ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION
Autor Wiadomość
Kons18 
początkujący


Dołączył: 21 Mar 2015
Posty: 39
Skąd: Rybnik
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION

Witam.Niedawno zakupiłem ładowarkę redox beta.Mam kilka ogniw 18650 i chciałem je ładować.W opcji ładowania akumulatorów Li-ION jest do wyboru napięcie 3,6 V na ogniwa i max napięcie ładowania 4,1 V.Niestety nie można tego zmienić.Moje ogniwa mogą ładować się do 4,2 V i taka opcja jest w przypadku wybrania trybu LiPo.Czy można takim trybem ładować moje LIi-IONy?
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

Jeśli faktycznie jesteś pewny napięcia max Twoich ogniw, to tak, ładuj w trybie lipo :wink:
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Kons18 
początkujący


Dołączył: 21 Mar 2015
Posty: 39
Skąd: Rybnik
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

A czy sposób ładowania LiPo i LiIon jest taki sam?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

Tak.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

Miałem tę ładowarę, trzeba ładować na li-po
 
 
Kons18 
początkujący


Dołączył: 21 Mar 2015
Posty: 39
Skąd: Rybnik
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

Dzięki,dokładnie o to mi chodziło.Czy ładował ktoś może akumulatory Pb tą ładowarką,chciałbym się dowiedzieć jak sprawa wygląda w tym przypadku.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015   

Ja ładowałem grensavery o ile pamiętam równolegle połączone dwa, ładowała super. O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion gdzieś widziałem wykresy że do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
Tutaj ciekawy artykuł i wykresy http://ep.com.pl/artykuly...ory_litowe.html
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 05 Lis, 2015   

tomek701 napisał/a:
Tutaj ciekawy artykuł i wykresy http://ep.com.pl/artykuly...ory_litowe.html


Super artykul, uwazam ze kazdy z nas ebikerow powinien go przeczytac
 
 
Kons18 
początkujący


Dołączył: 21 Mar 2015
Posty: 39
Skąd: Rybnik
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Zacząłem testować ogniwa i chciałbym wiedzieć czy wykonuję to poprawnie.Podam na przykładzie ogniwa samsunga :
- ogniwo naładowałem prądem 0,2 A do napięcia 4,2 V(czas 325min pojemność 1074mAh)
- po tygodniu napięcie na ogniwie wynosiło ok.4,15 V
- zmierzyłem rezystancję wewnętrzną(opornik 50 ohm, Rw według obliczeń 124 mOhm)
- rozładowałem ogniwo prądem 1 A do 3 V - wskazania ładowarki 300mAh

Pytanie czy z przedstawionych pomiarów wynika że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

Kons18 napisał/a:
... że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ?

Bo to jest kiepskie ogniwo które nie nadaje sie do prądu 1A. Zrób ten pomiar prądem rozładowania 0.3A, wzrośnie Ci jego pojemność i będzie dużo mniejszy przyrost napięcia końcowego.
Prawdopodobnie pomiar RW jest również niepoprawny. Tak słabe ogniwo ma RW raczej > 200 a nawet > 300 mOhm.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Kons18 
początkujący


Dołączył: 21 Mar 2015
Posty: 39
Skąd: Rybnik
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

atomek1000 napisał/a:
Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze.

Czyli wynik pojemności wskazany przy rozładowaniu jest zaniżony w moim przypadku?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

prawdopodobnie tak, ogniwo rozladowane starego typu li-ion ma około 3.6V a nie 3.9
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

tomek701 napisał/a:
.... O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion .... do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
...

Nie kwestionując tej zależności, chciałbym jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Bazując na "łopatologicznym" info ze strony http://www.dobreprogramy....ieci,24365.html zacytuję kilka wierszy z tekstu.
"Li-ion nie lubią mrożenia.tracą od niego pojemność nieodwracalnie"
"Li-ion ma nawyk tracenia pojemności nawet jeśli nie są używane, po prostu z upływem czasu, nawet leżąc na półce będą marniały."
"... zakładając, iż ogniwo wytrzymuje 1000 pełnych cykli, wytrzyma 2000 cykli rozładowujących/ładujących ogniwo do połowy"
"stopień tego jak szybko Li-ion się psują zależy od temperatury w jakiej się znajdują!!!, oraz zgromadzonego w nich ładunku. Standardowo takie ogniwa tracą ~20% pojemności w ciągu roku z powodu samego upływu czasu!!!"
"Poziom samorozładowania Li-ion bardzo zależy od temperatury, waha się od ~8% na miesiąc przy 21 stopniach, do ~40% przy 40 stopniach"
"tracą pojemność gdy są ... ładowanie za dużym prądem, rozładowanie za dużym prądem (...przegrzanie), także przegrzanie od zostawienia na słońcu (tegoroczne lato... :lol: )" itd.
Teraz prosty rachunek. Odliczając z 360 dni roku, 3 miesiące mrozów, a przez resztę roku mając co drugi dzień pełne ładowanie/rozładowanie mamy, w przeciętnych warunkach użytkowania akumulatora w rowerze, ~140 pełnych ładowań. "Fabryczna" trwałość akumulatora (nie tylko zresztą Li-Ion) to 3-6lat (zależne głównie od sposobu użytkowania) daje nam to przy umiarkowanej eksploatacji i napięciu z BMS'a 4.17V na ogniwo, ~4 lata. W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015   

tkoko napisał/a:
...W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce.

Podzielam ten wniosek, tym bardziej ze ogniwa nie doładowanie są w praktyce bardziej obciążane bo eksploatowane do niższego napięcia.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 11 Lis, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group