To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - KTM Electric Flite

AdamM - Śro 01 Kwi, 2015
Temat postu: KTM Electric Flite
Pozwolę sobie stworzyć wątek dla mojej konstrukcji, mimo że jeszcze jest w rozsypce. Wątek tworzę żeby mieć gdzie opisywać swoje wątpliwości z nadzieją na cenne wskazówki od forumowiczów. :wink:

Będzie to mój pierwszy pojazd elektryczny dlatego staram się nastawiać na proste i dobrze opisane rozwiązania.

Rower na którym bazuję to KTM Ultra Flite:




Elektryfikację chcę przeprowadzić w taki sposób żebym w razie potrzeby mógł zdjąć koło z silnikiem, akumulatory itp, założyć zwykle koło i ruszyć w teren rowerem "analogowym". Natomiast znacznie częściej planuję go używać jako roweru elektrycznego do dojazdów do pracy i przejażdżek w czasie wolnym. :)

Trochę szczegółów na temat tego co zamierzam w nim zamontować.

Silnik: Nine Continent RH2806 (10x6)
Na silnik nakręcony jest wolnobieg Sunrace MF-E, 9 rzędów.

Akumulator: 9x Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v w układzie 12s3p, 15Ah 48V

BMS: BMS 12s LiPo/LiIon - 40A/40A

Ładowarka: LiIon/LiPoly 12s - 50.4V 3.5A 175W

Sterownik: Infineon 33A, 36V 48V
Opis szczególowy wyprowadzeń:
1. Zielony, Niebieski, Zólty - zasilanie silnika
2. Czarny, Czerwony, Zielony, Niebieski, Żólty - czujniki Halla
4. Czarny GND, Czerwony +5V, Niebieski lub zielony SYGNAŁ. Przewód posiada [Biały wtyk] - manetka.
5. 2x Biały, 2x Czarny - Hamulec - Sygnał z klamek hamulcowych. Biały + Czarny na każdą z klamek.
6. Czarny GND, Czerwony +5V, Niebieski SYGNAŁ [Czarny wtyk] - system PAS
7. Czarny, Biały - Ogranicznik prędkości - Należy zastosować przycisk On/Off
8. Żólty, Żółty - włączenie hamowania regeneracyjnego. Jeśli przewody żółte są połączone, to używając hamulców (zwierając jedną z par czarny i biały) silnik nie tylko się wyłączy, ale także zacznie hamować z odzyskiem.
9. Czerwony, Czarny - Zasilanie glówne z akumulatorów.
10. Czerwony (połączony z grubszym +BAT) - stacyjka. Przykładając na przewodzie PLUS z baterii (36V, 48V) - możemy włączać lub wyłączać sterownik. Fabrycznie przewód jest podłączony do zasilania i sterownik jest zawsze wlączony. Jesli podłączysz ten przewód poprzez przycisk (np. przy manetce) to ten przycisk będzie pełnił funkcje stacyjki. Fabrycznie przewód jest podłaczony i sterownik włacza się w momencie przyłączenia napiecia.

Pozostałe:
- Manetka połówkowa,
- Stacyjka.

cdn...

Adamo - Śro 01 Kwi, 2015

Po pierwszej jeździe będziesz miał takiego rogala że pewnie zapomnisz o analogowym podejściu :mrgreen:
Powodzenia w budowie.

AdamM - Śro 01 Kwi, 2015

W innym poście wspomniałem już na temat tego w jaki sposób zbudowałem akumulator. Dlatego tutaj tylko kilka zdjęć żeby mieć wszystko w jednym wątku.

Zamiast lutowania akumulatora polutowałem sobie kable z wtyczkami żeby móc go spinać. Wymyśliłem sobie że fajnie będzie móc rozpiąć pakiet bez lutownicy a dodatkowo będę mógł co jakiś czas zamiast ładować całość w pakiecie 12s3p będę mógł przy pomocy tego samego BMSa 12s (nie mam ładowarki) naładować wszystkie akumulatory na trzy razy w pakietach 12s1p.

Szybko odkryłem minusy takiego rozwiązania - nieuważnie podpinając złącza upaliłem parę styków. Dodatkowo podczas wymiany zniszczonych gniazd i wtyczek doszedłem do wniosku że gniazda od wtyków balansera mogłby wyglądać bardziej niezawodnie. Np. rozpinając złącze można wyciągnąć z nich o kilka milimetrów poszczególne piny... Mimo wszystko póki co trzymam się dotychczasowego rozwiązania z złączami.

Tak wyglądają kable główne:



A tak złącza od balansera, jeszcze nie naprawione po upaleniu:



Muszę przyznać że po doświadczeniu z upaleniem styków w wtyczkach to teraz sprawdzam wszystko 3x. :mrgreen:

Teraz już udało mi się wymienić upalone złącza i wziąłem się za ładowanie akumulatorów podpinając kolejno 3x 12s3p. Podpinam to do tej ładowarki:



Trochę się zdziwiłem podłączając tę ładowarkę. Naprawdę słychać że łąduje. Do cichych nie należy... Wentylator strasznie hałasuje...

