałem jakieś zenery o prądzie coś w granicach 1A. Na większym wyświetlaczu prąd będzie większy i trzeba go zmierzyć przed zakupem zenerów, by dobrać odpowiednią moc zenera.
Łączymy całość w sposób pokazany niżej:



Układ powyższy wymaga zasilania tylko dwoma przewodami i woltomierz wtedy mierzy napięcie, z którego jest zasilany.
Te woltomierze mają z tyłu 3 piny, którymi możemy skalibrować wskazania danej sztuki. Dobrze jest wycechować go ze sprawdzonym, porządnym przyrządem. Jedna końcówka COM łączona z dwoma pozostałymi powoduje podnoszenie, lub obniżanie wskazań naszego wyświetlacza.
Cena takiego zestawu jest dużo mniejsza, niż gotowej manetki z wyświetlaczem, a sam woltomierz na tyle malutki, że można go przymocować w dowolnym miejscu kierownicy.
Fabryczny woltomierz na wyższe napięcia z pomiarem i zasilaniem na dwóch przewodach jest wielokrotnie droższy od przedstawionego na zdjęciu.

Może się to komuś przyda ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Rzeczywiscie "porażająco" proste i skuteczne. Brawo. :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Taki sposób zbijania napięcia jest dobry tylko dla układów pobierającyh mały prąd. Tutaj tak właśnie jest. :smile:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Taka manetka z woltomierzem jest bardzo dobra, swojego czasu używałem :)

_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

To gotowiec, czy sam robiłeś? Jak sam, to z czego zrobiłeś obudowę?
Przy mojej konstrukcji trzeba jeszcze brać pod uwagę zakres pracy woltomierza, bo poniżej 4V wyświetlacz się wygasza. Przy próbach, gdy włożyłem do układu dwie zenerki, to poniżej 34V wyświetlacz gasł, a minimalne napięcie pakietu, to 31V. Dlatego tylko jedna dioda na 36V zasilania, wtedy napięcie na woltomierzu jest rzędu dwudziestu paru wolt. Trzeba pamiętać żeby przy pełnym napięciu pakietu nie przekroczyć 30V na zasilaniu woltomierza.
 
 
Patriko 
brygadzista


Pomógł: 4 razy
Wiek: 33
Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 242
Skąd: Słupca
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

zeeltom, Wygląda na tuning własny z takiej manetki ;)
_________________
Jeżdżę na: Coma 3000
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Chyba masz rację ;)
 
 
motyl 
początkujący
Warior EV


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 38
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

a nie lepiej dać 78L12 zamiast zenera ??
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

Nie lepiej, bo wymaga podłączenia 3 nóżek i napięcie wejściowe maksymalne jest tylko 25V.
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

Ja mam tak samo jak pokazał to TAS tylko ja mam wyświetlacz "od góry". Zaryzykowałem i podłączyłem zasilanie woltomierza pod linie 5V zasilająca halla manetki ... stabilizator w sterowniku jakoś bardziej się nie grzał więc to zostawiłem i śmigam tak już rok z przechodem.

Co do samego pomiaru .... napewno zupełnie inna jakość
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli ;)
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

zeeltom napisał/a:
Można zasilać z 5V. Ale wtedy trzeba ciągnąć 3 przewody. Co kto woli ;)


Masę, 5V masz już do zasilania hall'a zostaje podciągnąć napięcie pakietu, które i tak dać musisz.
Ja mam na fabrycznej wiązce to zrobione, więc żadnych dodatowych kabli nie ciągnąłem a czerwony przycisk mam przerobiony tak by nie trzymał i uruchamiam nim tempomat. We wcześniejszym rowerze miałem w nią zamontowaną włącznik-stacyjkę na kluczyk.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

Można zrobić tak, jak piszesz. Ja chcę przenieść wskaźnik z kierownicy (manetki) na kolumnę akumulatorów na ramie, mam tam stacyjkę i pod nią wpinam tylko dwa przewody od woltomierza i po bólu ;) Inaczej musiał bym dociągać 5V w kontrolera lub manetki. Nawet jeśli manetka ledowa jest sprawna, to dołożenie takiego woltomierza przyda się każdemu, a koszt jest rzędu 15 - 20 zł. To niewiele w porównaniu do ceny reszty roweru ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 03 Gru, 2014   

No i zrobione. Tanio i dobrze ;)

 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 03 Gru, 2014   

Fajna skrzynka tylko coś duża, co tam w środku siedzi jeszcze? Jakiś ukryty przycisk turbo :twisted: ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group