To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Informacje forumowe - Witam serdecznie.

Robert - Nie 14 Gru, 2014
Temat postu: Witam serdecznie.
Dzień dobry.

Od jakiegoś czasu czytam forum z racji dużego zainteresowania tematem rowerów wspomaganych elektrycznie. Zajmuje się nimi już kilka ładnych lat. Pracuje z nim na co dzień prowadząc dział badawczo-rozwojowy jednego z producentów m.in. tego typu rowerów.

Prywatnie również złapałem "bakcyla" do tego typu rowerów i w tym roku złożyłem sobie rower MTB 29" o mocy 600W. Przejechałem 4500km bezawaryjnie i cały czas się ciesze swoim maleństwem. Sezon rowerowy zakończyłem i przez zimę chciałbym zmodernizować swój rowerek. W związku z tym będę miał do szanownego grona forumowiczów kilka pytań.

W załączniku zdjęcie roweru po przejechaniu 4000km. Wiem wiem nie widać po nim ale bardzo pedantycznie podchodzę do czystości. :lol:



Pozdrawiam serdecznie.

Mechano - Nie 14 Gru, 2014

Cześć Robert! Ładny rower, nie wygląda na 4000km chyba, że by spojrzeć na opony :D Jaki masz aktualnie silnik, akumulator? Co byś chciał zmienić?
Robert - Nie 14 Gru, 2014

Witam.

W tej chwili na wyposażeniu jest przede wszystkim piasta TDCM 600W (swoją drogą świetnie wykonana) w którą udało mi się wpasować mikro kontroler z palety Li Shui 36V 250W. Sterownik postawiony ma mostek, który pomija drut mierzący rezystancje i w tej chwili puszcza na tranzystory znacznie wyższy prąd. Akumulator to dedykowany dla rowerów MTB i produkowany w Polsce w Gliwicach BMZ 11,6Ah 36V, który jest w stanie oddać prądu ciągłego na poziomie 30A. Na kierownicy standard analogowy wyświetlacz od King-Metera ze sterowaniem oświetleniem całego roweru (z przodu lampa Lumotec 36V a na tyle lampa 36V, którą sobie sam wystrugałem bo nic nie mogłem namierzyć do mtb)

Moje marzenie duży wyświetlacz LCD co się wiąże ze zmianą sterownika. Mam już wszystko zakupione. Postaram się porobić fotki tego co przyszło.

Pozdrawiam.

Adam Wysokiński - Nie 14 Gru, 2014

Cześć. Elegancka maszyna.
Robert - Nie 14 Gru, 2014

Adam Wysokiński napisał/a:
Cześć. Elegancka maszyna.


Dziękuje. Cieszy mnie fakt, że się podoba. Zależy mi przede wszystkim na dyskrecji całego zestawu a w szczególności na jak najmniejszej ilości przewodów stąd pomysł aby zabudować całą elektronikę wewnątrz silnika.

Zdjęcie rozebranej piasty:



Piasta z wbudowanym sterownikiem aktualnym LiShui



Części, które przyszły do zamontowania:



Będę na bieżąco informował jak wyglądają prace. Udało mi się już dojść do ładu z hallotronami ponieważ oznaczenia przewodów silnika i sterownika nie pokrywały się. Na szczęście temat ogarnąłem i sterownik z czujnikami halla lepiej steruje tą piastą poprawnie zadaje komutacje a w szczególności moment rozruchu jest bardziej klarowny tzn. silnik nie mota się czy jechać do przodu czy do tyłu cały czas obiera poprawny kierunek.

W tej chwili muszę przerobić sterownik tzn. zeszlifować płytkę. Na szczęście jestem w stanie ugrać po 1,5mm z każdej strony. Tyle mam do pierwszych ścieżek.

Jeśli będę napotykał na problemy pozwolę się podzielić z nimi może ktoś coś pomoże.

Pozdrawiam. :)

tas - Nie 14 Gru, 2014

Planujesz jakieś chłodzenie tych mosfetów w sterowniku? :P
WojtekErnest - Nie 14 Gru, 2014

Nie boisz się awarii takiej elektroniki z powodu wstrząsów, przeciązeń w czasie obrotu w kole ?
Robert - Nie 14 Gru, 2014

Jeżeli chodzi o chłodzenie tranzystorów to na ile to możliwe dołączam płytkę aluminiową do której są przykręcone oczywiście musi mieć rogi zeszlifowane aby zachować promień piasty a na nią kolejna krótsza. Wszystko na paście termo przewodzącej. Następnie radiator przykręcony jest do statora, który też jest aluminiowy w związku z tym też absorbuje szybko ciepło.

