To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - BMS - kontrola działania

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

Ależ kolego, ja nie chciałem ani przez chwilę epatować posiadaniem tej ładowarki, bo ludzie kupują nie takie zabawki. Oczywiście, że zależy mi na optymalizowaniu kosztów. Właśnie na stronach, które podałem wcześniej pojawiła się zapowiedź, że:
- Można mieć programowalną, jedną ładowarkę do ładowania wszystkich akumulatorów (ograniczenie napięcia 24-60V i natężenia do 8A)
- Jest ona bez wentylatorów, można ją montować bezpośrednio na pojeździe, jest zabezpieczona przed deszczem, wilgocią, ma odpowiednie atesty na Amerykę
- w razie pojawienia się innych akumulatorów w przyszłości, będzie ją można przeprogramować.

Więc grzecznie pytam ludzi bardziej znających się na rzeczy - między innymi Ciebie, czy jest w tej konstrukcji potencjał?

Pakiet lipoli złożyłem według Twojego projektu, jestem mega zadowolony. Walę energię do aku i wiatr w uszach.
Zabieranie pulsara i zasilacza w teren, a jeżdżę turystycznie jest kłopotliwe. Szukam dobrego rozwiązania i nieustannie napotykam opinie u forumnowiczów, że BeeMeSy są jednak zawodne.

tas - Czw 17 Wrz, 2015

Takie urządzenia mają potencjał, ale to jest tylko taki zasilacz regulowany na sterydach, nic więcej. Ma opcje, wyświetlacz, jakieś lanserskie wykresiki, profile na różne aku, amperomierz, woltomierz, budzik, stoper, parzy kawę, podłączenie do komputera ale po drugiej stronie wymaga OBOWIĄZKOWO BMSa... (nawet to piszą w instrukcji, że nie wolno ładować bez niego, a dodatkowo nie rekomendują ładowania do 80% poza tym, że opcja jest jako jeden z iluś tam profili).

Wymyślili by aktywny BMS, to by było coś :)

W tym miesiącu miałem 2 ludków, którzy zrobili ponad 100 cykli ładując aku do 4.1V i co? Aku z 15Ah miał 10Ah i podejrzenie, że Turnigy felerne. Przecież to nie są takie oczywiste rzeczy jak to działa i dlaczego to potrafi być szkodliwe.

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

No to już są konkrety. Ja eksperymentuję i od dwóch tygodni ładuję do 4.05V. Ciekawe co z tego wyniknie. Biorę to na klatę. Później się podzielę tym co z tego wyniknie. W końcu pakiet za 1K to nie koniec świata. Już na nim w tym roku przejechałem 5K km. Według mnie na razie nic się złego nie dzieje (12S3P) Wszystko równiutkie. Pragnę zauważyć że paliwo do samochodu do przejechania 4 tys. km też kosztuje ok. tysiąca a nawet trochę ponad.

Ładuję pulsarem z zasilaczem 1500W 0,6C wychodzi ok. 10A (mogę przywalić więcej, ale po co?). Jeżdżę wolniutko (w porównaniu z Wami) - 35-28km/h. Przy prędkości średniej 20 km/h przejechałem 90 km. Mam tylko alarmy (ustawione na 3,5V). Nigdy jeszcze się nie załączyły. Silnik Magic Pie 3 20" w przednim kole. Jeżeli uda mi się zainstalować inteligentny watomierz pokazujący spadki napięć na celach to z BeeMeSa w ogóle zrezygnuję.

tas - Czw 17 Wrz, 2015

Test testem, ale masz z tego co mówisz aktywny (?) balancer, więc nie gra roli do jakiego napięcia ładujesz bo różnic nie będzie. :)
Ale pamiętaj, wystarczy 1 raz kiedy zapomnisz alarmu albo wypadnie z gniazdka i po ptokach :P

Szczygiel - Czw 17 Wrz, 2015

kiedy będzie Twój watomierz?
WojtekErnest - Pią 18 Wrz, 2015

Szczygiel napisał/a:
Panowie, pragnę zwrócić uwagę, że te porady są rażąco sprzeczne z .

Te porady NIE są rażąco sprzeczne bo cztery elementy muszą byc do siebie dostosowane :
1. Typ aku
2. BMS / balanser - oczekiwany próg naladowania i balansowania
3. Zasilacz
4. Przyjety sposób ladowania max/oszczędny np nizszym napięciem.

To o czym piszemy to założenie ze ze względu na typ BMS i założenie ze celem jest max naladowanie aku, nalezy to robić do-lekko powyzej 4.2V, mając ładowarkę ktora to zapewni.

Nic nie stoi na przeszkodzie aby mając uniwersalna ładowarkę ustawiac na niej ladowanie i balansowanie na nizszym poziomie np 4,10 czy 4,15. Wtedy ogniwa będą wyrównane i zapewne dluzej pozyja ale tylko dlatego ze urządzenie ładujace np. Twoj Pulsar obniza i zrownuje pkt 2,3,4 .

