To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw

MARCIN - Pią 08 Maj, 2015

oper11, mnie te ogniwa wyglądają na Ni-MH, ew. Ni-Cd. Sanyo do swoich rowerów z własnym silnikiem (Dynamotor) montowało właśnie baterie Ni-MH.
Silniczek ma małą moc, w dodatku jest przekładniowy, więc nie pobiera tak dużych prądów jak analogiczny silnik bezprzekładniowy. Znamionowo jest to ok. 10A, podczas ruszania na pewno więcej. Spokojnie montowałbym ten akumulator 18 Ah. Tylko jeśli chemia się nie zgadza, to czeka Cię wymiana ładowarki.

oper11 - Pią 08 Maj, 2015

WojtekErnest napisał/a:
Większa pojemność zawsze sie przyda ale warto sprawdzic jakie tam byly oryginalne ogniwa. Bo jesli byly tam np wysokopradowe 2Ah w układzie 5P7S to pojemnosc wprawdzie byla 10Ah ale prad max 50A. Natomiast zwykle 'laptopowe' nawet 7P to prad max 28 A i gorsza charakterystyka, czyli większy spadek napięcia przy tych pradach. A balansowanie będzie poprawne jeśli ogniwa będą względnie równe.

Mała poprawka-znalazłem dane katalogowe ogniw Samsunga ICR 18650 26H [takie chcę włożyć] i prąd max. mają 5,2A czyli z 7 szt można ciągnąć max 36,4 A. Czyli nie jest najgorzej.

oper11 - Pią 08 Maj, 2015

MARCIN napisał/a:
oper11, mnie te ogniwa wyglądają na Ni-MH, ew. Ni-Cd. Sanyo do swoich rowerów z własnym silnikiem (Dynamotor) montowało właśnie baterie Ni-MH.
Silniczek ma małą moc, w dodatku jest przekładniowy, więc nie pobiera tak dużych prądów jak analogiczny silnik bezprzekładniowy. Znamionowo jest to ok. 10A, podczas ruszania na pewno więcej. Spokojnie montowałbym ten akumulator 18 Ah. Tylko jeśli chemia się nie zgadza, to czeka Cię wymiana ładowarki.

Jesteś Marcinie w błędzie. Ogniwa są na 100 % Li-ion. Skąd by się wzięło 25,9 Volta z 7 ogniw Ni-Cd lub Ni-MH? Było by tylko 8,4 Volta.Nieprawdaż? A Sanyo jest tylko silnik a rower to Sparta E-Motion C2.

oper11 - Pią 08 Maj, 2015

atomek1000 napisał/a:
po 7s nie spodziewałbym się dużych prądów :razz:

Ogniwa które chcę włożyć: Samsung ICR 18650 26H mają prąd max 5,2 A więc z siedmiu można ciągnąć max 36,9 A. Powinno wystarczyć. Ale katalogowo podają żywotność na 300 ładowań.Kiepsko

WojtekErnest - Pią 08 Maj, 2015

Jezeli to do silnika 250 W i jest jest włączony PAS to nie będzie tak duzych pradow. Czyli max 12 -14 A. Ale trzeba wyjaśnić ich sposób zasilania, balansowania i ew współpracę z modulem Sparty. Czy z aku na pewno idą tylko 2 kable zasilające + i - ? Mogą to byc ogniwa inne niz li-ion, np łączone szeregowo po 3 szt ogniwa używane w elektronarzędziach.. Wtedy napiecie na ich zewnetrznych stykach będzie 3,6-3,8 V
i moga byc w otulinie, rurce juz bez oznaczeń.
Ponadto czy jest tam obecnie BMS. Jak będziesz się przymierzal do przeróbki, rozważ możliwość wyprowadzenia na zewnątrz wtyku balansera tak aby była możliwość robienia kontrolnego pomiaru bez potrzeby otwierania. Rozumiem ze wiedza o ilości ladowan pochodzi z wyswietlacza Sparty ? To oznacza ze jest tam elektronika posredniczaca w ladowaniu. Rozpoznaj to i uważaj na to by jej nie zepsuć. Nie wiemy jak się zachowa gdy będzie nowy pakiet z teoretycznie 1-szým ladowaniem.

MARCIN - Pią 08 Maj, 2015

oper11 napisał/a:
Ogniwa są na 100 % Li-ion. Skąd by się wzięło 25,9 Volta z 7 ogniw Ni-Cd lub Ni-MH?

Racja, przeoczyłem ten fakt.

gienek333 - Pią 08 Maj, 2015

A może naładuj te ogniwa co masz jakąś ładowarką (każde oddzielnie) i rozładuj (połączone szeregowo), może się okazać, że nie są takie tragiczne :idea:
WojtekErnest - Pią 08 Maj, 2015

Na razie tak naprawdę nie wiemy na 100 % co to za ogniwa. Nadal uważam za prawdopodobne to co napisałem powyżej " Mogą to byc ogniwa inne niz li-ion, np łączone szeregowo po 3 szt ogniwa używane w elektronarzędziach.. Wtedy napiecie na ich zewnetrznych stykach będzie 3,6-3,8 V i moga byc w otulinie, rurce papierowej lub z tworzywa juz bez zewnętrznych oznaczeń"
Bez pewności co do starych ogniw, nie wiadomo na pewno jak je ładować....

