pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015 pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw
|
|
|
Hej. Składam baterię na li-ion 18650 13S5P na ogniwach panasonic.
Zamówione zostały ogniwa ale są aż za dobre - to znaczy mają pojemność 2669mAh przy prądzie 4,6A a testowane przy tym NCRy 18650A mają 2300mah.
pakiet 10S jest złożony na NCR w całości, natomiast brakło ogniw na końcówkę 3S5P - mam 6 ogniw NCR i 9 Samsung 2669mA i teraz nie wiem czy mogę to podłączyć żeby nie rozjeżdżał się pakiet (jest układ BMS)
Jeżeli się da to podpiąłbym tą końcówkę jak na rysunku:
łącząc równolegle 2 NCR i 3 Samsungi wydaje mi się, różnice w pojemnościach będa najmniejsze, tylko, czy przy 14,5Ah te dodatkowe 900mA na pakiet S ma znaczenie, nie będa sie rozjeżdżać? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
Powinno być OK. W połączeniu równoległym pojemności się sumują, jak w piętrach będą wszystkie jednakowe, to nie powinno nic złego się stać. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
No właśnie źle
Każda sekcja ma być IDENTYCZNA. Pojemnościowo jak i żywotnościowo/ogniwowo. Nie można zrobić 10 sekcji innych i 3 innych.
Musisz przebudować baterie i zrób sekcje dokładając do kilku samsungów po 1-2 NCRy czyli coś w stylu 4+1. Wtedy starczy wszystkich na każdą z sekcji, a same sekcje będą identyczne. Inaczej się tego nie da robić bo złapie wielkich rozjazdów i dopiero wtedy będziesz mieć problemy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
dora to jeszcze mam chyba ogniwa LG o pojemności nominalnej 2000mAh i teraz jak ten pakiet 10S5p zbudowany jest z celi na które składa się 5 ogniw ncr 2300.
Mam 6 NCrów 2300 9 samsungów 2669mAh i 4 LG 2000mah. Czy te końcowe cele p5 można zbudować w ten sposób:
NCR 2300x2, 2x samsung 2669mAh i lg 2000mah będzie w tedy nadwyżka tylko 300ma na celę w porównaniu do NCR. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
problem w tym, że więcej ncrów nie mam i nie dostanę takich 2300mAh |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
Proponuje bys napisal dokladne oznaczenia tych ogniw bo koncowe literki lub cyfry mowia precyzyjniej co to za model. Nie tylko pojemnosc sie liczy ale rzeczywista wydajność prądowa |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
No to masz akumulatory nie nadające się do budowy 13s.
Przez krótki okres czasu to będzie działać, ale z powodu różnego RW szybko zaczną się robić rozjazdy i finalnie więcej czasu będziesz to wyrównywać ręcznie każdą sekcje niż używał tego akumulatora. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
To mnie załamałeś tas
I tak nie mam co z tym zrobić, postawię to na ładowarkę modelarską i spróbuje naładować te 3S + ostatnie 2S z baterii na max, złączę to szeregowo i zobaczę jak mocno sie rozjeżdża. Narysuje sobie wykresy w logview i zobaczę z ciekawości jak coś takiego działa. rozładuje to z funkcją ballance i naładuje z ballancerem i zobaczę jak się to zachowuje. |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
Tas ma rację, a pomiary na ładowarce są "statyczne", a w naturze to się dużo bardziej zmienia. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
dobra to odpuszczam |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015 Re: pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw
|
|
|
glebor napisał/a: |
pakiet 10S jest złożony na NCR w całości, natomiast brakło ogniw na końcówkę 3S5P - mam 6 ogniw NCR i 9 Samsung 2669mA i teraz nie wiem czy mogę to podłączyć żeby nie rozjeżdżał się pakiet |
Ja z doswiadczenia wiem ze da sie z takim pakietem spokojnie zyc. Rozjazdy pojawiaja sie przy rozladowywaniu natomiast po naladowaniu pakiet prawie idealnie sie balansuje.
Np rozladowujac pakiet i wyciagnawszy z niego 10ah, bedziesz mial rozne napiecia, bo z jednego wyciagniecei 10Ah to bedzie np 50% pojemnoscie a z drugiego 10Ah to bedzie np 40% pojemnosci.
Jak z kazdej sekcji wyciagniesz 10Ah i nastepnie w kazda wladujesz 10Ah to napiecie powinno sie idealnie zgrac. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | No właśnie źle
Każda sekcja ma być IDENTYCZNA. Pojemnościowo jak i żywotnościowo/ogniwowo. Nie można zrobić 10 sekcji innych i 3 innych... |
Ale kolega narysował, że na każdym pietrze ma 3+2 identyczne. Każde piętro ma dwie mocniejsze i trzy słabsze (czy tam odwrotnie ). Więc każde piętro jest identyczne. To o co chodzi? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
Bo narysował tylko te piętra kombinowane, tych jednorodnych nie (tak mi się wydaje ) |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015
|
|
|
Zaraz, zaraz...
Skoro tak, to znaczy, że jak w jakiejś baterii uwali się choćby jedno ogniwo, to już N|IGDY ta bateria nie będzie w pełni sprawna. Bo załóżmy, że bateria miała za sobą 100 cykli. Jedno ogniwo padło (albo jeszcze lepiej dwa ogniwa, żeby sprawę skomplikować). Ogniwa wymieniamy oczywiście na nowe (bo skąd wziąć stare które przeszły dokładnie 100 cykli i ma taki sam RW). I co, bateria i tak trup? Bo się rozjeżdża?
Wiem, teoria zakłada sytuacje idealne. Najlepiej mieć 100 identycznych ogniw (ale nawet nowe nie są idealnie identyczne) i zrobić sobie idealną baterię. No ale to teoria.
Mam pytanie wobec tego do praktyków.
Czy ktoś (a podejrzewam, że niejeden z forumowiczów) budował baterię z różnych ogniw? Czy ktoś mógłby podzielić się spostrzeżeniami, jak taka bateria się zachowuje w praktyce? |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015 Re: pytanie praktyczne li-ion 13S różnica w pojemności ogniw
|
|
|
Rafał napisał/a: |
Ja z doswiadczenia wiem ze da sie z takim pakietem spokojnie zyc. Rozjazdy pojawiaja sie przy rozladowywaniu natomiast po naladowaniu pakiet prawie idealnie sie balansuje.
Np rozladowujac pakiet i wyciagnawszy z niego 10ah, bedziesz mial rozne napiecia, bo z jednego wyciagniecei 10Ah to bedzie np 50% pojemnoscie a z drugiego 10Ah to bedzie np 40% pojemnosci.
Jak z kazdej sekcji wyciagniesz 10Ah i nastepnie w kazda wladujesz 10Ah to napiecie powinno sie idealnie zgrac. |
To mi trafia do przekonania. Ktoś jeszcze to potwierdzi?
Zakładam przy tym, że bateria wyposażona jest w BMS |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
|