To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION

Kons18 - Śro 04 Lis, 2015
Temat postu: Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION
Witam.Niedawno zakupiłem ładowarkę redox beta.Mam kilka ogniw 18650 i chciałem je ładować.W opcji ładowania akumulatorów Li-ION jest do wyboru napięcie 3,6 V na ogniwa i max napięcie ładowania 4,1 V.Niestety nie można tego zmienić.Moje ogniwa mogą ładować się do 4,2 V i taka opcja jest w przypadku wybrania trybu LiPo.Czy można takim trybem ładować moje LIi-IONy?
bloodyopel - Śro 04 Lis, 2015

Jeśli faktycznie jesteś pewny napięcia max Twoich ogniw, to tak, ładuj w trybie lipo :wink:
Kons18 - Śro 04 Lis, 2015

A czy sposób ładowania LiPo i LiIon jest taki sam?
Anonymous - Śro 04 Lis, 2015

Tak.
atomek1000 - Śro 04 Lis, 2015

Miałem tę ładowarę, trzeba ładować na li-po
Kons18 - Śro 04 Lis, 2015

Dzięki,dokładnie o to mi chodziło.Czy ładował ktoś może akumulatory Pb tą ładowarką,chciałbym się dowiedzieć jak sprawa wygląda w tym przypadku.
tomek701 - Śro 04 Lis, 2015

Ja ładowałem grensavery o ile pamiętam równolegle połączone dwa, ładowała super. O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion gdzieś widziałem wykresy że do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
Tutaj ciekawy artykuł i wykresy http://ep.com.pl/artykuly...ory_litowe.html

qaz33 - Czw 05 Lis, 2015

tomek701 napisał/a:
Tutaj ciekawy artykuł i wykresy http://ep.com.pl/artykuly...ory_litowe.html


Super artykul, uwazam ze kazdy z nas ebikerow powinien go przeczytac

Kons18 - Wto 10 Lis, 2015

Zacząłem testować ogniwa i chciałbym wiedzieć czy wykonuję to poprawnie.Podam na przykładzie ogniwa samsunga :
- ogniwo naładowałem prądem 0,2 A do napięcia 4,2 V(czas 325min pojemność 1074mAh)
- po tygodniu napięcie na ogniwie wynosiło ok.4,15 V
- zmierzyłem rezystancję wewnętrzną(opornik 50 ohm, Rw według obliczeń 124 mOhm)
- rozładowałem ogniwo prądem 1 A do 3 V - wskazania ładowarki 300mAh

Pytanie czy z przedstawionych pomiarów wynika że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ?

atomek1000 - Wto 10 Lis, 2015

Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze.
WojtekErnest - Wto 10 Lis, 2015

Kons18 napisał/a:
... że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ?

Bo to jest kiepskie ogniwo które nie nadaje sie do prądu 1A. Zrób ten pomiar prądem rozładowania 0.3A, wzrośnie Ci jego pojemność i będzie dużo mniejszy przyrost napięcia końcowego.
Prawdopodobnie pomiar RW jest również niepoprawny. Tak słabe ogniwo ma RW raczej > 200 a nawet > 300 mOhm.

Kons18 - Wto 10 Lis, 2015

atomek1000 napisał/a:
Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze.

Czyli wynik pojemności wskazany przy rozładowaniu jest zaniżony w moim przypadku?

atomek1000 - Wto 10 Lis, 2015

prawdopodobnie tak, ogniwo rozladowane starego typu li-ion ma około 3.6V a nie 3.9
tkoko - Wto 10 Lis, 2015

tomek701 napisał/a:
.... O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion .... do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
...

Nie kwestionując tej zależności, chciałbym jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Bazując na "łopatologicznym" info ze strony http://www.dobreprogramy....ieci,24365.html zacytuję kilka wierszy z tekstu.
"Li-ion nie lubią mrożenia.tracą od niego pojemność nieodwracalnie"
"Li-ion ma nawyk tracenia pojemności nawet jeśli nie są używane, po prostu z upływem czasu, nawet leżąc na półce będą marniały."
"... zakładając, iż ogniwo wytrzymuje 1000 pełnych cykli, wytrzyma 2000 cykli rozładowujących/ładujących ogniwo do połowy"
"stopień tego jak szybko Li-ion się psują zależy od temperatury w jakiej się znajdują!!!, oraz zgromadzonego w nich ładunku. Standardowo takie ogniwa tracą ~20% pojemności w ciągu roku z powodu samego upływu czasu!!!"
"Poziom samorozładowania Li-ion bardzo zależy od temperatury, waha się od ~8% na miesiąc przy 21 stopniach, do ~40% przy 40 stopniach"
"tracą pojemność gdy są ... ładowanie za dużym prądem, rozładowanie za dużym prądem (...przegrzanie), także przegrzanie od zostawienia na słońcu (tegoroczne lato... :lol: )" itd.
Teraz prosty rachunek. Odliczając z 360 dni roku, 3 miesiące mrozów, a przez resztę roku mając co drugi dzień pełne ładowanie/rozładowanie mamy, w przeciętnych warunkach użytkowania akumulatora w rowerze, ~140 pełnych ładowań. "Fabryczna" trwałość akumulatora (nie tylko zresztą Li-Ion) to 3-6lat (zależne głównie od sposobu użytkowania) daje nam to przy umiarkowanej eksploatacji i napięciu z BMS'a 4.17V na ogniwo, ~4 lata. W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce.

WojtekErnest - Wto 10 Lis, 2015

tkoko napisał/a:
...W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce.

Podzielam ten wniosek, tym bardziej ze ogniwa nie doładowanie są w praktyce bardziej obciążane bo eksploatowane do niższego napięcia.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group