MARCIN - Pią 08 Maj, 2015

WojtekErnest napisał/a:
Na razie tak naprawdę nie wiemy na 100 % co to za ogniwa.

oper11 napisał/a:
Ogniwa są na 100 % Li-ion.


Również zastanawiałem się na możliwością ukrytych ogniw innego rodzaju niż Li-ion, ale poszukujący pomocy jest pewien :smile: . Napięcie też idealnie pasuje do Li-Ion.

WojtekErnest - Pią 08 Maj, 2015

W opisach ta bateria występuje jako Li-ion i jako NI-MH 10ah Sparta.
Kosztuje w granicach 1300 zl.
Natomiast "współczesne" 36 V 11 Ah lub 14 Ah li-ion to koszt 2800- 3600 zł.

MARCIN - Pią 08 Maj, 2015

Pisałem o Ni-MH, zostało to zdementowane.
Ceny mniej-więcej znam, ale co z tego, że takie drogie? Jedyny wniosek jest taki, że producent zdziera i tyle. Do diagnozy/odpowiedzi na postawione pytanie chyba to nie jest potrzebne?

WojtekErnest - Pią 08 Maj, 2015

MARCIN napisał/a:
..
Ceny mniej-więcej znam, ale co z tego, że takie drogie? ..

Ale może być inny wniosek. Ta 24 V 10 Ah jest względnie tania co mogłoby sugerować ze niekoniecznie jest to li*.

oper11 - Pią 08 Maj, 2015

WojtekErnest napisał/a:
Jezeli to do silnika 250 W i jest jest włączony PAS to nie będzie tak duzych pradow. Czyli max 12 -14 A. Ale trzeba wyjaśnić ich sposób zasilania, balansowania i ew współpracę z modulem Sparty. Czy z aku na pewno idą tylko 2 kable zasilające + i - ? Mogą to byc ogniwa inne niz li-ion, np łączone szeregowo po 3 szt ogniwa używane w elektronarzędziach.. Wtedy napiecie na ich zewnetrznych stykach będzie 3,6-3,8 V
i moga byc w otulinie, rurce juz bez oznaczeń.
Ponadto czy jest tam obecnie BMS. Jak będziesz się przymierzal do przeróbki, rozważ możliwość wyprowadzenia na zewnątrz wtyku balansera tak aby była możliwość robienia kontrolnego pomiaru bez potrzeby otwierania. Rozumiem ze wiedza o ilości ladowan pochodzi z wyswietlacza Sparty ? To oznacza ze jest tam elektronika posredniczaca w ladowaniu. Rozpoznaj to i uważaj na to by jej nie zepsuć. Nie wiemy jak się zachowa gdy będzie nowy pakiet z teoretycznie 1-szým ladowaniem.

Wiedzę o ilości ładowań mam nie z wyświetlacza bo na nim jest tylko 10 ledów [2xpo5] lecz wszystko skrupulatnie zapisuję.Natomiast facet który chandluje różnymi ogniwami na giełdzie elektronicznej w Krakowie powiedział mi że po wymianie ogniw na nowe trzeba zresetować elektronikę bo taki nowy pakiet może się zachowywać nienormalnie.Ale nie wiem czy nie pomyliło mu się z baterią laptopową w której elektronika zapisuje w swojej pamięci ilość ładowań.Mam nadzieję że po włożeniu nowych ogniw to zadziała i będzie się normalnie ładować i rozładowywać.A co do obecności BMS-a to chyba jest bo jest płytka z elektroniką z której wychodzi 6 cieńkich przewodów a każdy z nich jest wlutowany pomiędzy ogniwa połączone szeregowo.

oper11 - Pią 08 Maj, 2015

WojtekErnest napisał/a:
MARCIN napisał/a:
..
Ceny mniej-więcej znam, ale co z tego, że takie drogie? ..

Ale może być inny wniosek. Ta 24 V 10 Ah jest względnie tania co mogłoby sugerować ze niekoniecznie jest to li*.

Ale skoro do ładowania Sparta daje ładowarkę do Li-Ion to chyba ogniwa w baterii też takie są.Napięcie max ładowarki to 29,4 Volt.

WojtekErnest - Pią 08 Maj, 2015

oper11 napisał/a:
... powiedział mi że po wymianie ogniw na nowe trzeba zresetować elektronikę bo taki nowy pakiet może się zachowywać nienormalnie
...
Mam nadzieję że po włożeniu nowych ogniw to zadziała i będzie się normalnie ładować i rozładowywać.A co do obecności BMS-a to chyba jest bo jest płytka z elektroniką z której wychodzi 6 cieńkich przewodów a każdy z nich jest wlutowany pomiędzy ogniwa połączone szeregowo.

No to raczej jest Li-ion. Ale jest prawdopodobne ze wymiana ogniw zablokuje rower. Takie blokady są znane w firmowych rowerach. I niestety niekoniecznie wiemy jak to resetować :-(



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group