Po naładowaniu zauważyłem że poszczególne cele z trzech akumulatorów mogą się różnić tak do 0.03V. Jak akumulator odłożyć i zmierzyć po jakimś czasie różnica spada i jeśli jakąś można zauważyć to w granicach 0.01V co można chyba uznać za błąd pomiaru. Rozumiem że to normalne?

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Trafił mi się akumulator w którym jedna cela odbiega znacznie od reszty. Po ładowaniu przez BMSa w pakiecie 12s1p ta jedna cela ma 4.05V natomiast cela obok ma 4.25V. Nigdzie indziej nie mam takiej różnicy. Przed ładowaniem zauważyłem kiedyś że jedna cela różni się od innych o 0.1V niestety nie zaznaczyłem tego akumulatora i nie jestem w stanie stwierdzić czy to ta sama.

I teraz pytanie... Ładowanie zakończyło się normalnie. Czy BMS przestał ją ładować bo już mu się nie udało podciągnąć jej wyżej? Jedyne co mi przychodzi do głowy to spiąć te akumulatory jeszcze raz w 12s1p i podłączyć do ładowania i zobaczyć jaki będzie tego efekt. Chyba niewiele więcej mogę zrobić?

tas - Czw 02 Kwi, 2015

Możesz podładować tą jedną celę do 4.2V przez złącze balansujące. Różnica 0.2V jest spora, wyrównanie tego BMSowi zajmie dużo cykli i raczej nie ma sensu mu tego powierzać.
AdamM - Czw 02 Kwi, 2015

tas, dzięki za pomoc. Żeby to zrobić będę potrzebował jakiejś ładowarki modelarskiej, prawda? I ładować tylko to jedno ogniwo jako 1s?

A tak w ogóle skąd mogła się wziąć taka różnica? Czy powinienem już po naładowaniu jakoś specjalniej się tym przejmować? Monitorować zachowanie tej celi czy jednak nie jest to coś bardzo nietypowego?

tas - Czw 02 Kwi, 2015

No albo kup inny pakiet, na jedno wyjdzie. To małe napięcie może nic nie znaczyć, albo może znaczyć defekt celi. Wskazana jest wymiana.
KrzysiekEV - Czw 02 Kwi, 2015

Jak była ta różnica zmierzona ? jakis alarmik-wskażnik czy dobrym miernikiem po kolei każde ogniwo?
Mnie bardzo wnerwiała niedokładność mierników. Zainwestowałem w porządnego Brymena BM857a i wreście jest i dokładność , i rozdzielczośc na zakresie do 5V.

kondzio927 - Czw 02 Kwi, 2015

tas napisał/a:
Możesz podładować tą jedną celę do 4.2V przez złącze balansujące

ewentualnie rozładować resztę ogniw do poziomu najniższego ,ale to dłużej trwa!
Po wyrównaniu /rozładowaniu/naładowaniu oczywiście skontroluj napięcia ,a i zapamiętaj która cela tak świruję .
Rozumiem ,że rower nie w Czewie!? bo wiesz co dwie/trzy głowy to nie... :wink:

AdamM - Czw 02 Kwi, 2015

Różnice mierzyłem takim bardzo tanim multimetrem (DT-830B). Ale na każdej celi w każdym z 9 akumulatorów było w okolicach 4.22. Tylko ta jedna cela ma 0.2V mniej.

Rower w Chorzowie, ale w Częstochowie będę na pewno na święta. ;) Póki co zastanawiam się czy kupić jakąś ładowarkę czy dać sobie spokój i kupić jeszcze jeden akumulator żeby ten wymienić. Chyba powoli się skłaniam ku zakupowi ładowarki. Nawet jeśli okaże się że cela padnięta to potem pozwoli mi to w przyszłości lepiej dbać o akumulatory w razie jakichś problemów.

kondzio927 - Pią 03 Kwi, 2015

AdamM napisał/a:
Częstochowie będę na pewno na święta.

jeśli z rowerem to możesz zaglądnąć podładujemy tą cele...

syntony - Pią 03 Kwi, 2015

Ja u siebie doładowywałem cele ładowarką od telefonu, tam też jest 1s li-po :D
tas - Pią 03 Kwi, 2015

Ładowarka do telefonu to nie jest ładowarka tylko zasilacz 5V ;)
Sama ładowarka jest w środku telefonu wbudowana.

syntony - Pią 03 Kwi, 2015

Jak zwał tak zwał, ważne że się sprawdza :D Tylko trzeba pilnować żeby nie przeładować ogniwa.
tas - Pią 03 Kwi, 2015

Czym ładujesz ogniwa?
No mam taką ładowarkę się nazywa Samsung galaxy s6 :P

Anonymous - Pią 03 Kwi, 2015

Ja kupiłem akumulatorek do latarki w wbudowanym układem kontroli i ładuję właśnie z USB, czyli 5V.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group