Z ciekawości wziąłem jeden tak złożony rower na tegoroczne targi Bike-Expo do Kielc jako rowerek testowy i wytrzymał trzydniowe ciągłe katowanie. A wiecie doskonale jaka jest ta dzisiejsza młodzież. :)

Odnosząc się do drugiego pytania. Wibracje nie są wcale straszne tym bardziej, że miejsce w którym znajduje się kontroler jest nieruchome wszak to stator. Fakt, że w przypadku jakiejś awarii czy usterki trzeba rozplatać piastę i ją ponownie rozbierać. Na szczęście nie musiałem jeszcze poprawiać swojej roboty i nie było takich sytuacji. No chyba, że mamy do czynienia tak jak teraz z update'em. :)

Pozdrawiam.

Adam Wysokiński - Nie 14 Gru, 2014

Ciekawy pomysł. Wrzuć tam jeszcze akumulator :wink:
A na poważnie. Zwróć szczególną uwagę na mocowanie elementów na płytce. Na drgania odporne są bardziej układy z montażem smd a tu przewlekane. Obawiał bym się urywania nóżek, ewentualnie odrywania punktów lutowniczych. Poklej może chociaż te cięższe elementy, np. elektrolity do płytki lub do siebie. Kable są pozczepiane ale one wytrzymają więcej zgięć niż nóżki podzespołów.

P.S. Zdaje mi się, że widziałem zaszlifowaną ośkę... eee, chyba mi się wydawało

Robert - Nie 14 Gru, 2014

Cenne uwagi. Oczywiście ustosunkuje się do nich.

Jeżeli chodzi o szlifowanie ośki. Na jednym ze zdjęć widać projekt nowej osi. Po prostu miałem klienta, który chciał adoptować zestaw wspomagający o wyższej mocy niż 250W. Uparł się aby tą piastę którą używamy na co dzień zamontować w przednim widelcu do roweru typu cruiser. Dlatego też musiałem ją skrócić o szerokość bębenka. A co będę pisał zdjęcie poniżej: :lol:

Tylko się nie śmiejcie. :cool:



Pozdrawiam.

fineasz - Nie 14 Gru, 2014

Trzeba powiedzieć, że bardzo schludne konstrukcje :)
sietaz - Nie 14 Gru, 2014

Nie chce mi się wierzyć, że rower z pierwszego postu ma 4500 km :razz: . Mój wyglądał gorzej po 200 km. Konstrukcje są pro.
Jak widzę tego cruisera to już mi lata po głowie ile tam by weszło wh - z dwie minimum

Mechano - Nie 14 Gru, 2014

Dwie watogodziny?
Nie mogłem sie powstrzymać :D Swoją drogą to jaki rower posłużył za bazę?

Robert - Nie 14 Gru, 2014

Można tak utrzymać rower tylko trzeba poświęcić na to trochę czasu. Dobrze jest mieć dostęp do mocno sprężonego powietrza i przede wszystkim robić to systematycznie. :)

Bazą do przeróbki cruiser'a był jeden z produktów Electry. Dokładnie ten egzemplarz:

http://www.electrabicycle...-8i-czarny-mat/

Pozdrawiam. :)

Robert - Czw 18 Gru, 2014

Witam ponownie.

Muszę się zwrócić do szanownego grona o poradę.

Prace na moim rowerkiem powoli mają się ku lepszemu. Prowizoryczną fotkę załączam:



Mam mały problem. Otóż piasta jest fabrycznie wyposażona w czujnik temperatury, który wraz ze wzrostem temperatury piasty zmniejsza swoją rezystancje. Wyświetlacz natomiast dysponuje funkcją C8, którą można uaktywnić. Wówczas naprzemiennie pokazywana jest temperatura silnika oraz moc chwilowa. Nie mam koncepcji jak można to zrealizować aby funkcja ta zaczęła działać. Kiedy wyświetlacz jest podpięty pod sterownik temperatura wynosi cały czas 15C natomiast jeżeli zasilę sam wyświetlacz bezpośrednio z zasilacza wskazanie wynosi dokładnie 0C.

Sterownik dokładnie ten ze zdjęcia a wyświetlacz to KTLCD3. Może ktoś z Was miał z takim zestawem do czynienia.



Z góry dziękuje za ewentualne sugestie. :smile:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group