To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Sterownik wektorowy FOC za 100zl!

Mechano - Czw 22 Paź, 2015

tas czy czujniki halla w silniku do określania pozycji magnesów mierzą prąd? :lol:
qaz33 - Pią 23 Paź, 2015

mrgiver napisał/a:
Znalazłem takie coś:
http://contrans.pl/index....t=818&rec=13277
cena netto rewelacyjny. Pytanie mam do Was: ktoś to już stosował?


Fajne bo na duze prady (do 165A) ale wymagaja zasilania symetrycznego czyli byloby trzeba dorobic do tego dwie dodatkowe przetwornice i na wyjsciu zamocowac wzmacniacz ktory przerobilby to na normalne napiecie 0-3V. Moge zalatwic taniej LEMy LA55-P o podobnych parametrach ale ktos musialby mi pomoc w zrobieniu dobrego schematu

Mechano napisał/a:
Ja mam jeszcze jedno pytanie. Dlaczego przy 2 czujnikach prądu nie możemy wykonać samonauki? W czym one przeszkadzają?


To by sie trzeba bylo spytac inzynierow od ST. Oczywiscie w niczym one nie przeszkadzaja bo pomiar pradu jest wtedy idealny. Wydaje mi sie ze powodem jest fakt ze wszystkie od nich firmowe sterowniki bazuja tylko na 3-shunt i moze ma to zachecic nas do tego aby je stosowac..

tas napisał/a:
Ja też mam, a jakby wymienić czujniki halla na analogowe to rozdzielczość pomiaru rośnie?

Pomysl jest naprawde fajny (mowa o wymianie hallotronow w silniku) FOC do poprawnej pracy wymaga rozdzielczosci odczytu kata elektrycznego z dokladnoscia najmniej 3 stopni (zwykle halle cyfrowe daja jak wiadomo 60 bo mamy 6 roznych pozycji wiec 360/60) i sterownik musi "zgadywac" gdzie w danym momencie znajduje sie wirnik. Jesli predkosc jest w miare stala to znajac predkosc sterownik w miare poprawnie moze zgadnac taka pozycje ale gdy mamy nagle zmiany predkosci to algorytm FOC nie bedzie dzialal dokladnie. Jednak ja sie takiej przerobki tego kodu nie podejmuje. To wymagaloby sporo pracy a wiekszosci ludziom i tak sie pewnie nie bedzie chcialo wymieniac tych hallotronow w silniku skoro i tak dziala.

EDIT

Dla nieobeznanych to przy sterowaniu FOC porownujac prady Id i Iq bardzo latwo mozna wyliczyc faktyczna sprawnosc silnika w kazdym momencie czasu Iq*100%/(Id+Iq), taka informacja mysle tez bylaby przydatna aby ja wyswietlac gdzies na ekranie pikacza czy czegokolwiek na kierownicy aby sprawdzac faktyczna moc silnika bez potrzeby jechania gdzies na hamownie motocyklowa. Malo tego znajac Iq, indukcje cewek, ilosc magnesow silnika i robiac jego model moznaby dokladnie wyliczac moment obrotowy a to juz wogole byloby super.

tomson - Pon 26 Paź, 2015

A może coś jak w tym układzie zastosować płytę z czujnikami prądowymi

http://johanneshuebner.co...r-board,22.html

qaz33 - Wto 27 Paź, 2015

Fajne ale gdzie to kupic i jaka cena?
tomson - Wto 27 Paź, 2015

Dla nas bardziej gabarytowo to czujnik L01Z100S05 dostępny w Mouser a u nas w http://www.mausel.eu/ czujnik ten kosztuje 17,93€ netto ale zasilany jest tylko z +5V i nie potrzebuje napięcia zasilania symetrycznego.
Tańsze są czujniki prądowe z wykorzystaniem też efektu halla firmy allegro

qaz33 - Czw 29 Paź, 2015

No wlasnie mam te allegro pisalem juz ze plywaja. Warto patrzec czy czujnik pracuje w zamknietej czy otwartej petli, lepsze sa te closed-loop. Allegro sa open-loop.
Dzisiaj doszedlem wkoncu czemu mi ta predkosc silnika tak plywala. Nie jest to kwestia parametrow sterowania, z nimi wszystko ok. Chodzi o to ze algorytm wymaga przekonwertowania wejscia tych czujnikow dokladnie do napiecia 0-3.3V gdzie brak pradu w fazie dpowiada napieciu po srodku 1.65V a to jest bardzo ciezko precyzyjnie zrobic rezystrami. Potencjometr tez jest niepewny wiec pozostaje tylko zaprojektowac ten uklad ze wzmacniaczem operacyjnym. Czy ktos by sie podjal zaprojektowania plytki jakbym mu zrobil schemat?

tomson - Czw 29 Paź, 2015

Na tym linku co podałem post wyżej jest układ ze wzmacniaczem operacyjnym do czujników działających tak samo jak czujniki z allegro ze zmianą napięcia wyjściowego na zakres od 0 -3,3V można złożyć układ i sprawdzić praktycznie

Układ tylko w tej konfiguracji wzmacniacza podaje przy 0V prąd dodatni a przy 3,3V prąd ujemny, zero jest przy 1,67V

Mechano - Czw 29 Paź, 2015

Zrobienie płytki to nie problem, robiłem już niejedną.
Szwagier - Nie 22 Lis, 2015

Kibicuję w temacie, bo fajną rzecz chcecie zrobić :grin:
Chętnie bym pomógł, ale moja wiedza z programowania i elektroniki to chyba nawet nie przedszkole w porównaniu do Waszej :neutral:
Generalnie w innej branży robię - jakby trzeba było ramę jakiegoś "bombera" zrobić, to co innego...

radasss - Sob 12 Gru, 2015

Coś się dzieje w temacie, próby, testy ?
Mechano - Sob 12 Gru, 2015

Z tego co wiem qaz ma już działający prototyp a ja po mału projektuję całą eleltronikę na jednej płytce.
Szwagier - Sob 12 Gru, 2015

Czekamy na efekty! :grin:
radasss - Nie 13 Gru, 2015

Odnośnie kontroli prądów fazowych. Nie można by zastosować niedrogich przekładników prądowych ?
przekładnik

Mechano - Nie 13 Gru, 2015

Właśnie takie przekładniki (sposób pomiaru) są stosowane w sabvotonach i takie będą w naszym forumowym.
qaz33 - Pią 25 Gru, 2015

No nie do końca dokładnie takie bo te akurat mają słabą dokładność bo 10% a te nasze mają 0.1%

Zrobiłem płytki prototypowe na wzmacniaczach na oba rodzaje lemów (napięciowe i prądowe) i oba działają super. Tak to wygląda:



Pytanie teraz do tych znających się na programowaniu. Kto podjąłby się testow dopisywania naszych funkcji do tej biblioteki?

Jedyne czego trzeba to jakas płytka ewaluacyjna z stm32, stary sterownik, silnik i moja płytka no a najważniejsze to troche czasu którego mi obecnie bardzo brakuje.
To jest naprawde fajny projekt i gdybym był jeszcze studentem to na bank bym przy tym siedział ale teraz naprawde z tym ciężko.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group