ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl praca

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS - kontrola działania
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6158
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   BMS - kontrola działania

Większość z nas buduje akumulatory własnoręcznie. BMS stanowi ich nieodzowną część i po budowie baterii należy przetestować jego poprawne działanie!

Po zbudowaniu baterii, podczas 1 jazdy MUSISZ dokonać kontroli działania BMSa. To, że bateria działa NIC NIE ZNACZY.
Krok ten jest obowiązkowy.

Jak dokonać testu działania BMSa:
- Podłącz wszystko do kupy zachowując odpowiednią kolejnośc podłączania poszczególnych przewodów.
- Wyłącz rower, podłącz na 30sek ładowarkę, aby ta chwilkę podładowała akumulator.
- Odłącz ładowarkę, sprawdź, czy rower jeździ.
- I teraz najważniejsze. Mając włączony i na chodzie rower wypnij z gniazda balansującego BMSa jedną z wtyczek z przewodami do cel. BMS na sygnał o spadku napięcia na części cel MUSI odciąc rower od zasilania - rower nie będie działać.
- Wyłącz rower na stacyjce i ostrożnie wepnij złącze balansujące na swoje miejsce i włącz stacyjkę. Rower NIE MOŻE się uruchomić, BMS nadal pozostawia akumulator odcięty od roweru.
- Następnie wpinamy ładowarkę na 30sek. Dopiero teraz BMS przywraca połączenie z akumulatorem i rower można uruchomić.

Odstępstwa od powyższego zachowania wskazują na problem, który musi zostać wyjaśniony ponieważ BMS nie działa, nie nadzoruje i nie chroni akumulatora.

Sprawa nr 2.
Jeśli korzystasz z ładowarki samoróbki (np z zasilacza itp) to pamiętaj, że te maja duży dryft temperaturowy. Przy 10st dają np 67.2V, czy 20st dają 67.5V!
Nadmiar napięcia będzie odkładać się na balancerze BMSa, a to przy długim użytkowaniu może spowodować jego awarię.


----------------------
I ostatnia sprawa. Warto równolegle do złącza balansujacego wyprowadzić sobie przewody (np poprzez wtyczkę 8s, 2x8s itp) do cel gdzieś z boku. Dzięki czemu raz na 1-3 miesięcy można szybko przelecieć multimetrem po celach i zmierzyć napięcia. To bardzo dobra diagnoza zabezpieczająca przed awariami. Pamiętaj, że rozjazd napięć na poziomie 0.05V to nic niezwykłego i jest jak najbardziej w normie dla nowych lub bardzo zużytych pakietów. Dopiero rozjazdy większe powinny wzbudzić nasze zainteresowanie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 03 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

A czy ta metoda zadziała jeśli mam tylko jedną wtyczkę od balansera?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6158
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

tak
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Warto wspomnieć ze nie wszystkie bmsy tak działają(i dobrze! ) bo nie wyobrazam sobie mieć odcięcie na 2,7volta na celi a potem nie moc zresetowac wylaczeniem i wlaczeniem kontrolera i jechać dalej tylko dużo wolniej
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6158
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Ja tu pisze o klasycznych, normalnych, typowych dostępnych BMSach, a nie o jakichś wyjątkach 1:100.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3144
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Do porady aby raz na jakis czas POPRZEZ zewnetrzne złącze kontrolowac napięcią cel, dodałbym uwagę aby zanotowac napięcia rozładowanego pakietu (różnice między celami) oraz te same napiecia po naładowaniu/zbalansowaniu. To jest również ważna wskazówka że pakiety są względnie równe oraz że BMS je wyrównuje pod koniec ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
ajs 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Paź 2014
Posty: 165
Skąd: Gorzów Wielkopolski
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

test zrobiony zgodnie z opisem Tasa :-) wszystko poprawnie zadziałało
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 25
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 268
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Dobrze wiedzieć że jednak można bezboleśnie odłączyć złącza balansujące i dorobić dodatkowe wyjścia ;]
_________________
some random strrrr
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6158
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone dla kontroli. Teraz wymieniłem 2 balansery z powodu zwierania 1 celi. W pakiecie 40Ah balanser wyssał z jednego segmentu ponad 20Ah. Trwało to pewnie parę tygodni lub miesięcy. Pojazd był użytkowany sporadycznie i nie rozładowany do końca więc użytkownik nie zauważył. A w drugim przypadku z pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3144
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Adam Wysokiński napisał/a:
Złacze balansujące przydało by się mieć wyprowadzone..
...pakietu 10s5p padł 1 segment bo balanser rozładował go do 0,00V. Cele oczywiście na śmietnik.

Czy BMS spowodowal zwarcie sekcji czy raczej wadliwe ogniwo uszkodzilo BMS ?
Tym niemniej brak prostego pomiaru, choćby sygnalizacji buzerkiem, jest powodem takich zjawisk.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Kanał bms'a rozladowywał prądem kilka mA cały czas. :evil:
Jakby bylo złącze to można by sprawdzać działanie. Jak widać awarie nie są takie rzadkie
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 908
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Czyli morał z tego taki jeżeli BMS to tylko z LiFePO4 bo lipo zbyt niebiezpieczne.
Chyba alarmy lepiej się sprawdzają pod względem niezawodności.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6158
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Moralizowanie pozostaw zainteresowanym. LiFe są tak samo nieodporne na głupotę i przypadki losowe jak każde inne litowe. klik
I alarmy to się jednak nie sprawdzają lepiej pod kątem niezawodności...

Instrukcja w 1 poście dotyczy BMSów zarówno na LiFe jak i na LiIon/LiPo.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
borsuk 
dyrektor



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 487
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

tas napisał/a:
Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać.

Odpinam to po każdej jeździe, ponieważ wyciągam akumulator z wbudowanym BMSem.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group