Aby to zrobić w sytuacji gdy gdy ma się zasilacz/ładowarkę nieregulowana ktorej Umax wynosi 4,1V na ognio, trzeba dobrac BMS który ma niższy próg lub regulowany a to jest rzadziej spotykane

qaz33 - Pią 18 Wrz, 2015

Bede na dniach zamawiac teraz BMSa od chinczykow na 16S LiPo balansujacego do 4.1V / cele (200mA) i odcinajacego pakiet przy 3V na cele plus z odpowiednia ladowarka czyli 65.6V 5A. Czy ktos Chcialby sie dolaczyc do takiego zamowienia?
Szczygiel - Pią 18 Wrz, 2015

Ok. rozumiem. Jest tak ze względu na BeeMeSy którymi dysponujecie. Niemniej ja zwróciłem uwagę z powodu ładowarki i nowej teorii nt. ładowania, która chyba odnosi się do powszechnie występujących BMS.
Cały czas jestem konsekwentny w zapytaniu, na ile ta ich propozycja jest sensowna. Waszych BMS teoretycznie to nie dotyczy?

piotrrs11 - Pią 18 Wrz, 2015

Byłem przekonany że bms balansuje po zakończeniu ładowania, bez względu na napięcie końcowe i dosyć dawno nie ładowałem do pełna baterii. Na szczęście ogniwa prawie się nie rozjechały.
Myślę że warto częściej zamieszczać taką informację aby uświadamiać użytkowników.

Czy ktoś z Was kupował już "aktywne bmsy?

tas - Pią 18 Wrz, 2015

Ważnym czynnikiem powodującym szybsze rozjazdy w pewnych instalacjach jest takie umiejscowienie pakietów i sterownika, że ten nagrzewając się podczas wymagającej i dynamicznej pracy nagrzewa też przylegające do niego pakiety. Jeśli dajemy szansę BMSowi to on to wyrówna i nie zaobserwujemy kłopotów z tego tytułu. Jeśli jednak będzie mieć mało szans na pracę to może być kłopot.
Eryk1000 - Pią 18 Wrz, 2015

kolego qaz33 byłbym zainteresowany takim BMSem do 4.1V najlepiej gdyby to była wersja 20s ;) . Wysłałem Ci PW.
qaz33 - Pią 18 Wrz, 2015

Odpisalem. To bedzie wersja na 100A a nie na 60, przynajmniej ta dla mnie
raymaxxx - Sob 19 Wrz, 2015

to podpowiedzcie proszę co może być powodem że mój pakiet 16s ładuje się od nowości równo do 66,3V po balansowaniu i odpięciu ładowarki po ok 8 godzinach (raz ładowałem krócej, nie wiem może ze 4-5 godzin kilka razy dłużej przez noc po 10h i napięcie aku zawsze jest takie samo 66,3V). Zasilacz bez obciążenia daje 67,2V, ładowanie @5A trwa 3h pustego potem zapalają się diody w BMSie więc chyba zaczyna balansować, podczas ładowania mierzyłem tylko prąd. W trakcie ładowania po kolei mniej więcej w tym samym czasie w BMS'ie na wszystkich kanałach zapalają się niebieskie diody, potem dość długo się palą nie wiem ile ale na pewno ponad godzinę (może nawet ponad 2), podejrzewam że wtedy się balansują. finalnie jak za którymś razem sprawdzam to już się nic nie świeci i wentyl w ładowarce nie pracuje, napięcie na aku 66,3V ładowarka świeci drugą diodą na zielono, że ładowanie zakończone. Pomiar wszystkich sekcji wykazuje jednakowe napięcia na wszystkich ogniwach z dokładnością 0,01V, więc zbalansowane... BMS niby na 16s 60A/10A (sprawdzony do 49A, odcina przy ok 51V) taki na kwadratowej płytce z Ali w cenie 35$ (teraz chyba nawet są po 32$)...
sietaz - Sob 19 Wrz, 2015

Wygląda, że Chińczyk w Twoim bmsie ustawił balans na 4.14. Masz dodatkowe wyjścia z cel aby zobaczyć przy jakim napięciu na celę uruchamia sie balanser?
raymaxxx - Sob 19 Wrz, 2015

raczej 4,15V. Tak mam wyjścia kontrolne, powinienem to sprawdzić jak na danym kanale zapala się niebieska dioda czy jak gaśnie?

to ustawienie 4,14 czy 4,15V na celę można jakoś zmienić w BMS'ie?

Edyta: tylko nie wiem czy warto bo wszystkie ogniwa bez względu na chemię zdaje się mają w charakterystykach większą ilość cykli przy coraz niższym napięciu końcowym ładowania, jak myślisz?

Inna kwestia że w takim razie ładowarka chyba nie powinna się przełączyć w tryb CV z CC jeśli nie osiąga progowego napięcia 67,2V nie mówiąc już o tym że nie powinna się wyłączyć chyba (zapalić zielona dioda), a BMS jedyne co może zrobić to odciąć ładowanie jak stwierdzi przeładowanie na którymś szeregu powyżej tego 4,15V więc cały aku powinien się mocno nie doładowywać bez drugiego etapu CV, a ja wyjeżdżam z niego 13,9Ah z deklarowanych 15Ah (turnigy) zanim BMS odetnie... to tak jakby faktycznie ładowanie odbywało się do napięcia 4,15V na celę ale w pełnym cyklu CC/CV...

Ładowarka

BMS



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group